۱۷:۵۸ - چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳

در روز ملی فناوری هسته‌ای؛

نمایشگاه هسته ای در دبیرستان بهشت شاهین شهر برپا شد

با هدف نهادینه کردن دستاوردهای علمی حاصل خون شهدای هسته‌ای و چشم انداز روشن رهبر انقلاب در وجود دانش آموزان نمایشگاه هسته ای به مدت یک هفته در دبیرستان بهشت برپا شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا، به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای دانش آموزان شیمی دبیرستان غیر انتفاعی بهشت شاهین شهر با کمک دبیر خود نمایشگاه هسته‌ای برپا کردند. دبیر شیمی  دبیرستان در گفتگویی از تلاش دانش آموزان گفت.

شاهین نا: ضمن معرفی بفرمایید هدف از برپایی نمایشگاه هسته‌ای در روز ملی فناوری چی بوده؟

بسم الله الرحمن الرحیم معظمی هستم دبیر شیمی دبیرستان غیر انتفاعی بهشت، هدف از برپایی این نمایشگاه با توجه به اینکه مخاطبین ما دانش آموزان دختری هستند که آینده سازان و مادران فردا می باشند که در تعالیم دینی هم برای تربیت دختران ارجعیت قائل شده اند اولا بتوانند مباحث تئوری دروس را عملی کنند و ثانیا دستاوردهای عظیمی که صد در صد حاصل خون شهدا از جمله شهدای هسته‌ای و آن بستر مناسبی را که امام فراهم کدند و چشم اندازی که رهبر انقلاب برای ما طراحی کردند در وجود دانش آموزان و آینده سازان نهادینه شود، این ایده به ذهن ما رسید که در روز ملی فناوری هسته ای قدمی هر چند کوچک در این مسیر برداریم.

شاهین نا: همکاری و حمایت چه کسانی را در برپایی این نمایشگاه داشتید؟

قطعا اگر تلاش و کوشش دانش آموزان و حمایت‌های مادی و معنوی خانواده های دانش آموزان و خلاقیت‌هایی که بکار بردند و حمایت و پشتیبانی مدیر دبیرستان و در رآس همه توفیق و لطف الهی نبود ما نمی توانستیم کاری انجام دهیم کار از آنجایی شروع شد که در جلسه ای طرح را به دانش آموزان پایه های دوم و سوم شیمی در چهار محور اصلی دادیم محور اصلی این بود که مطالعه و تحقیق با موضوع انرژی هسته‌ای چیست؟ که با تشکیل یک تیم تحقیق برروی اصطلاحات هسته ای در قالب نشری، ماکت و کلاژ انجام شد، در محور بعدی چرا انرژی هسته‌ای؟ که تیم بعدی بر روی کاربردهای انرژی هسته ای که در کشاورزی، پزشکی، صنایع و تولید انرزی در مصارف بود محور بعدی تاریخچه انرژی هسته ای در ایران و در جهان و راهی را که رفته‌ایم بود و محور بعدی و مهم که در واقع نمک کار بود معرفی شهدای هسته ای بود که اگر دانش آموزان وقت کافی نمی گذاشتند و طراحی نمی کردند و خلاقیت بکار نمی بردند مسلما کار انجام نمی شد.

شاهین نا: لطفا بخش ها و غرفه های نمایشگاه را برای مخاطبین معرفی کنید:

بخش معرفی شهدا و تهیه تاریخچه انرژی هسته ای در قالب نشریه توسط دانش آموزان پایه های دوم و سوم انجام شده است، بخش کاربردهای انرژی هسته ای در دو بخش نشریه و ساخت ماکت که تأمین انرژی هسته ای را نشان می دهد و بخش اصطلاحات هسته ای و مراحل هفت گانه چرخه سوخت که در ایران انجام می شود و مناطق جغرافیایی کشور را که راکتورهای هسته ای وجود دارد و همچنین خود راکتور هسته ای را همه در قالب ساخت ماکت توسط دانش آموزان تهیه شده است، بخش جانبی نمایشگاه ایستگاه سرگرمی طراحی شده که چند نمونه از آزمایشهای شیمی که برای دانش آموزان جذابیت دارد از قبیل روشن کردن شمع با آب، تأمین انرزی ساعت با استفاده از انرزی سیب زمینی و پرتقال، و ساخت کوه آتشفشان با موادی مثل خمیر ، نمک و آرد را در معرض نمایش گذاشتیم.

شاهین نا: دشمنان انقلاب اسلامی همواره در تلاش هستند انرزی هسته ای که حق مسلم ما است را از ما سلب کنند این حق بودن و صلح امیز بودن انرژی هسته ای کشور جمهوری اسلامی را دانش آموزان در هنگام کارکردن تا چه اندازه لمس کردندآیا این مفاهیم هم انتقال داده شده ؟

یکی از عوامل او به قول شیمیدان ها کاتالیزگر و نیرو محرکه ای که باعث برپایی این نمایشگاه شد همین موضوع بود، هرگاه بخواهند اثر منفی چیزی را ببینی باید پادزهرآن را بدانند چیه، از آنجاییکه اجرای راهبردها و نقشه هایی که در کشور طراحی می شود وهمچنین خط مقدمی که باید از کشور دفاع کند دانش آموزان هستند با وجود اینکه تکنولوزی هسته ای کشور در حال رشد و پیشرفت است  دشمنان با ایجاد شبکه های ماهواره ای و ساخت فیلم و سریالهایی این رشد و پیشرفت تکنولوژی  را در قالب اثر مخرب آن نمایش می دهند که در این زمینه دانش آموزان با استفاده از تکنولوژی و سرچهای اینترنتی در راستای علمی و تقویت اهداف کشور باطراحی راکتورهسته ای ببینند که اگر ما در صدد ساخت بمب اتمی بودیم آن ظرف و شکل راکتور طور دیگری طراحی می شد چون باید راکتور گنجایش آن همه انرژی برای بمب اتم را داشته باشد. و وقتی با کاربردهای انرژی هسته ای آشنا می شوند می فهمند که با دستیابی کشوربه انرژی هسته ای صنعت کشاورزی، پزشکی و دیگر صنایع چقدر رشد و پیشرفت خواهد کرد . پس می فهمند که انرژی هسته ای در کشور صلح امیز و در ثانی با مصارف خوب و مفیدی که دارد آشنا می شوند کشور می تواند اینده خوبی داشته باشد.

 شاهین نا: برای آینده و استمرار برپایی این نمایشگاه در سطوح مختلف برنامه ای دارید؟

از آنجاییکه امسال برای اولین بار توانستیم این نمایشگاه را برپا کنیم و با استقبال خوب دانش آموزان روبرو شدیم با استعانت از خدا و شهدای هسته ای که به ما این توجه و عنایت را داشته باشند بتوانیم هرساله در سطح گسترده تر این نمایشگاه را برپا کنیم.

شاهین نا: صحبت آخر:

به شخصه از برپایی این نمایشگاه انرژی زیادی گرفتم و برای من که رسالت معلمی را برعهده دارم بار رسالت بیش از گذشته شد که ببینم بچه ها و نسل امروز شاید در ظاهر آنطور که باید باشند نیستد اما می توانیم  با برنامه ریزی صحیح برای انها، انرژی های خوبی که در وجودشان نهفته و دوست دارند در راه اعتلای سرافرازی کشوراستفاده کنند را بهره ببریم. انشالله بتوانیم از توانایی و استعدادهای خوب دانش آموزان در راه اقتدار و حفظ خون شهدایی که در پای انقلاب ریخته شده است استفاده کنیم و سهم خودمان را برای اقتدار و سربلندی کشور ادا کنیم .

با تشکر از سرکارخانم معظمی دبیر شیمی دبیرستان دخترانه غیر انتفاعی بهشت  که به ما این فرصت را دادند.

در همین رابطه ببینید:

گزارش تصویری / برپایی نمایشگاه هسته ای در دبیرستان بهشت شاهین شهر

همچنین بخوانید:

One Response to “نمایشگاه هسته ای در دبیرستان بهشت شاهین شهر برپا شد”

  1. nafas گفت:

    Ishala k edame dashte bashe hamin ravand ta ahamiate enerzhi hasteyo hame bedoonan o ghadr shenas bashan kheli khob bood tashokor az hame avamel

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.