۱۰:۰۵ - چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳

خواص سیر که نمی دانستید

سیر یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که مصرف دارویی داشته و از داروهای مهم مصر باستان است بیش از ۳۰۰ گونه سیر در سراسر جهان رشد کرده است.

 

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا از آنجاییکه که انسان به خواص درمانی سیر از پنج قرن قبل از میلاد مسیح پی برده است  و سیر یک تاریخچه بسیار کهن دارد تصمیم گرفتم توجه شما را در این مقاله به تعدادی از خواص شناخته شده سیر جلب نمایم سیر یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که مصرف دارویی داشته و از داروهای مهم مصر باستان است بیش از ۳۰۰ گونه سیر در سراسر جهان رشد کرده است سیر آمریکایی با رنگ سفید، پوست کاغذی، عطر و طعم زیاد یکی از شایعترین انواع سیر است سیر ایتالیایی و مکزیکی دارای رنگ صورتی تا بنفش و طعم خفیفی دارد.

 

سیر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن

سیرتقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و برای قرن ها به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماریهای تنفسی استفاده می شود خاصیت درمانی سیر قبل از آنتی بیوتیک های مصنوعی کشف شد در واقع سیر یک داروی انتخابی برای درمان عفونت است و این به علت ترکیبات آلیسین ( SULFHYDRYL ) و انواع دیگر ترکیبات گوگردی است اضافه کردن سیر به رژیم غذایی یا مصرف مکمل سیر یک راه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از بیماری است.

روغن سیر برای محافظت از قلب خوب است

محققان دانشکده پزشکی اموری در آتلانتا یک ترکیب طبیعی از روغن سیر ( Diallyl trisulfide ) بدست آوردند که بدن را در برابر آسیب های قلبی محافظت می کند این ماده پس از یک حمله قلبی، در حین عمل جراحی قلب یا به عنوان یک درمان برای نارسایی قلب مصرف می شود. این ماده یک ترکیب ارگانوسولفوره طبیعی در روغن سیر است که مقدار کمی گاز سولفید هیدروژن دارد این یک روش موثر با عوارض جانبی کمتر است. روغن سیر در درمان عفونت های باکتریایی و ویروسی و درد و کاهش التهاب گوش موثر است. چند قطره روغن سیر را در گوش دردناک ریخته و برای ۵ – ۱۰ دقیقه باقی بماند و سپس روزانه ۳ بار تکرار کنید.

سیر یک آنتی اکسیدان قوی است

سیر مانع از آسیب رساندن رادیکال های آزاد در اثر ( پیری، بیماری، آسیب های اکسیداتیو و دود سیگار ) می شود. آلیسین موجود در سیر سطح خونی دو آنزیم آنتی اکسیدانی قوی ( کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز ) را افزایش می دهد

پیشگیری از سرطان

بعضی از مردم برای جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان روده، سرطان رکتوم، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان مثانه و سرطان ریه از سیر استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است که آلیسین موجود در سیر خاصیت ضد سرطانی دارد بعد از خوردن سیر یک واکنش شیمیایی روی می دهد که تومورها را از بین می برد یک مطالعه در کارولینای شمالی نشان داد کسانیکه سیر خام یا پخته مصرف می کردند خطر سرطان کولورکتال در آنها از ۱۰ به ۵۰ درصد کاهش یافت و خطر ابتلا به سرطان معده به نصف کسانیکه سیر نخورده بودند کاهش یافت.  ژرمانیوم یک ماده ضد سرطان است که در سیر بیش از هر ماده دیگر وجود دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه یک حبه سیر می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. ۷۵ درصد از مقالات منتشر شده در باره سرطان، خاصیت ضد سرطانی سیر را گزارش کرده اند.

سیر ریسک بیماریهای قلبی را کاهش می دهد

مهمترین ارزش سیر در پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی عروقی اثر ضد تصلب شرایین آن است در یک مطالعه ثابت شد که اثر تصلب زدایی لیپوپروتئین ها با چگالی کم را کاهش می دهد. سیر افزایش سفتی و سختی شرایین وابسته به سن را کاهش می دهد یک مطالعه در دانشگاه پزشکی کورنل نیویورک نشان داد ترکیبات موجود در سیر ممکن است نقش مهمی در حفظ سیستم قلبی عروقی داشته و  سیر کلسترول بد ( LDL ) و فشار خون را کاهش می دهد یک مطالع دیگر نشان داد سیر سبب کاهش فشار خون حدود (۱۱ میلی متر در کاهش فشار خون سیستولیک و ۵ میلیمتر کاهش فشار خون دیاستولیک ) می شود. سیر همچنین یک رقیق کننده خون است و می تواند با کاهش لخته شدن خون از سکته مغزی و ترومبوز جلوگیری کند. خاصیت فیبرینولیتیک سیر در بیماران مبتلا به بیماریهای ایسکمی قلب نشان داد که اثر فیبرینولیتیک به میزان ۷۲ – ۸۵ درصد افزایش یافته و موجب کاهش غلظت فیبرینوژن سرم می شود به طور کلی سیر می تواند فعالیت فیبرینولیتیک سرم را در انسان افزایش دهد.

داروی سرماخوردگی، آنفولانزا و انگل

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است زیرا با باکتری ها، ویروس ها و پروتوزوآ ( یک انگل تک یاخته ) در بدن مبارزه می کند یک مطالعه نشان داد مصرف روزانه سیر خطر ابتلا به سرماخوردگی را به نصف کاهش می دهد. سیر در برابر گونه های پاتوژن که به بسیاری از داروها مقاوم هستند موثر است یک مطالعه نشان داده است آب سیر فعالیت آنتی باکتریال قابل توجهی در برابر میزبان بیماری زا نشان می دهد حتی در برابر سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک مانند استاف مقاوم به سیپروفلوگزاسین موثر بوده است.

سیر ضد قارچ است

این ماده غذایی دارای خاصیت ضد قارچی می باشد  که بر روی مخمرها فوق العاده موثر است بر روی برفک دهان نیز موثر است.

کاهش کلسترول خون

سیر دارای اثر کم کننده کلسترول خون است که این اثر در مطالعات بر روی حیوانات و روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا ثابت شده است و این اثر مربوط به ماده دی الیل دی سولفید که حاصل تجزیه آلیسین است می باشد کاهش چربی های خون در مطالعاتی که بر روی حیوانات تحت درمان با رژیم غذایی محتوی پودر سیر یا روغن سیر یا آلیسین انجام گرفته به خوبی ثابت شده است سیر باعث کاهش کلسترول، تری گلیسرید، لیپوپروتئینهای با چگالی کم ( LDL ) و افزایش میزان ( HDL ) می شود. همراه کردن سیر با یک غذای پر چرب مانع جذب چربی می شود و سبب می شود غلظت چربی در خون بالا نرود. مصرف روزانه یک حبه سیر سطح کلسترول LDL را حدود ۱۰ درصد کاهش می دهد.

سیر بر روی رشد مو موثر است

سیر به دلیل سطح بالای آلیسین در درمان ریزش مو موثر است ماساژ حبه سیر ورقه شده بر روی پوست سر سبب جلوگیری از ریزش مو می شود. ولی برای کسانیکه به سیر حساسیت دارند مناسب نیست و نباید استفاده کنند.

سیر آکنه را پاک می کند

سیر یک درمان طبیعی برای دور کردن لکه های نا خوشایند صورت است مالش میخک سیر ورقه شده بر روی جوش برای درمان موضعی موثر است.

سیر در پسوریازیس موثر است

از آنجاییکه سیر خاصیت ضد التهابی دارد در تسکین پسوریازیس موثر است کمی روغن سیر را روی منطقه آسیب دیده با پوست صاف و  بدون راش بمالید.

کاهش وزن

یک مطالعه بر روی موش ها ثابت کردن خوردن یک رژیم غذایی غنی از سیر ممکن است سبب کاهش وزن شود و ذخایر چربی بدن را کاهش می دهد.

درمان خارش پای ورزشکاران با سیر!

به علت خواص ضد قارچی سیر می توان سبب خلاص شدن از شر خارش پا ی ورزشکاران شد پای خود را در یک حمام آب گرم همراه با سیر خرد شده درآن خیس کنید.

سیر پشه را از شما دور می کند!

در هند از روغن سیر، وازلین و موم برای دفع طبیعی حشرات استفاده می شود.

سیر در زخم های سرد موثر است

سیر در زخم های سرد موثر است گذاشتن کمی از سیر خرد شده بر روی زخم سرد به علت خواص ضد التهابی سبب کاهش درد و تورم می شود.

سیر یک چسب طبیعی

از سیر می توان برای رفع ترک های مویی در شیشه استفاده کرد.

پاک کردن یخ پیاده روها با سیر!

ترکیب نمک و سیر برای حذف یخ از جاده استفاده می شود.

حفاظت از گیاهان

از یک افت کش طبیعی با سیر ، روغن های معدنی، آب و صابون در یک بطری اسپری بعنوان یک آفت کش در گیاهان استفاده می شود.

گرفتن ماهی با سیر

بوی سیر ماهی را بخود جذب می کند لذا طعمه را به بوی سیرخرد شده آغشته کنید. و به عنوان طعمه استفاده کنید.

سایر کاربردهای سیر

کاربرد های دیگر سیر عبارتند از: درمان ( تب، سرفه، سردرد، معده درد، گرفتگی سینوس، نقرس، رماتیسم، بواسیر، آسم، برونشیت، تنگی نفس، افت فشار خون، قند خون پایین، قند خون بالا، استرس و خستگی، دیابت، آرتروز، تب یونجه ( رینیت آلرژیک )، اسهال مسافرتی، فشار خون بالا)، حفظ عملکرد کبد سالم  و اثر مارگزیدگی استفاده می شود.

عوارض جانبی سیر

سیر وقتی از راه دهان خرده شود برای اکثر مردم سالم است سیر می تواند سبب ( بوی بد دهان، احساس سوزش سر دل، گاز، تهوع، استفراغ، بوی بدن و اسهال شود که این عوارض جانبی اغلب با سیر خام بدتر می شود سیر می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

مصرف سیر با دوز دارویی در زمان شیردهی و بارداری مجاز نیست ولی اگر در مقادیر معمول از راه دهان در غذا مصرف شود در بارداری مشکلی ایجاد نمی کند.

دوز بالای سیر در کودکان خطرناک است و حتی می تواند منجر به مرگ شود ولی اگر به صورت خوراکی از راه دهان و با دوزکم و برای مدت کوتاه مصرف شود اشکالی ندارد.

سیر خام بسیار قوی است خوردن بیش از حد می تواند مشکلات تحریک یا آسیب به دستگاه گوارش ایجاد کند.

تعداد کمی از مردم به سیر حساسیت دارند که علائم حساسیت عبارت از ( بثورات پوستی، سردرد و دمای بالای بدن ) است.

سیر می تواند اثر داروهای ضد انعقاد را مختل کند لذا قبل از عمل جراحی از خوردن آن اجتناب کنید. گزارش هایی از خونریزی بعد از عمل جراحی در کسانیکه سیر ( مخصوصاً سیر تازه ) مصرف می کرده اند شده است. حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف سیر را قطع کنید.

سیر با داروی ایزونیازید و داروی ( مهار کننده ترانس کریپتاز معکوس غیر نوکلئوزیدی ( NNRTIs )  که یک داروی ضد ایدز است تداخل اثر دارد مصرف سیر همراه برخی داروهای ضد ایدز ممکن است اثر این داروها را کاهش دهد. داروهای ضد ایدز که با سیر تداخل اثر دارد مانندevirapine (Viramune), delavirdine (Rescriptor),  efavirenz (Sustiva می باشد

هرگز سیر را در روغن در دمای اطاق یا مدت طولانی در یخچال نگهداری نکنید زیرا خطر مسمومیت غذایی بوتولیسم را دارد بوتولیسم یک سم تند و زننده است که در اثر میکروب کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود. و گاهی منجر به مرگ می شود.

روش از بین بردن بوی سیر

نوشیدن آب لیمو یا خوردن چند برش از لیمو بوی بد سیر را متوقف می کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.