۱۳:۵۸ - دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه خبر داد:

رشد 40 درصدی درآمد موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان/ ثبت دو مورد وقف جدید در سال جاری

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه از ثبت دو مورد وقف جدید و رشد 40 درصدی درآمد موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: مزایده ها اموال بیت المال است و در اجرای آنها مجموعه اداره اوقاف سرسوزنی ذی نفع نیست بلکه برای انجام نیت موقوفه علیهم تلاش می کند. 

حجت الاسلام مهدی قربانی در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس؛ با اشاره به نامگذاری روز وقف اظهار کرد: سنت حسنه وقف از سنت های به جا مانده پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) است که به دلیل اینکه روزهای پایانی ماه صفر و ابتدای ماه ربیع الاول به حضرت رسول اکرم(ص) تعلق دارد این ایام دهه وقف نامگذاری شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه با تاکید بر اینکه سنت حسنه وقف از دیر باز مشکل گشای امور فرهنگی اجتماعی مردم بوده خاطرنشان کرد: از قدیم الایام بسیاری از مشکلات و معضلات فرهنگی اجتماعی مردم توسط موقوفات رفع می شده پل ها و کاروانسراها و بسیاری از اماکن جزو موقوفات و دارای سند مالکیت بودند امروزه هم خیلی از بیمارستان ها، آموزشکده ها، مدارس و مکان هایی که حتی مردم اطلاع ندارند از موقوفات است.

* دهه وقف فرصتی برای احیای سنت حسنه وقف است/ انسان با وقف خود را جاویدان می کند

وی با بیان اینکه دهه وقف فرصت مناسبی برای احیای این سنت حسنه بین آحاد جامعه است تا همچون گذشتگان خود از منافع و پاداش وقف بهره مند شوند به متدینین و متمکنین جامعه توصیه و سفارش کرد با وقف بخشی از اموال خود نسبت به نیات مورد نیاز جامعه، باقیات و صالحات برای خود باقی بگذارند.

حجت الاسلام قربانی تاکید کرد: قطعا اگر کسی بخواهد به معنای واقعی کلمه پرونده اعمال خیر خود را باز نگه دارد چاره ای ندارد جز اینکه قسمتی از اموال خود را وقف کند تا پاداش این سنت حسنه و جاریه برای او باقی بماند همچنانکه می بینیم برخی از وقف نامه ها به بیش از هزار سال قبل برمی گردد شخصی هزار سال قبل قسمتی از اموال خود را برای نیت خیری وقف کرده و الان بعد از گذشت هزار سال هنوز آن عمل خیر ادامه دارد و چقدر زیباست که انسان با وقف خود را جاویدان کند.

* راه یابی حافظ کل قرآن شاهین شهری به مرحله کشوری مسابقات قرآن

وی با بیان اینکه فعالیت های اداره اوقاف و امور خیریه به طور کلی در سه بخش قرآنی، بقاع و اماکن متبرکه و موقوفات و رقبات خلاصه می شود افزود: در بخش فعالیت های قرآنی حدود دو ماه قبل، مرحله شهرستانی مسابقات قرآن در رشته های حفظ( حفظ کل، 20 جز، 10 جز و 5 جز )، قرائت، ترتیل، تحقیق، اذان، تفسیر و دعاخوانی با شرکت 152 نفر در شهرستان برگزار شد و از هر رشته ای سه نفر برگزیده به مرحله استانی معرفی شدند حدود یک ماه قبل هم مسابقات استانی برگزار و خوشبختانه یک نفر از شهرستان در رشته حفظ کل به مرحله کشوری و بین المللی راه پیدا کرد و اعزام شد. مسابقات قرآنی امسال نسبت به سال قبل با وجود شرایط کرونایی و محدودیت ها حدود 50 درصد رشد داشت.

* سنگ فرش حرم امامزاده قاسم(ع) آماده بهره برداری و رونمایی است 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه از تحقق 3 وعده سال قبل خود در بخش بقاع و اماکن متبرکه شهرستان خبر داد و افزود: عملیات احداث رواق حرم امامزاده شاه نعمت اله شهر گز با حدود هزار متر زیربنا را با منابع مالی نذورات و کمک های خیرین و مردم شروع کردیم که تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت کرده و بزودی رواق حرم مطهر تکمیل و به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به سطح ناهموار حرم امامزاده قاسم(ع) مورچه خورت به دلیل قبور که مورد اعتراض زائران بود و مشکلاتی ایجاد می کرد، از مرمت صحن حرم این خبر داد و افزود: با پیگیری های زیادی که انجام شد حدود 800 متر سنگ مرمر داخل حرم با اعتباری حدود 800 میلیون تومان از محل نذورات و خیرین انجام شد که ان شاالله قبل از میلاد پیامبر اکرم(ص) سنگ فرش حرم امامزاده قاسم مورچه خورت بهره برداری و رونمایی می شود.

حجت الاسلام قربانی افزود: عملیات احداث رواق ایوان شرقی امامزاده سیده صالحه خاتون روستای ازان بخش میمه نیز به لطف خدا با یک میلیارد تومان اعتبار از محل نذورات آستان حرم مقدسه و مساعدت خیرین انجام شد که به زودی به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: در اماکن متبرکه و امامزادگان همانند گذشته فعالیت های فرهنگی همپای فعالیت های عمرانی پیش می رود کما اینکه در ایام محرم ویژه برنامه بصیرت عاشورا در اماکن متبرکه با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا شد که بسیار رضایت بخش بود.

* رشد 40 درصدی درآمد موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان شاهین شهر و میمه/ دو مورد وقف جدید در سال جاری در شهرستان به ثبت رسید

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه به رشد 40 درصدی درآمد موقوفات و بقاع متبرکه اشازه کرد و افزود: با وجود مشکلات اقتصادی و شرایط کرونایی حاکم بر جامعه با همراهی و مساعدت مستاجران در یخش درآمدی موقوفات تقریبا 40 درصد رشد داشتیم.

وی از دو مورد وقف جدید در شهرستان خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون دو مورد وقف در شهرستان انجام شده شامل یک قطعه زمین برای احداث حسینیه در بخش میمه و یک باب منزل مسکونی در شاهین شهر برای کمک به فقرا و امور فرهنگی شهر وقف شده است که با این دو مورد وقف جدید تقریبا 161 موقوفه و 190 رقبه در سطح شهرستان داریم که بیشترین در شاهین شهر و اکثرا مساجد هستند و درآمد آنها هم صرف هزینه های جاری می شود.

حجت الاسلام قربانی با اشاره به امور حقوقی و ثبتی اداره اوقاف شهرستان، از اخذ 10 مورد سند مالکیت موقوفات شهرستان خبر داد و افزود: در سال جاری برای 8 مورد از موقوفات در محاکم قضایی شهرستان پرونده حقوقی تشکیل و طرح دعوی شده‌ که یک مورد پرونده هم به سرانجام رسیده است. 70 مورد پرونده مسکونی وقفی نیز اصلاح شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهین شهر و میمه با اشاره به ۴۹ مورد قرارداد تمدید اجاره و ۸ مورد واگذاری تشریفات مزایده در رقبات و موقوفات، شهرستان خاطرنشان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با شیوع ویروس کرونا به منظور حمایت و ایجاد همدلی و همراهی با اقشار مردم در مقابله با این بیماری، از مطالبات یک ماهه اجاره رقبات و موقوفات خود را بخشید و در سال جاری نیز با تاخیر در دریافت مطالبات عقب مانده از مستاجران با آنها همکاری و همراهی کرد تنها در مورد یک نهاد اجرایی در شاهین شهر ناچار به صدور حکم قضایی منجر شد

* مزایده ها اموال بیت المال و کمک به نیت موقوفه علیهم است

وی از ایجاد مرکز مشاوره وقف برای انجام وقفی مفید، موثر و گره گشای واقفین و خیرین در اداره اوقاف شهرستان خبر داد و افزود: نشست با خادمین اماکن متبرکه که در طول سال بصورت فصلی هم برگزار می شود، نشست با روحانیون مساجد دارای موقوفه که شامل 20 روحانی هستند، سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه شاهین شهر و نشست با 120 روحانی سطح شهرستان با هدف ترویج سنت وقف و همکاری با اداره اوقاف در اواخر هفته از جمله ویژه برنامه های دهه وقف در شهرستان است.

حجت الاسلام قربانی با تاکید بر اینکه مزایده ها اموال بیت المال است و در اجرای آنها مجموعه اداره اوقاف سرسوزنی ذی نفع نیست خاطرنشان کرد: به مزایده ها نباید نگاه درآمد اقتصادی و شخصی داشت بلکه مزایده ها اموال بیت المال هستند و تلاش می کنیم افرادی با قیمت بالاتری در مزایده ها شرکت کنند تا کمکی به نیت موقوفه علیهم شود و در این مزایده ها مجموعه اداره اوقاف سرسوزنی ذی نفع نیست.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.