۰۷:۵۹ - سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

شیوه مبارزاتی امام موسی بن جعفر(ع) در برابر حکومت بنی عباس

کارشناس دینی با اشاره به شیوه های مبارزاتی امام کاظم(ع) گفت: حکومت خفقان آور بنی عباس و وضعیت شیعیان به گونه ای بود که شرایط برای قیام مسلحانه فراهم نبود به همین دلیل امام(ع) شیوه مبارزاتی خود در برابر حکومت طاغوت را تغییر داد

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام حسن بابایی با اشاره به سبک مبارزاتی امام موسی کاظم (ع) اظهار کرد: وضع جامعه عصر امام کاظم (ع) به گونه ای بود که قیام مسلحانه راه به جایی نمی برد. به همین دلیل آن حضرت تصمیم گرفت از راه های دیگری با حکومت طاغوت آن زمان مبارزه کند.

این کارشناس دینی فرهنگ سازی برای تشکیل حکومت اسلامی را از جمله راه های مبارزاتی آمام موسی کاظم(ع) نام برد و با بیان اینکه امام(ع) از راه های مختلف سعی می کرد فرهنگ تشکیل حکومت اسلامی در جامعه نهادینه شود گفت: نفوذ در حکومت یکی از روش های بسیار مهم مبارزه امام(ع)، در برابر حکومت غاصب بود زیرا این رویکرد هم موجب حفظ شیعیان می شد و هم امام از سیاست های حکومت آگاهی می یافت، و در سمت و سوی مبارزه امام و شیعیان تأثیرگذار بود؛ بدین معنا که راه کارهای مناسبی برای مبارزه علیه حکومت و حفظ شیعیان پیش بینی می نمودند.

وی رساندن اطلاعات داخلی حکومت به امام علیه السلام، پشتیبانی مالی از امام(ع) و کمک مالی به شیعیان را برخی از ثمرات نفوذ افراد مؤمن در دستگاه خلافت جور عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از روش های مبارزه امام علیه حکومت، تقیّه بود. این امر در سازماندهی و حفظ یاران بسیار مؤثر بود، زیرا موجب می شد که نیروها شناسایی نشده و شیعیان با سازماندهی خود برای مبارزه در فرصت مناسب علیه حکومت آماده شوند.

حجت الاسلام بابایی با بیان اینکه «مبارزه منفی» از دیگر شیوه های مبارزاتی امام موسی بن جعفر علیه السلام علیه حکومت بود که در قالب های مختلف از جمله عدم مساعدت مالی به حکومت انجام می شد، خاطرنشان کرد: گرچه امام علیه السلام به دلیل فراهم نبودن شرایط، قیام مسلحانه انجام نداد، اما مبارزه امام در قالب دیگر بروز می کرد و آن، حمایت از قیام ها و نهضت های انقلابی بود. از جمله این قیام ها، می توان به قیام شهید فخ (حسین بن علی بن حسن المثنی بن الحسن المجتبی – علیه السلام) اشاره کرد.

*  تربیت اندیشمندان فکری و سیاسی از جمله شیوه های مبارزاتی امام کاظم(ع) بود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه افزود: امام کاظم (ع) با وجود اینکه از سوی حکومت هارون تحت فشار بود و بخش زیادی از عمرش را در زندان گذراند، اما اندیشمندانی تربیت کرد که در برابر حکومت جور و گروه های انحرافی می ایستادند و درعرصه علمی و اجتماعی از وثاقت و اطمینان بالایی برخوردار بودند. امام(ع) همچنین علاوه بر نیرو سازی و تربیت آنها سعی می کرد نیروهای قدرتمند، مقاوم و آشنا به مصالح اسلام را حفظ کند و در مقاطع مختلف از آنان بهره بگیرد.

این کارشناس دینی در ادامه در تشریح شرایط خفقان آور حکومت بنی عباس و مقایسه آن با عصر حاضر و وضعیت شیعیان ابراز کرد: وضعت سیاسی و اجتماعی عصر امام(ع) نشان می دهد که شرایط برای قیام مسلحانه فراهم نبوده است، زیرا در روزگار بنی عباس به ویژه هارون، عرصه چنان بر اهل بیت(علیهم السلام) تنگ بود که کسی توان فعالیت سیاسی و حتی فرهنگی نداشت. راویان حدیث جرأت نداشتند آشکارا از امام کاظم (ع) نام ببرند و مطالب گران بهای تفسیری، فقهی، عرفانی و علمی ایشان را نقل کنند. به همین دلیل آنان آثار گران بها و مطالب مستند حضرت را به صورت کنایه و اشاره می نوشتند و برای یک دیگر می خواندند، و با عبارت هایی همچون سمعت ابا ابراهیم، سمعت ابا الحسن، روی عن العبد الصالح، قال العالم او السید، حدثنی الرجل و یا کتبت الیه… ازامام یاد می کردند.

*  خط و مشی حکومت بنی عباس ستیز با شیعه بود

وی با بیان اینکه سیاست و مشی حکومت بنی عباس ستیز با شیعه بود خاطرنشان کرد: نظام استبدادی بنی عباس از موسی بن جعفر(ع) و پیروانش وحشت داشت به همین دلیل از راه های مختلف کینه و حسد خود نسبت به شیعیان را نشان می داد. هارون نیز روش هادی را ادامه داد و فدک را غصب کرد و نگذاشت منافع آن به حضرت موسی بن جعفر(ع) و اهل بیت برسد. او مأموران ویژه ای را برای قطع ارتباط مالی امام و شیعیان گماشته بود تا جایی که امام و شیعیان از سختی معیشت در رنج بودند علاوه بر آن، هارون هراز گاهی برای آن حضرت مزاحمت ایجاد می کرد و او را از مدینه به بغداد و یا بصره تبعید می کرد سرانجام به این بهانه که مردم را به سوی خود می خواند و این کار موجب اختلاف و خون ریزی می شود امام کاظم(ع) را زندانی کرد و برای فریب افکار عمومی در برابر قبر پیامبر خدا (ص) گفت ای پیامبر خدا! برای کاری که تصمیم گرفته ام انجام دهم از تو پوزش می طلبم؛ می خواهم موسی بن جعفر(ع) را زندانی کنم، زیرا او مردم را به خویش دعوت کرده و با این کار در پی اختلاف میان امت تو و ریختن خون آنها است.

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر الحمد الله شرایط اینگونه نیست و بیداری اسلامی تحقق پیدا کرده و پیام انقلاب اسلامی به کشورهای جهان صادر شده است، شیعیان برای قیام علیه استکبار جهانی با استناد به آیه 46 سوره سبا که می فرماید «قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛ ای پیامبر بگو: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» آماده و مهیا شوند.

وی با بیان اینکه عصاره پیام آسمانی خداوند در این آیه خلاصه شده است گفت: «قیام برای خدا». اساساً حاصل سخن دین به انسان این است که: وضع موجود زندگی تو مطلوب نیست، وضع مطلوب آن چیزی است که باید برای آن تلاش و حرکت کرده و با اراده خود به آن رسید. اکسیر(جوهر) این دعوت آن است که همیشه کانون توجه انسان در تمام مراحل زندگی، در ظاهر و باطن، مبدأ و مقصد بیکران هستی و خدای متعال که کمال مطلق و پایان ناپذیر است باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.