۰۹:۰۲ - پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

یادداشت؛

فریاد خاموش طلبکاران دیه/ عواقب اجرا نشدن سیاست های جمعیتی

بدلیل اجرای سیاستهای تنظیم خانواده در دهه هفتاد و اجرایی نشدن سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی کشور ایران اسلامی در سال 1396 وارد دایره کشورهای میانسال شد و پیش بینی می شود در سال 1405 ایران به سیاهچال پیری وارد شود

به گزارش شاهین پرس؛ 30 اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری مدظله العلی به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید. در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) می خوانیم: «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أَكْثِرُوا الْوَلَدَ أُكَاثِرْ بِكُمُ الْأُمَمَ غَدا»؛ (رسول خدا فرمود: بر تعداد فرزندان بیافزایید تا در روز قیامت به فزونی شما بر امت ها تفاخر کنم). امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند: مملکت ایران ۳۵ میلیون حالا میگویند جمعیت دارد. وسعتش آنقدر است که برای ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون جمعیت کافی است. یعنی اگر ۲۰۰ میلیون جمعیت داشته باشد، در ایران به رفاه زندگی می کنند.با نقل دو مطلب فوق می خواهم به نکته ای اشاره کنم که متاسفانه کارشناسان جمعیتی ایران اسلامی در سال ۱۳۶۸با شعار انفجار جمعیت در ایران اقدام به تدوین برنامه‌ای با عنوان «تنظیم خانواده» شدند که بر اساس آن وزارتخانه‌های بهداشت، فرهنگ و آموزش عالی، آموزش و پرورش و نیز صدا و سیما مسئولیت اجرای برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی مختلفی را به منظور فرهنگ سازی برای کنترل جمعیت را بر عهده گرفتند.

در سال ۱۳۶۹ با تصویب دولت وقت، شورایی به عنوان «شورای تحدید موالید» به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد شد و تشکیل شد و یک سال بعد، در سال ۱۳۷۰ «اداره کل جمعیت و تنظیم خانواده» در این وزارت خانه تشکیل شد. در سال ۱۳۷۲، «قانون تنظیم خانواده» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در قانون تنظیم خانواده سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای کنترل جمعیت پیش بینی شد، از جمله عدم پرداخت حق عائله‌مندی به فرزندان چهارم به بعد هر خانواده. اجرای برنامه‌های گسترده‌ای طی حدود دو دهه برای ترویج کنترل جمعیت در ایران با محوریت شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر در کشورمان صورت گرفت.

متاسفانه با اجرای سیاست تنظیم خانواده و ترویج شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر»، نرخ رشد انفجارآمیز جمعیت ایران به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت و این روند در سرشماری ۱۳۷۵ کاملاً آشکار شد. همچنین در آغاز دهه ۱۳۹۰ و با مشخص شدن نتایج عمومی سرشماری ۱۳۹۰، مشخص شد که روند کاهش جمعیت حتی از پیش بینی‌ها هم بیشتر بود به گونه‌ای که رشد جمعیت ایران طی یک دوره پنج ساله به ۱٫۳ درصد کاهش یافت. هرچند در ابتدا، هدف از طرح شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» ایجاد یک سیاست برای کنترل جمعیت بیان شد اما در سال‌های بعد، این شعار در خانواده‌های ایرانی نهادینه شد و تک فرزندی محبوبیت یافت. در حالی که بُعد خانوار(تعداد نفرات یک خانواده) در سالهای ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵ به ترتیب ۴٫۴ و ۴ نفر محاسبه شده بود، این عدد در سال ۱۳۹۰ به ۳٫۶ نفر کاهش یافت.

مقام معظم رهبری از سال 1388 بیان دیدگاه‌های جمعیتی را آغاز کرده و میان مسئولان درباره لزوم تغییر سیاست‌های جمعیتی صحبت کرده‌اند و از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه این مسأله را فراموش نکرده‌اند؛ ایشان با مشاهده برخی کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی به مسئله مهم جمعیت کشور در مسئولان دولتی و لزوم بازنگری در سیاست‌های تحدید نسل، روی سخن‌شان را در جلسات عمومی به‌سوی جامعه تغییر داده‌اند. نهایتا در اوایل دهه ۹۰ این شعار به کنار گذاشته شد و با موضع‌گیری‌های صریح رهبر ایران، به طور کلی از سیاست‌های نظام کنار گذاشته شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی  در اردیبهشت سال 93 با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به جوانی جمعیت کنونی، سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند؛ این سیاست‌ها بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است؛ ایشان با در نظر داشتن نقش مهم جمعیت در پیشرفت کشور، تأکید فرمودند که لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد. رهبر معظم انقلاب بارها از جمعیت به‌ عنوان یک مقوله مهم یاد کرده‌اند و بر مسئله “افزایش جمعیت” تأکید کرده‌اند؛ به علاوه بیانات نوروزی اخیر ایشان، از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۵۰ بار نسبت به “مسئله جمعیت و فرزندآوری” تذکر داده‌اند. رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه سال 1390 طی سخنانی، رسمی و علنی به موضوع “جمعیت” و لزوم مقابله با سیاست‌های “تحدید نسل” اشاره و تأکید کردند که هر اقدام و تدبیری برای کم کردن جمعیت باید پس از 150 میلیون نفر صورت بگیرد. رهبر انقلاب در سفر به خراسان شمالی فرمودند: یکی از خطاهائی که خود ما کردیم – بنده خودم هم در این خطا سهیمم – این مسئله‌ تحدید نسل از اواسط دهه‌ ۷۰ به این طرف باید متوقف می شد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ ۷۰ باید متوقف می شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیم هستند، خود بنده‌ حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونی اگر ما پیش برویم – من چندی پیش هم در ماه رمضان در سخنرانی گفتم – کشور پیر خواهد شد. خانواده‌ها، جوانها باید تولید مثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند. این محدود کردن فرزندان در خانه‌ها، به این شکلی که امروز هست، خطاست. این نسل جوانی که امروز ما داریم، اگر در ده سال آینده، بیست سال آینده و در دوره‌ها و مرحله‌های آینده‌ این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه‌ مشکلات کشور را اینها حل می کنند؛ با آن آمادگی، با آن نشاط، با آن شوقی که در نسل جوان هست و با استعدادی که در ایرانی وجود دارد پس ما مشکل اساسی برای پیشرفت نداریم.

علیرغم تاکید مقام معظم رهبری مدظله العالی و ابلاغ سیاستهای خانواده باید اعلام کنیم متاسفانه بدلیل اجرای سیاستهای تنظیم خانواده در دهه هفتاد و اجرایی نشدن سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی کشور ایران اسلامی در سال 1396 وارد دایره کشورهای میانسال شد و پیش بینی می شود در سال 1405 ایران به سیاهچال پیری وارد شود و درسال 1420 سومین کشور پیر جهان و اولین کشور پیر منطقه باشد. مسئولین محترم، مردم عزیز ایران اسلامی آیا خواندن و شنیدن این آمار جای گریه و فریاد زدن ندارد که طبق آمار در ایران روزانه هزار اسقاط جنین داریم مادری که اقدام به اسقاط جنین می نماید آیا خبر دارد اگر جنین قبل از دمیدن روح اسقاط شود باید صد مثقال شرعی طلا دیه بدهد و اگر روح در جنین دمیده شده باشد باید هزار مثقال شرعی دیه بپردازد. حال چه کسی پاسخ فریاد خاموش طلبکاران دیه و مقتولین مظلوم را خواهد داد باید منتظر بمانیم.

حجت الاسلام حسن بابایی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.