۲۱:۵۲ - شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم:

انقلاب اسلامی ایران ریشه در سیره اهل بیت(ع)، حکمت متعالیه و اخلاق دارد

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم گفت: انقلاب اسلامی ایران ریشه در سیره اهل بیت(ع)، حکمت متعالیه و اخلاق دارد که از الگوهای فقهی جوهری و فلسفی ملاصدرا تبعیت می کند.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام نجف لک زایی در همایش استانی فلسفه سیاسی و گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران ریشه در سیره اهل بیت(ع)، حکمت متعالیه و اخلاق دارد که از الگوهای فقهی جوهری و فلسفی ملاصدرا تبعیت می کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به سرفصل های بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گام ملت ایران برای ارتقای همه‌جانبه وجود دانست و با بیان اینکه هدف گام دوم انقلاب ادامه اعتلای بیشتر وجود است که در هفت محور آن که توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده دنبال شود، خاطرنشان کرد: حکمت متعالیه جامعه را دعوت به ارتقای وجود و تقرب الهیِ وجودی به ذات احدیت می‌کند.

وی توجه بیشتر به علم و دانش را نخستین محور گام دوم بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه علم یکی از کلیدهای قدرت محسوب می شود باید به سراغ علومی برویم که اقتدار آفرین باشد زیرا اگر قدرتمند نباشیم نمی‌توانیم در برابر استکبار بایستیم و ذلیل خواهیم شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ترس را عامل از بین رفتن اقتدار دانست و تاکید کرد: ترس مقدمه تسلیم و اطاعت از دیگری و تسلیم مقدمه ذلت است.

وی با توصیه به اخلاق و معنویت و اصلاح اندیشه ها برای ایجاد انگیزه ها، توجه به استقلال و آزادی را از دیگر محورهای گام دوم انقلاب برشمرد و ابراز کرد: نفی دیگری، دیکتاتوری و استبداد، ثمره استقلال و آزادی است چرا که انقلاب اسلامی از ابتدا جلوی استبداد و دیکتاتوری ایستاد.

حجت الاسلام لک زایی با بیان اینکه عدل، جوهره حکمت، شجاعت و عفت است تصریح کرد: عدالت و مبارزه همه جانبه با فساد از دیگر محورهای گام دوم انقلاب است که ساختارها باید بر اساس آن تنظیم شود.

وی اقتصاد مقاومتی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی متناسب با حکمت را از دیگر محورهای گام دوم انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: براساس بیانات رهبر معظم انقلاب در بعد بین المللی دو دشمن تعریف شده داریم که آمریکا و رژیم صهیونیستی و بقیه اگر راه آمدند ما کاری با آنها نداریم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با رهبری فقیه جامع الشرایط و بهره گیری از همه علوم اسلامی، ملت را وارد عرصه جدیدی کرده است که هدف آن توسعه ابعاد وجودی انسان است.

*معجزه انقلاب اسلامی از جنس انقلاب های پیامبران الهی است

علیرضا صدرا استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این همایش با اشاره به فرازهایی از پیام رهبر معظم انقلاب به همایش صدرالمتالهین ملاصدرا در سال 78 اظهار کرد: مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه‌ ای در هم تنیده و به وحدت رسیده‌ چند عنصر گرانبها است.

وی ادامه داد: در فلسفه‌ او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، و ذوق و مکاشفه‌ عرفانی، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ساله‌ او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است.

این استاد علوم سیاسی بیان کرد: همانگونه که فلسفه‌ صدرایی که خود او بحق آن را حکمت متعالیه نامیده در هنگام پیدایش خود، نقطه‌ اوج فلسفه اسلامی تا زمان او و ضربه‌ای قاطع بر حملات تخریبی فلسفه‌ستیزان دورانهای میانه‌ اسلامی بوده است، امروزه پس از بهره‌گیری چهارصدساله از تنقیح و تحقیق برجستگان علوم عقلی، و نقد و تبیین و تکمیل در حوزه‌های فلسفه، و ورز یافتن با دست توانای فلاسفه‌ نامدار حوزه‌های علمی بویژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحکام بلکه شادابی و سرزندگی مضاعفی گرفته و میتواند در جایگاه شایسته‌ خود در بنای فرهنگ و تمدن،  بایستد و چون خورشیدی در ذهن انسانها بدرخشد و فضای ذهنی را تابناک سازد.

صدرا اظهار کرد: مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه‌ها در محدوده‌ ملیت و جغرافیا نمی گنجد و متعلق به همه‌ انسانها و جوامع است و همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمند هستند.

وی اضافه کرد: هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه‌ مستحکم و قابل قبولی نمی تواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه‌ روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه‌ اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، جای خالی خویش را در اندیشه‌ انسان این روزگار می جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.

وی گفت: ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی وامدار و بیش از همه در برابر آن مکلف هستیم. دوران ما با دمیدن خورشیدی چون امام خمینی(ره) که یگانه‌ دین، فلسفه، سیاست و خود یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود، و نیز با حوزه‌ درسی و تحقیقی پر برکت حکیم علامه‌ طباطبایی که استاد یگانه مبانی ملاصدرا در طول سی سال در حوزه‌ قم به شمار میرفت، و تلاش تلامذه و هم دوره‌های آنان، بی شک دوره‌ با برکتی برای فلسفه الهی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: اکنون برپایی این گردهمایی بزرگ از فرزانگان ایرانی و غیر ایرانی مژده‌ آگاهی های ژرفتر و گسترده‌تری در باب فلسفه ملاصدرا می رساند، شاید این یکی از موجباتی شود که مسیر مستقیم و تکاملی و نامتناقض فلسفه که از ممیزات فلسفه‌ اسلامی بویژه پس از روشن شدن مشعل حکمت صدرایی است، در ذهن اندیشوران و فیلسوفان غرب، با مسیر پرتقاطع و پرتناقض و پرنشیب و فراز فلسفه غربی در همین چهارصد سال مقایسه شود و فرصت تازه‌ای برای نقد و بحث در باشگاه جهانی معرفت و استدلال عقلانی، فراهم آید.

صدرا با بیان اینکه معجزه انقلاب اسلامی از جنس انقلاب های پیامبران الهی است که بین نظام های کفر شرق و غرب شکاف ایجاد کرد و حضرت امام(ره) همانند حضرت موسی قوم خود را به وادی ایمن رهنمون نمود خاطرنشان کرد: چهل سال اول انقلاب اسلامی، گام اصغر انقلاب بوده که سپری شده است و این انقلاب شکوهمند، در حال برداشتن گام اکبر که دولت سازی و تمدن سازی است می باشد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: سیلی موشکی سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی عین الاسد اقتدار آمریکا را در دنیا شکست و پس از این سیلی لازم است اقتصاد خود را تقویت کنیم تا اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در دنیا بیشتر شود.

وی ادامه داد: دولت های مرتجع عربی پول کشور خود را صرف خرید سلاح های آمریکایی می کنند، سپس از مستشاران این دولت تروریست می خواهند نحوه استفاده از سلاح‌های خریداری شده را به نیروهای نظامی کشورشان آموزش دهند.

*فلسفه سیاسی انقلاب، آرمان نظام اسلامی را ترسیم می کند

حجت الاسلام قاسم هاشمی نیز در همایش استانی فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم اظهار کرد: نظام سیاسی هر حکومتی استوار بر فلسفه سیاسی و اقناع افکار عمومی است و فلسفه سیاسی تبیین کننده آرمان نظام سیاسی و حقانیت آن است که اگر به درستی تبیین شود بزرگ مردانی از جنس شهید حاج قاسم سلیمانی ظهور خواهند کرد.

امام جمعه شاهین شهر  با بیان اینکه سستی و تزلزل و یا استواری حکومت ها در گرو تبیین فلسفه سیاسی آن حکومت ها است خاطرنشان کرد: فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران با سایر نظام های مستقر دنیا کاملا متفاوت است که علت تعدد دشمنی ها با جمهوری اسلامی ایران، همین فلسفه سیاسی متفاوت انقلاب است.

وی تصریح کرد: اندیشه های دست ساز امروز بشر، که غالب آنها برگرفته از مکتب لیبرالیسم است، تفاوت بنیادین با جمهوری اسلامی دارد، چرا که در دیدگاه اشتباه این مکتب، انسان تا سرحد حیوانیت تنزل داده شده و زمین از آسمان قطع شده است درحالیکه در انقلاب اسلامی کمال‌گرایی نهفته است و تنها در سایه حاکمیت الهی قابل تحقق است.

حجت‌الاسلام هاشمی با بیان اینکه جنگ امروز، جنگ اراده ها است و اگر عزم و اراده ها مصمم نباشد دام های متنوع انسان ها را طعمه خود قرار خواهد داد خاطرنشان کرد: دین اسلام، دینِ کرنش‌های ذلیلانه در برابر استکبار نیست و طرح‌ها، احکام و قوانین مدون دارد، اما مکاتب سلطه گر بشری با خلأ روح و انگیزه، نتایجی جز هیروشیما و ناکازاکی نداشته است..

وی با اشاره به آیاتی از سوره زمر و تاکید بر اینکه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، به واقع مالک اشتر زمان ما بود که در این پیچ خطرناک تاریخی الگوی ولایت مداری بود و در پیشرفت تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی ایران نقش به سزایی ایفا کرد، گفت: سردار دل ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، در مسیر گسترش حاکمیت الهی در دنیا، در برابر ظالمان و یزیدیان زمان هرگز تسلیم نشد و امروز به چنین عزم و اراده هایی نیازمند هستیم.

امام جمعه شاهین شهر با اشاره به استمرار برگزاری این همایش و تشکیل کمیته علمی فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم آن، در دبیرخانه دائمی این همایش در دفتر امام جمعه شاهین شهر، خاطرنشان کرد: مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش در کتابی برای راهنمایی پایان‌نامه‌ها گردآوری می‌شود.

به گزارش شاهین پرس نخستین همایش یک روزه استانی فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب به محورهای «نقش حکمت متعالیه در پیدایش، حفظ و تداوم انقلاب اسلامی»، «ریشه‌ها و پشتوانه‌های فلسفی اتقلاب اسلامی (مبانی و بنیادهای فلسفی انقلاب اسلامی)»، «تبیین و نقش حرکت جوهری ارادی در انقلاب اسلامی»، «نقش حکمای حکمت متعالیه در تحولات سیاسی اجتماعی معاصر به ویژه انقلاب اسلامی»، «نقش و ظرفیت افسار اربعه در تبیین انقلاب اسلامی»، «حکمت متعالیه بنیاد انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی برآمد حکمت متعالیه»، «حرکت جوهری و تحولات اجتماعی و سیاسی معاصر»، «امنیت،آزادی و عدالت از منظر حکمت متعالیه» و «مبانی حکمی/فلسفی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» پرداخته است.

برگزاری نشست های تخصصی همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم هر 45 روز یکبار

دبیر اجرایی همایش از ارسال 12 مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد که علاوه بر نصب پوستر در محل برگزاری همایش، در ویژه نامه های برخی از دانشگاه های معتبر کشور چاپ خواهد شد.

مهدی غراب افزود: هرچند مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه همایش پایان یافته است اما اندیشمندان می توانند تا اردیبهشت 99 به ارسال مقالات خود با هدف جمع آوری و انتشار به صورت کتاب اقدام کنند.

وی با بیان اینکه نشست های تخصصی همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم هر 45 روز در دانشگاه ها و ادارات شهرستان شاهین شهر و میمه برگزار خواهد شد افزود: در کارگاه امنیت متعالیه به مباحث امنیتی از دیدگاه امنیتی فلسفه انقلاب اسلامی در مسجد فاطمیه شاهین شهر فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم برای عموم مردم تبیین می شود.

در این همایش، زنگ انقلاب همزمان با سراسر کشور راس ساعت9.33 دقیقه دوازدهم بهمن، سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) نواخته و از کتاب امنیت متعالیه اثر جدید دکتر لک زایی رونمایی شد.

هم چنین به همت دبیرخانه همایش، نمایشگاه خوشنویسی بیانیه دوم در تالارشیخ بهایی برپا شده است اجرای چند سرود انقلابی توسط گروه آوازی مولا و پخش کلیپ از جمله برنامه های این همایش یک روزه بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.