۱۰:۰۹ - یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر و میمه:

سیره و سلوک عملی شهید سلیمانی عصاره مکتب اوست

حجت الاسلام حسن بابایی گفت: مکتب سلیمانی نه از متون وی به‌دست می‌آید و نه از سخن گفتن وی بلکه سیره و سلوک عملی شهید سلیمانی عصاره مکتب او است.

به گزارش شاهین پرس؛ پس از شهادت سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی،  رهبر معظم انقلاب در سخنانی فرمودند که «نباید به شهید سلیمانی به عنوان یک فرد نگاه کرد. باید حاج قاسم را به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرس ه درس آموز نگاه کنیم.» همخوانی داشتن با منویات رهبری، انقلابی بودن و عملگرایی مکتب شهید سلیمانی که موجب شده این مکتب در قلب ها نفوذ کند اقتدار آور است.

در آستانه یکمین سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی به منظور آشنایی بیشتر و تبیین مکتب سلیمانی مجموعه گفت و گوهایی پیرامون مکتب او با کارشناسان داشتیم.

در اولین بخش از این مجموعه مصاحبه ها با حجت الاسلام حسن بابایی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر و میمه به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

* مکتب سلیمانی چگونه مکتبی است؟

حجت الاسلام حسن بابایی: سال ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم همراه با آرزوی شهادت در راه خدا، سردار بزرگ و پرافتخار اسلام را به مقام بالایی رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخته شد. سردار سلیمانی عزیز نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود، همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ او در همه‌ این سالها است..

شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت بود و دشمنان تصور می کردند با حذف ایشان می توانند مسیر جبهه مبارزه با کفر را متوقف کنند اما به حول  و قوه الهی این اتفاق نیفتاد و راه شهید سلیمانی با انگیزه‌ مضاعف ادامه پیدا کرد و کام قاتلان و جنایتکاران با این شکست تلخ‌ است.

روش، مرام و مسلک سلیمانی همان مکتب سلیمانی است که می تواند درس زندگی برای انسان ها باشد. با الگو گیری از گفتار و رفتار آن شهید بزرگوار می توان طوری زندگی کرد که این گونه مورد خطاب مقام عظمای ولایت و رهبر حکیم انقلاب شد: این رفیق خوب و عزیز ما و شجاع ما و خوشبخت ما…او نمونه برجسته ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود.

* مکتب سلیمانی از کجا نشات گرفته است؟

خاستگاه مکتب سلیمانی:مکتب اسلام-مکتب اهل بیت-مکتب امام خمینی است. شاید جذاب‌ترین ویژگی سلوک رفتاری سردار شهید را معنویت و گرایش به دعا و نجوای الهی، ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت، اخلاص، خضوع و خشوع و در یک کلمه الهام‌بخشی مؤمنانه دانست. سردار سلیمانی از معدود مجاهدان این زمانه جهان اسلام بود که به عزت و عظمت امت اسلامی فکر می‌کرد.  برای دور کردن توطئه‌ها از امت اسلامی جهاد می‌کرد و مأمن و پناهگاه رزمندگانی بود که از سراسر جهان اسلام در ذیل پرچم اسلام جمع شده بودند.

غیرت او در امت‌گرایی همانند امام غریب بود. پاکسازی جهان اسلام از نظام سلطه هم مأموریت و هم آرمان وی بود. به دیگران آموخت و خود نیز تجربه کرد و سرانجام در راه اعتلای وحدت جهان اسلام و مبارزه با سلطه غرب بر جهان اسلام از یک‌سو و مبارزه با تحجر از سوی دیگر شهید شد.

*مکتب سلیمانی چه ویژگی هایی دارد و چگونه می توان از آن برای تربیت نسل مومن و انقلابی بهره برد؟

سردار سلیمانی هشت سال به فرمان امام(ره) جنگید، ۲۲ سال هم به فرمان رهبر انقلاب آسایش و راحتی را بر خود حرام کرد. او خیر دنیا و آخرت جوانان را در همراهی با نظام جمهوری اسلامی می دانست. حکمت را برجسته‌ترین شاخص رهبری خویش می‌دانست و نگاه و تصمیم او را همیشه راهگشا می‌دانست، خود را سرباز ولایت می‌دانست و عشق دوطرفه ایشان و رهبری شاید نمونه‌ای کم‌نظیر در طول تاریخ انقلاب اسلامی است.

تصور نمی کنم رهبر معظم انقلاب بعد از رحلت حضرت امام(ره) برای هیچ‌ کس به ‌اندازه شهید سلیمانی سوخته و گریسته باشد. شهید سلیمانی در وصیت نامه سیاسی الهی خود، محور اصلی گفتمان انقلاب اسلامی را «امام خامنه‌ای» معرفی می کند. شاخصه ولایتمداری سردار شهید، اعتقاد به «اسلام سیاسی» بود و آن را با محوریت ولایت فقیه راهگشا می‌دانست. شهید سلیمانی کانون دشمنی با ایران و جهان اسلام را شناخته بود. آرایش صحنه برای او آرایش حق و باطل بود. او همانند امام(ره) جنگ همه‌جانبه غرب با ما را جنگ ایمان و رذالت تفسیر می‌کرد و کشته شدن در این مسیر را «توفیق شهادت» می‌دانست و برای وصول به آن سال‌ها تلاش و خودسازی کرد.

او آمریکا و صهیونیسم و تحجر را سه عامل تهدید کننده جهان اسلام و امت اسلامی می‌دانست و مبارزه را نیز در این نقطه متمرکز کرده بود. او جوانان با ظاهر نامناسب را نیز فرزندان ملت مسلمان ایران می‌دانست و از نگاه‌های سطحی و نازل به آنان رنج می‌برد و معتقد بود فقط با سلوک و رفتار با اخلاص می‌توان آنان را به آبشخور حق وارد و فتح‌الفتوح امام(ره) را مجدداً زنده کرد. تلاش ۴۰ ساله و بدون وقفه در راه هدف و تلاش برای دوری از زخارف دنیا برای ثابت ‌قدم ماندن در مسیر مجاهدت، سیره عملی شهید سلیمانی بود.

با اینکه دنیا برای او بسیار کوچک بود اما  مجاهدت شبانه‌روزی خود را با هدف رسیدن به قرب الهی تنظیم کرده بود که اوج آن شهادت بود. دور بودن از پرستیژ، درجه و حصار‌های مدیریتی و قاطی بودن با مردم ویژگی بارز دیگر مکتب شهید سلیمانی بود که این همان سیره و آورده انقلاب اسلامی است که بعضاً آسیب فراوانی دیده، اما سردار سلیمانی این خصلت را در خود حفظ کرده بود. بی‌آلایش و خاکی بودن و سربازی را بر سرداری ترجیح می‌داد، درجه و جایگاه او را احاطه نکرد. در سیل خوزستان میان مردم رفت و صمیمانه از آنان دلجویی کرد. با بچه‌ها مأنوس بود و عشق به مردم در سیره عملی و اخلاقی وی مشهود بود.

این ویژگی‌های مکتب سلیمانی می‌تواند الگوی آموزشی و تربیتی کشور شود. آموزش در احزاب و تشکل‌های دانشجویی نیز می‌تواند متأثر از این جهت‌گیری‌ها باشد تا افرادی مکتبی، عمیق و مجاهد خروجی آنان باشد و اینچنین کادر نظام جمهوری اسلامی در این مکتب تربیتی ساخته خواهد شد. مکتب سلیمانی نه از متون وی به‌دست می‌آید و نه از سخن گفتن وی بلکه سیره و سلوک عملی شهید سلیمانی عصاره مکتب او است. ثبت این سیره عملی خصوصاً از زبان گمنامان نیروی قدس لازم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.