۱۰:۵۰ - پنجشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

یادداشت؛

رفتار انتخاباتی، مردم مهمترین وجه جامعه سیاسی است

رفتار انتخاباتی مردم، از مهمترین وجوهی است که نوع جامعه سیاسی را معلوم می سازد و ساختار کلی و چگونگی اتخاذ خط و مشی کلی آن را در بلند مدت تبیین می کند.

به گزارش شاهین پرس؛ پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) می فرمایند: «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مَکارم الأخلاق» «به راستی من مبعوث گردیدم تا مکارم اخلاقی را در جامعه کامل کنم.»

اخلاق انتخاباتی میگوید: “برای اثبات خودمان، دیگران را نفی نکنیم” اگر کسی به جای اثبات توانمندی های خودش، عملکرد دیگران را نفی کند؛ یعنی خودش هیچ چیزی برای گفتن و ارائه به افکار عمومی جامعه ندارد و افکار عمومی جامعه، بهترین محکمه برای سنجش و گزینش و انتخاب صحیح است. رقابت انتخاباتی در فضای مجازی و حقیقی باید با رعایت اصول اخلاقی، حفظ کرامات انسانی و پرهیز از بی اخلاقی و ابتذال گفتاری و رفتاری باشد.

پرهیز از بی اخلاقی هایی چون بیان موارد غیر واقعی، تخریب، بُهتان، شایعه پراکنی توسط انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان الزامی است، زیرا این رویه نادرست تاختن به رقیبان انتخاباتی زمینه ساز نهادینه سازی بی اخلاقی و در خطر افتادن آبرو، حیثیت و شرافت و کرامات انسانی افراد در جامعه می شود. باید در سایه رعایت اخلاق انتخاباتی، رقابتی سالم و عادلانه برگزار شود و کاندیدا با ارائه برنامه های خود، شناساندن توانمندی ها، ارائه راهکارهای بُرون رفت از وضع کنونی و نقد عملکرد منتخبین پیشین به دور از جوسازی های منفی غیر واقعی، مردم را در گزینش شایستگان و انتخاب اشخاص لایق یاری کنند.

بی اخلاقی انتخاباتی دیگری که بسیار ناپسند و نکوهیده است، دادن وعده های پوچ و غیر واقعی توسط نمایندگان است که در عمل قادر به انجامش نیستند و در حکم فریب و بازی با احساسات مردم است که با گذر زمان و روشن شدن حقایق، این افراد نزد افکار عمومی منفور می شوند. مردم باید تبلیغات عوام فریبانه را باور نکنند و به وعده هایی که ضمانت اجرایی برای آنها با توجه به توانمندی کاندیدا وجود دارد، توجه نمایند.

به فعالان حوزه سیاسی – انتخاباتی (اعم از انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان) توصیه می شود: “اخلاق گرایی و قانونمداری را در سخنرانی ها و گردهمایی ها و تبلیغات سرلوحه کار خود قرار داده و از فریب مردم، تخریب رقبا، شعارهای پوپولیستی، تجسس و تجاوز به حریم خصوصی فعالان سیاسی، بازی با احساسات ملی – مذهبی و قومی – قبیله ای مردم و دیگر موارد ناپسند و نادرست پرهیز کنند.”

* رفتار انتخاباتی، مردم مهمترین وجه جامعه سیاسی است

رفتار انتخاباتی به عنوان یک کُنش سیاسی بیانگر درجه ای از مشارکت سیاسی مردم در نظام سیاسی – اجتماعی جهت اثرگذاری بر سرنوشت خود و جامعه است.
رفتار انتخاباتی مُنبعث از اراده و آگاهی، زمینه ای است که بر اساس آن می توان هویت سیاسی افراد را به صورت علمی مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داد.
رفتار انتخاباتی افراد جامعه که بر اساس فهم سیاسی آنان و تفسیر آن فهم انجام می گیرد، به نوعی می تواند بر اصلاح و ایجاد تغییرات بنیادی در آن نظام سیاسی – اجتماعی جهت نیل به وضعیت مطلوب تر اثرگذار باشد.

باید به این نکته توجه داشت که رفتار انتخاباتی مردم، از مهمترین وجوهی است که نوع جامعه سیاسی را معلوم می سازد و ساختار کلی و چگونگی اتخاذ خط و مشی کلی آن را در بلند مدت تبیین می کند.

به طور کلی؛ عوامل بسیاری بر رفتار انتخاباتی (انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان) تاثیرگذار است ولی در این میان نقش برخی عوامل کمتر و برخی از ارزش تاثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. تاثیرگذاری این عوامل امری ثابت نیست، بلکه امری است متغیر و در زمانها و مکان های گوناگون نتایج متفاوتی را به دنبال خواهد داشت.
بنابراین؛ مجموعه ای از عواملی که موجب تغییر نگرش انتخاباتی افراد در جوامع مختلف می شود؛ بر اساس تاریخ وقوع، آگاهی سیاسی، مشارکت مدنی، آزادی مطبوعات، گردش آزاد اطلاعات، تالارهای گفتگو، مساله پردازی های سیاسی – اجتماعی و … متفاوت هستند در این میان جوامعی موفق تر هستند که در زمینه آگاهی بخش سیاسی و اجتماعی بازتر عمل کرده باشند.

 * مهمترین مولفه سرمایه اجتماعی جلب “اعتماد عمومی” است

در مجموع؛ برای تغییر نگرش ها و رفتارهای انتخاباتی سه استراتژی وجود دارد:
۱- تغییر پاداش ها و هزینه ها
۲- مواجهه مستقیم با موضوع نگرش
۳- درخواست های اقناع کننده

برای تغییر رفتار و نگرش انتخاباتی مخاطبان سه هدف می توان برشمرد:
الف) مشارکت هرچه بیشتر انتخاب کنندگان در انتخابات
ب) آگاهی دادن به شهروندان در مورد معیارهای انتخاب شوندگان و برنامه های آنان
ج) تغییر نگرش انتخاب کنندگان نسبت به برنامه های انتخاب شوندگان

برای دسترسی به سه هدف مذکور می باید منظومه های نگرشی مخاطبان در زمینه انتخابات را شناخت. جمع این عناصر و تأثیر آنها بر یکدیگر، رفتار انتخاباتی شهروندان را به همراه دارد که با شناسایی و تعیین میزان تأثیرگذاری آنها، میتوان تغییراتی را در نگرش ها ایجاد کرد.

شعارهای انتخاب شوندگان باید با رفتار و عملکرد آنها مطابقت‌ داشته باشد و با صداقت و امانتداری و امید آفرینی زمینه شفاف سازی و ارتقاء “سرمایه اجتماعی” را در جامعه فراهم آورند. بنابراین مهمترین مولفه سرمایه اجتماعی جلب “اعتماد عمومی” (اعم از اعتماد افقی و اعتماد عمودی) است. اعتماد عمومی “انسجام اجتماعی” را به دنبال دارد و انسجام اجتماعی “مشارکت همگانی” را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/ ناصرحسینی منجزی/ معاون سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری شاهین شهر و میمه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.