۱۵:۳۸ - جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

واقعه کربلا و عاشورا روی دیگر سکه مباهله است

مفسر قرآن کریم گفت: مباهله حرکتی استثنایی در طول تاریخ و نسخه عملیاتی شده غدیرخم است.

به گزارش شاهین پرس؛ غلامعلی کریمی مباهله را یقین قطعی و صد در صدی به حقانیت اسلام و حقانیت راه مکتب شیعه دانست و با بیان اینکه این حقانیت نیاز مبرم امروز جبهه حقّ است اظهار کرد: پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) در روز مباهله تمام سرمایه‌های انسانی خود و در واقع عزیز ترین عناصر انسانی خود را به صحنه آورد که این نکته بسیار مهمی است.

کارشناس و مفسر قرآن کریم در تبیین یقین به حقانیت راه با اشاره به خاطره‌ای از شهید حسین محزونیه یکی از شهدای بزرگوار و از فرماندهان دوران دفاع مقدس  تاکید کرد: هر موقع در سختی‌ها و تنگناها قرار می‌گرفتیم ایشان همین نکته را یادآور می‌شد و می گفت خداوند که می داند شما برحقید و بر حقانیت خود یقین دارید، پس کارتان انجام بدهید و نتیجه را هم در اختیار خداوند قرار دهید.

وی واقعه کربلا و عاشورای حضرت سیدالشهدا(ع) را روی دیگر سکه مباهله بیان کرد و افزود: در واقع کربلا و عاشورا از جنس مباهله هستند و حضرت سیدالشهدا(ع) تمام داشته های خود را با خودش را به صحنه می‌آورد تا به همه نشان دهد که به این راه، به این مکتب یقین قطعی دارد و به عنوان امام مسلمین به عنوان حجت خدا  در این راه حاضر است همه چیز را فدا کند.

کریمی به بی‌سابقه بودن این اقدام و مباهله در تاریخ اشاره کرد و گفت: بحث مباهله یک موضوع بی‌سابقه است در اسلام یعنی اینکه پیامبر اکرم(ص) در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، همه عزیزان و عزیزترین عزیزان را به وسط میدان می‌آورد و چنین چیزی سابقه نداشته که پیامبر اسلام چنین کاری انجام دهند.

وی مباهله را یک حرکت استثنایی و بسیار مهم توصیف کرد و افزود: آن حضرت با همه عزیزان و همه سرمایه‌های انسانی خود به میدان آمد آن هم با آیه مباهله یعنی اینکه هرکس به حق است، بماند و هر کس بر خلاف حق است ریشه کن شود و این بیانگر جایگاه بسیار مهم بیان حقیقت و ابلاغ حقیقت است که باید باشد و این درس بزرگی است که در راه تبلیغ دین و به سرانجام رساندن حقیقت حق، باید تمام داشته های خود را به میدان بیاوریم.

این کارشناس قرآنی با بیان اینکه در آیه مباهله نفرمود « ازواجنا» بلکه فرمود «نسائنا» یعنی وجود مقدس حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را نمونه کامل عنصر با عظمت خلقت معرفی می‌کند و در واقع مباهله مکمل غدیر خم و نسخه عملیاتی شده غدیرخم است و جایگاه با عظمت حضرت فاطمه زهرا اینجا تثبیت می شود چون که جایگاه حضرت فاطمه زهرا قبلاً در سوره کوثر و در سوره انا انزلنا و در آیه نور و در آیات متعددی از قرآن کریم تبیین شده بود ولی اینجا این جایگاه به این رزمایش که پیامبر از عزیزترین اهل اسلام بر پا می‌کنند، تثببت می‌شود و اینجا باید جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) برای روزهای آینده ای که حضرت بنا است با یک حرکت چهره به چهره و خانه به خانه  روشنگری های ولایی انجام دهد و جریان حق را احیا کند، تثبیت شود.

وی جریان سقیفه را وحشتناک‌ترین جریان در حرکت و جریان هدایت دینی توصیف و خاطرنشان کرد: یعنی اینکه در واقع زحمات ۱۲۴ هزار پیامبر در سقیفه بر باد می‌رود چون سقیفه غلیظ ترین و پیچیده ترین نفاق تاریخ است.

کریمی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) با تشخیص به موقع، اقدام به هنگام و اقدام متناسب بلافاصله پس از سقیفه، حرکت خود را شروع می‌کند و با روشنگری چهره به چهره و خانه به خانه در خانه های خواص را می‌زند و غدیر خم را از آن‌ها مطالبه می‌کند که در این در زدن خانه ها، پیامبر عظیم الشأن اسلام درون قاب چهره افراد، حضور و وجود فیزیکی ندارند ولی به محض اینکه طرف در خانه را به روی حضرت زهرا(س) باز می کند، به مباهله متصل می‌شود و جایگاه با عظمت ولایت برایش روشن می‌شود.

وی جریان مباهله را موجب تقویت ایمان مومنین و تضعیف روحیه منافقین عنوان و خاطرنشان کرد: جریان نفاق، جریانی است که در کنار پیامبر به مدت بیش از ۲۰ سال رشد کرده و الان سقیفه را ایجاد کرده بنابراین با مباهله باید این جریان تضعیف و جبهه حقّ و جریان ولایت باقی بماند و مباهله در واقع تقویت جریان ایمان، جریان ولایت و تضعیف جریان نفاق است که امروز ما از برکات آن بهره مند هستیم و در امتداد جریان ولایت نظام جمهوری اسلامی قرار داریم.

مفسر قرآن کریم تاکید کرد: مباهله، سند افتخار برای اسلام و مسلمین است و مسلمین اگر چیزی غیر از آیه مباهله نداشته باشند با این آیه می توانند بر تمام مکاتب و ادیان پیروز شوند.

کریمی در پایان افزود: مباهله در دایره توحید معنا و مفهوم پیدا می‌کند یعنی پیامبر اکرم(ص) مباهله را به عنوان رسالت و در امتداد آن ولایت و امامت را مطرح می‌کنند چرا که تکیه‌گاه همه اینها ذات مقدس پروردگار و یقین قطعی به وجود خداوند است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.