۱۰:۱۰ - چهارشنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۱

ردپای سفیر لندن نشین عراق در جنگ خونین قدرت/ 10 ماه بحرانی برای تعیین نخست وزیر

استاد دانشگاه گفت: دست هایی پشت پرده از جانب آمریکا و انگلیس در تلاش هستند به واسطه جعفر الصدر سفیر عراق در لندن یک جنگ شیعی شیعی در عراق ایجاد کنند چون هر دو جریان مقتدی صدر و چارچوب هماهنگی شیعه هستند و با ایجاد یک جنگ داخلی بین شیعیان آنها می توانند سلطه خودشان در عراق را ایجاد کنند.

به گزارش شاهین پرس؛ در آستانه اربعین حسینی عاشقان و اردتمندان خاندان اهل بیت پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از دو سال محدودیت کرونایی در انتظار و مهیای خلق حماسه ای حسینی بودند که ناگهان خبر بسته شدن مرزهای عراق و بروز حوادث داخلی این کشور همه را بهت زده کرد. تحولات عراق از بعدازظهر روز دوشنبه و پس از اعلام مقتدی صدر برای هفتمین بار مبنی برکناره‌گیری از سیاست وارد مرحله‌ای جدید توام با خشونت و خونریزی شد.

انتقادها و اعتراضات مقتدی صدر به وضع موجود در عراق با شعار اصلاح‌طلبی از یک‌ماه پیش آغاز شد و در اولین گام قانون اساسی، قانون انتخابات و نهادهای قانونی از جمله پارلمان و قوه قضاییه عراق را هدف قرار داد و تلاش کرد تا با توسل به اردوکشی خیابانی قانون را وادار به تسلیم کند؛ اما این اقدامات با اعلام کناره‌گیری از دنیای سیاست با اصرار برخی از هواداران افراطی رنگ خون به خود گرفت.

اعلام کناره گیری صدر از سیاست بدون آنکه از هواداران خود بخواهد خیابان‌ها را ترک کنند دستاویز جدید برای استمرار حرکت یک ماهه اخیر شد که با تخریب اموال عمومی، استفاده از سلاح و ایجاد فضای وحشت این حرکت را وارد فاز جدید خشونت کرد، شروع درگیری‌ها، اعلام اعتصاب غدای او در آنچه حمایت از هوادارانش در مقابل حملات رقیب خواند همچون روغن بر آتش اوضاع را متشنج‌تر کرد و بر میزان انگیزه هواداران افراطی صدر برای حضور خیابانی و مبادرت به خشونت اضافه کرد، در یک آمار رسمی تا صبح سه شنبه و به مدت کمتر از ۱۵ ساعت از اعلام کناره گیری صدر از سیاست دست کم ۲۰ کشته روی دست مردم عراق باقی گذاشت.
پیشینه صدر نشان می‌دهد این اولین باری نیست که او اعلام کرده است از سیاست دور می‌ماند و مبتنی بر این سابقه می‌توان حدس زد این آخرین بار هم نخواهد بود؛ شاید با توجه به همین شناخت از روحیات صدر هم باشد که جماعت تندروی هوادار او ترجیح داده‌اند بر اعتصابات و درگیری‌های خیابانی اصرار کنند.

برای واکاوی و بررسی ریشه های تحولات و ناآرامی های اخیر عراق با محسن نصری استاد و کارشناس مسائل سیاسی و امور بین الملل دانشگاه اصفهان به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

شاهین پرس؛ تحولات اخیر عراق که به دنبال کنارگیری مقتدی صدر از عالم سیاست گفته می شود اتفاق افتاد را چگونه ارزیابی می کنید و ریشه این اختلافات از کجا شروع شده است؟

محسن نصری در عراق مسائلی وجود دارد که همیشه بحران ساز بوده است یکی وجود قوم و عشیره های بسیار زیاد و جریان هایی که وابسته به این قوم و قبیله و عشره ها هستند و اغلب با هم در تنش و دعوا بوده اند

دیگری جریان شیعه و سنی در این کشور به همراه جریان کرد در اقلیم کردستان است اینها به اضافه حضور آمریکایی ها باعث شده عراق به یک ثبات سیاسی نرسد و همواره در این کشور شاهد تنش هایی باشیم چون نفع آمریکایی ها و انگلیسی ها و اروپایی ها در این است که عراق روی آرامش را نبیند تا آنها بهانه ای برای حضور در عراق داشته باشند و بتوانند در کنار گوش جمهوری اسلامی ایران هم در حمایت از رژیم صهیونیستی و هم در مبارزه با کشور ما اقدام به تجهیز گروه های تروریستی علیه ما کنند که یک نمونه آن در همین ماههای گذشته بود که در اربیل عراق در حال تدارک و تجهیز بودند که نیروهای سپاه با موشک پایگاه صهیونیست ها و منافقین را منهدم کردند.

پس عراق گرفتار درگیری داخلی بین گروه ها و احزاب و جریان های مختلف اعتقادی و فکری و سیاسی شیعه و سنی و کرد و امثالهم است. اما نکته مهمی که شاهد آن هستیم این است که از مهر سال 1400 تاکنون انتخابات پارلمانی در عراق برگزار شد با اینکه بعضی ها معتقد بودند مقتدی صدر در انتخابات تخلف انجام داده اما به هر جهت انتخابات مورد تایید دستگاه های نظارتی کشورشان قرار گرفت و نتیجه این شد که جریان مقتدی صدر 73 کرسی پارلمان را به دست آورد به نوعی اکثریت پارلمان در ائتلاف با یک جریان اهل سنت و یک جریان حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی قرار گرفت.

اعضای پارلمان می خواستند یک نخست وزیر به نام «جعفر الصدر» که پسر عموی مقتدی صدر و در حال حاضر سفیر عراق در کشور انگلیس در لندن است را تعیین کنند در مقابل اینها یک جریان دیگری به نام چارچوب هماهنگی وجود دارد که مثل مقتدی صدر که تفکر شیعه دارند آن چارچوب هماهنگی هم با تفکر شیعی اما مخالف مقتدی صدر است جلسه رای گیری برای نخست وزیری جعفر الصدر را ترک کرده و نگذاشتند مجلس به حد نصاب برسد و جعفر الصدر انتخاب شود.

به دنبال مخالفت جریان چارچوب هماهنگ، جریان مقتدی صدر اعلام کردند که ما از پارلمان خارج می شویم و نمی خواهیم عضو مجلس و پارلمان عراق باشیم جریان چارچوب هماهنگی هم توانست «محمد شیاع السودانی» را که از مخالفین مقتدی صدر بود را به عنوان نخست وزیری در مجلس تعیین کنند به همین دلیل جریان مقتدی صدر حمله کرده و پارلمان را اشغال کردند و اجازه ندادند نخست وزیری تحقق پیدا کند خلاصه اینکه از مهر سال گذشته تاکنون بیش از 10 ماه است که عراق برای تعیین نخست وزیری بین دو جریان قدرتمند چارچوب هماهنگی و مقتدی صدر در بحران و تنش و درگیری و آشوب است.

شاهین پرس؛ چه جریان و یا کسانی از این بحران سازی و آشوب بهره می برند؟

نکته مهم دیگر این قضایا این است که دست هایی پشت پرده از جانب آمریکا و انگلیس در تلاش هستند به واسطه همین جعفر الصدر سفیر عراق در لندن (که خودش حکایات زیادی دارد) یک جنگ شیعی شیعی در عراق ایجاد کنند چون هر دو جریان مقتدی صدر و چارچوب هماهنگی هر دو شیعه هستند و با ایجاد یک جنگ داخلی بین شیعیان می توانند سلطه خودشان در عراق را ایجاد کنند به همین دلیل در 10 ماه گذشته در عراق آشوب و بحران بوده و محور این درگیری ها هم تعیین نخست وزیر بوده است .

بعداظهر روز دوشنبه مقتدی صدر اعلام کرد از سیاست کناره گیری می کنم البته احتمال این وجود دارد با این مظلوم نمایی طرفدارانش را تحریک کند و به چنین هیجانی بیاورد که لابد فشارهایی است که رهبر ما مجبور به استعفا شده حمله کرده و منطقه سبز بغداد را که مرکز پارلمان دولت عراق و مرکز نهادهای دولتی عراق است را تصرف کردند و بحران جدید به وجود آوردند. در شهر الاماره اقدام به آتش زدن لاستیک و درگیری ایجاد کردند در درگیرهای شهرهای دیگر از جمله بغداد فقط تا صبح سه شنبه بیش از 20 تن کشته برجای گذاشت آنها می خواستند یک جنگ داخلی را طراحی کنند که دولت عراق به همین جهت مرزهای کشور را بست و تردد در جاده ها و شهرها و مناطق مختلف عراق را ممنوع اعلام کرد تا افراد دیگری وارد نشوند.

شاهین پرس؛ اقدام آیت الله حائری در استعفا از مرجعیت چه تاثیری بر روند این جریان داشت و با چه هدفی انجام شد؟

جریان مقتدی صدر قصد داشتند از آیت الله حائری که شاگرد و جانشین شهید محمد باقر صدر هستند و فرزند ایشان نیز در دفاع مقدس به شهادت رسیده سوء استفاده کنند می خواستند کاری کنند که یک سو استفاده ای از موقعیت و مرجعیت ایشان توسط جریان خاندان صدر صورت بگیرد به همین دلیل ایشان هم با درایت خود اعلام کردند که به علت کهولت سن توانایی ادامه ندارم و از مرجعیت استعفا دادند و توصیه به اطاعت از رهبر معظم انقلاب و حفظ منافع ملی عراق کردند برداشت ما این است که آیت الله حائری برای جلوگیری از سو استفاده جریان صدر از موقعیت ایشان استعفا داده اند.

امیدوار هستیم که جریان های مختلف سیاسی و فکری عراق برای منافع کشورشان به یک وحدت و اجماع کلی برسند و قضیه تعیین نخست وزیری را حل کنند.

************

رهبر جریان صدر سرانجام پس از 48 ساعت بحرانی و خونین با حضور در نشست خبری در نجف اشرف، برای رویدادهای دو روز اخیر در عراق، از مردم این کشور عذرخواهی کرد و برای خروج طرفداران خود از تحصن، ضرب‌الاجل تعیین کرد که پس از آن، خروج طرفداران وی از منطقه سبز بغداد آغاز شد. فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرد که منع آمد و شد سراسری در بغداد و سایر استان ها برداشته شد.

انتهای پیام/ فرحناز خیراتی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.