۰۹:۵۶ - چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸

اینترنت جهانی چطور بستر ایجاد اغتشاش توسط اشرار می شود

برخی فکر می کردند که با قطعی اینترنت جهانی زندگی مردم کشورمان مختل می شود اما در این زمان بانک ها و اداراتی که کار خدمات رسانی به مردم را انجام می دادند به فعالیت خود ادامه دادند.

به گزارش شاهین پرس؛ پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در برخی ازنقاط کشور تجمعات اعتراض آمیزی برگزار شد. این تجمعات در ابتدا حالت مسالمت آمیز داشت و برخی از معترضین دیگران را نسبت به شعارها و اقدامات انحرافی هشدار می دادند اما به یکباره شاهد بروز موج خشونت به طور بسیار عجیبی در این تجمعات بودیم. تا زمانی که این اعتراضات به صورت مسالمت آمیز برگزار می شد اینترنت جهانی وصل بود اما بعد از اینکه این تجمعات به سمت تخریب و آتش زدن اموال عمومی و شخصی گرایش پیدا کرد، مسئولات تصمیم گرفتند که اینترنت را محدود کرده و تنها اینترنت لوکال وصل باشد.

اتفاقاتی که در شرایط بروز اولیه آشوب ها با وجود وصل بودن اینترنت جهانی رخ دارد نشان می دهد که اینترنت به بستری برای دادن فراخوان جهت تخریب اموال عمومی تبدیل شد و همچنین شبکه های معاند نیز از این بستر برای التهاب آفرینی بیشتر و ارسال پیغام های آشوب استفاده کردند. در این شرایط اوج تخریب های چند روز اخیر را شاهد بودیم.

اینترنت جهانی بستری برای آشوب آفرینی 

پس از این زمان بود که اینترنت قطع شد و بلافاصله مشاهده شد که فضای اعتراضات نیز فروکش کرد و کم کم کشور رو به آرامی رفت. پیش از این اشرار به طور هدایت شده به اماکن عمومی حمله برده و دست به تخریب و آتش زدن این اماکن می کردند. البته این تخریب ها دامن اموال و دارایی شخصی مردم را هم گرفت.

با قطع شدن اینترنت جهانی اما بستر اینترنت لوکال یا همان داخلی هنوز فراهم بود. برخی فکر می کردند که با قطعی اینترنت جهانی زندگی مردم کشورمان مختل می شود اما در این زمان بانک ها و اداراتی که کار خدمات رسانی به مردم را انجام می دادند به فعالیت خود ادامه دادند. از سوی دیگر اپلی کیشن های موبایلی همچون سرویس های خدمات دهی تاکسی شهری و بانکی فعال بودند و مردم به راحتی می توانستند از این خدمات استفاده کنند. حتی سرعت اینترنت نیز برای دانلود و استفاده از این اپلی کیشن ها نیز بیشتر بود.

هر چند بایستی گفت که در این بستر اشکالاتی وجود داشته است که باید رفع شود و در این جهت زیرسازی های لازم انجام بپذیرد تا برخی از موانع نیز برطرف و بستر استفاده کاربر ایرانی از اینترنت ملی به طور کامل فراهم شود.

این موضوع بستگی به فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد. بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که موانعی که بر سر راه تحقق و آماده سازی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد از کم کاری وزارتخانه ارتباطات زیر نظر «محمد جواد آذری جهرمی» نشات می گیرد.

هدف از این اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات بالا بردن امنیت سایبری است که در آن داده‌های حساس کشور بر روی زیرساخت داخلی قرار گیرند. در این حوزه عدم وجود یک موتور جستجوی اینترنتی یکی از مشکلات کشورمان است که بایستی وزارت ارتباطات در این حوزه برای تکمیل روند اینترنت ملی اقدام لازم را مبذول دارد. عدم سازگاری مسیر ارتباطی برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت با شرایط کنونی یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث اخلال در خدمات دهی برخی سایت ها شده است.

کشورهایی که اینترنت ملی را مورد توجه قرار داده‌اند

این روند زمانی مهم می شود که بدانیم کشورهای دیگر نیز در این عرصه برای ارتقای سطح امنیت ملی خود به شبکه ملی اطلاعات توجه ویژه ای داشته اند. در همین زمینه کشورهای مختلفی از جمله هند، کویت، چین، کره جنوبی، برزیل، روسیه، استرالیا و … اقدامات قابل توجهی برای بستر سازی جهت استفاده از اینترنت ملی خودشان انجام داده اند.

در همین راستا، کشور کره جنوبی که از نظر آمادگی الکترونیک و پهنای باند رتبه نخست را در دنیا دارد و مقامات وقت وزرات ارتباطات بارها در مورد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، این کشور را مورد مثال قرار داده‌اند، 80 درصد پهنای باند داخلی است. یعنی شبکه‌‌ای دارد که بی‌نیاز از ارتباطات خارجی، 80 درصد ارتباطات کره در آن داخل به گردش در می‌آید.

چین نیز یکی از کشورهایی است که در کنار استفاده از اینترنت سالهاست شبکه اینترنت ملی خود را راه اندازی کرده است. گفتنی است چین در برابر هجمه الکترونیکی آمریکا بیشترین مقاومت بین المللی را تا کنون از خود نشان داده به طوری که تا کنون بیشترین تعداد بازی های ملی رایانه ای، موتور جستجوی ملی، میل سرور های ملی و از همه مهمتر سیستم عاملی ملی را طراحی کرده است.

کشور هند نوعی از شبکه ملی اطلاعات را با نام شبکه ملی دانش داراست. نام‌گذاری شبکه ملی دانش هند از آن جهت است که جمع‌آوری اطلاعات منتج به دانش می‌شود. همچنین در کشور هند مانند ایران، سازمانی به نام سازمان فناوری اطلاعات در زیرمجموعه وزارت ارتباطات این کشور، مسئول شبکه ملی دانش است.

انتهای پیام/ راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.