۱۱:۰۲ - دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

کودکان در برابر تهدیدات فضای مجازی آسیب پذیر تر هستند/ دردسرهای گروه های واتساپی مدارس برای دانش آموزان

کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه کودکان در برابر تهدیدات فضای مجازی آسیب پذیر تر هستند گفت: دسترسی به مطالب و محتواهای غیر مجاز از طریق نرم افزار اینستاگرام و فیلترشکن، جدی ترین آسیب فضای مجازی برای کودکان محسوب می شود.

به گزارش شاهین پرس؛ فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کنار فوایدی که دارد منشأ آسیب ها و تهدیدات متعددی است که افراد را ناخواسته درگیر مشکل و معضلاتی گاها جبران ناپذیر می کند. ولنگاری در فضای مجازی نیز پديده ای است كه بدنبال سهل انگاری خانواده ها روی می دهد و حريم خصوصی خانواده در معرض ديد عموم قرار مي گيرد و چه بسا موجب سوء استفاده برخی افراد از اين موقعيت مي شود.

تا پیش از همه گیری ویروس کرونا خانواده ها تا حدودی از دسترسی آسان کودکان به شبکه های اجتماعی مراقبت می کردند اما از سال گذشته و با تعطیلی ناخواسته مدارس در پی شیوع همه گیری کرونا و لزوم قرنطینه خانگی و اقتضائات فضای جدید آموزش آنلاین، کودکان دانش آموز برای دریافت مطالب آموزشی و درسی، به یکباره وارد دنیای مجازی شده و دسترسی راحت به شبکه های اجتماعی پیدا کردند.

حضور در فضای پر از جذابیت و دالان های هزار توی مجازی، بدون آموزش های لازم بویژه برای کودکان تبعات زیادی دارد که به همین دلیل با حامد کمال کارشناس و فعال فضای مجازی به گفتگو نشستیم.

حامد کمال کودکان را در برابر تهدیدات فضای مجازی آسیب پذیر تر دانست و با اشاره به شایع ترین آسیب های فضای مجازی که کودکان را تهدید می کند اظهار کرد: اتلاف وقت و پرسه زنی بی هدف یکی از آسیب هایی است که کودکان را تهدید می کند دانش آموزان پس از انجام تکالیف درسی، بدلیل وجود محدودیت های شرایط کرونایی به ناچار برای تفریح و سرگرمی وارد شبکه های اجتماعی می شوند و ساعتها وقت خود را به هدر می دهند.

این کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: معلم ها برای حضور و غیاب دانش آموزان را ملزم به عکس پروفایل کردند که برای دانش آموزان دختر مشکلاتی پیش آمده، مردم باید بدانند فضای مجازی برخلاف آنچه گفته می شود حقیقی است و هرگونه فعالیت باید با آگاهی انجام شود عکس پس از انتشار توسط صاحب عکس از حالت خصوصی خارج می شود و از لحاظ حقوقی امکان شکایت و پیگیری ندارد.

 * فیلترشکن ها، دسترسی به محتواهای نامناسب را برای کودکان آسان می کند

وی ادامه داد: اغلب افراد بدلیل استفاده از پیام رسان تلگرام فیلتر شکن بر روی گوشی ها نصب کرده اند و وقتی این گوشی ها در اختیار کودکان قرار داده می شود آنها براحتی می توانند وارد سایت های غیر مجاز یا کانال و گروه های مشکل دار شده و در مسیری انحرافی قرار بگیرند همچنین نصب بازی بدون رعایت شرایط سنی نیز از دیگر آسیب هایی است که کودکان را تهدید می کند.

کمال به تشکیل گروه های کلاسی در نرم افزار واتساپ اشاره کرد و افزود: بدلیل تشکیل گروه های درسی در نرم افزار واتساپ شماره افراد در دسترس دیگران قرار گرفته و  مزاحمت ها و مشکلاتی برای دانش آموزان دختر پیش آمده است.

* عواقب خطرناک نگهداری اطلاعات خصوصی بر روی گوشی های هوشمند

وی با تاکید بر اینکه گوشی های هوشمند حریم خصوصی محسوب نمی شود خاطرنشان کرد: نگهداری اطلاعات خصوصی بر روی گوشی عواقب خطرناکی دارد زیرا ممکن است گوشی ها توسط افراد هک یا سرقت شود یا برای تعمیر در دسترس دیگران قرار بگیرد و سودجویان از این اطلاعات خصوصی و خانوادگی سوء استفاده کنند.

این فعال فضای مجازی به نصب اپلیکیشن های متعددی که امنیت لازم را ندارند و به اطلاعات گوشی دسترسی پیدا می کنند اشاره کرد و افزود: عدم تحرک کافی و استفاده بی رویه از گوشی های هوشمند سلامت جسمانی کودکان را به خطر می اندازد که والدین می توانند با تهیه وسایل ورزشی در خانه همراه کودکان ورزش کنند تا ضمن نشاط و شادابی کم تحرکی افراد تا حدودی جبران شود.

وی در ادامه تاکید کرد: والدین برای پیشگیری یا کاهش آسیب های فضای مجازی باید عضو شبکه ها و کانال هایی که کودکان عضو هستند شوند، رمز گوشی کودکان و والدین باید مشترک باشد، کودکان نباید در خانه تنها بمانند و پدر و مادران برای فرزندان خود باید برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت روزانه، هفتگی و ماهیانه داشته باشند، برای پیشگیری از اعتیاد کودکان به فضای مجازی و بی قانونی، اصل قانونمندی در خانه حاکم باشد و اگر محصول رسانه ای برای کودکان تهیه می شود باید شرایط زمان و مکان استفاده آن هم مشخص کنند، افراد گوشی های دست دوم خریداری و استفاده نکنند چون ممکن است اطلاعات آنها با بدافزارهایی به سرقت برود.

* تقویت بنیه دینی کودکان را در برابر آسیب های فضای مجازی محافظت می کند

کمال با تاکید بر تقویت بنیه دینی کودکان گفت: آموزش های دینی، می تواند کودکان را در برابر خطرات فضای مجازی محافظت کند، والدین باید با رعایت شرایط سنی کتب مورد علاقه آنان را تهیه و در اختیارشان قرار دهند، همراه کودکان به خرید بروند تا کودکان ضمن ایجاد حس همکاری و مشارکت در امور خانه، قدر و ارزش کالا و اجناس را نیز بدانند.

وی به همراهی والدین درتماشای فیلم و انجام بازی ها با کودکان تاکید کرد و افزود: هنگام خستگی از امر و نهی کودکان خودداری شود چون نتیجه لازم را نخواهد داشت، برای پیشگیری از هرگونه کلاهبرداری و فیشینگ اینترنتی لازم است ازطریق شبکه های اجتماعی خرید انجام نشود، والدین می توانند برای مراقبت و کنترل فعالیت کودکان در فضای مجازی ضمن استفاده از نرم افزار و اَپ های کنترل کودکان با کارشناسان نیز مشورت کنند.

* جدی ترین آسیب فضای مجازی که کودکان را تهدید می کند

این کارشناس فضای مجازی دسترسی به مطالب و محتواهای غیر مجاز از طریق نرم افزار اینستاگرام و فیلترشکن، جدی ترین آسیب فضای مجازی برای کودکان دانست و خاطرنشان کرد: والدین برای داشتن فرزند قانونمند باید فیلترشکن ها را از روی گوشی های خود حذف کنند چرا که دور زدن قانون را به کودکان آموزش می دهد و با توجه به اینکه اخلاق، امنیت و آینده کودکان بسیار مهم است والدین باید گوشی هایی که اطلاعات محدود دارند را برای آموزش و تکالیف درسی در اختیار کودکان قرار دهند.

وی افزود: بخشی از آسیب های فضای مجازی ناشی از کم کاری مسئولان  وزارت ارتباطات است، نبود بستر ایمن برای فعالیت همه افراد، و یا سیم کارت های دانش آموزی که در حد حرف باقی ماند و وجود بسته های شبانه که به خواب و استراحت کودکان آسیب وارد می کند از جمله انتقاداتی است که مسئولیت آن با وزارت ارتباطات است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.