۰۷:۲۱ - سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷

این ویتامین بدن شما را در برابر سرطان بیمه می‌کند

ویتامین A پیش ساخته شده، به عنوان ویتامین فعال شناخته شده است و بدن می‌تواند آن را به همان صورتی که هست، مصرف کند.

به گزارش شاهین پرس؛ ویتامین A یکی از مهم‌ترین ترکیبات حلال در چربی و بسیار مؤثر در سلامت بدن است. این ویتامین برای قوه‌ بینایی، سیستم ایمنی، سلامت اندام‌های داخلی و کمک به رشد کودکان، نقش قابل توجهی دارد. ترکیبات ویتامین A در هر دو گروه غذایی گیاهی و حیوانی، به دو شکل کلی (ویتامین پیش ساخته شده و پروویتامین) وجود دارد.

ویتامین A پیش ساخته شده، به عنوان ویتامین فعال شناخته شده است و بدن می‌تواند آن را به همان صورتی که هست، مصرف کند. این نوع ویتامین در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات یافت می‌شود.

پروویتامین A، ویتامین‌های غیرفعال در موادغذایی گیاهی است که در بدن تبدیل به ویتامین فعال می‌شوند. به عنوان مثال بتاکاروتن در روده‌ی کوچک، به رتینول تبدیل می‌شود.

پنج خاصیت مهم ویتامین A

1) محافظت از چشم‌ها در برابر شب کوری یا ضعیف شدن چشم‌ها در اثر کهولت سن:

در کل مصرف ویتامین A در حفاظت از بینایی مؤثر است.

بدن برای تبدیل نور (که به چشم می‌تابد) به سیگنال‌های الکتریکی که باید به مغز ارسال بشوند، به این ویتامین نیاز دارد. در واقع یکی از علائم اولیه کمبود ویتامین A، شب کوری است.

ردوپسین در شبکیه‌ی چشم یافت می‌شود و به شدت نسبت به نور حساس است. افرادی که دچار کمبود ویتامین A هستند، ممکن است در طول روز مشکلی در بینایی نداشته باشند اما در تاریکی، که چشم در تلاش برای یافتن سطح کمی از نور است، بینایی‌شان کاهش می‌یابد.

برای جلوگیری از این عارضه، مصرف موادغذایی که حاوی بتاکاروتن هستند، می‌تواند تا حدی مؤثر واقع شود.

انتحطاط ماهیچه‌ها به علت کهولت سن، یکی از شایع‌ترین دلایل نابینایی در جهان است. تحلیل رفتن شبکیه‌ چشم به ندرت قدرت بینایی را کاهش می‌دهد و در نهایت آن را به کلی از بین می‌برد.

2) کاهش ریسک ابتلا به سرطان؛

همانطور که می‌دانید، سرطان وقتی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها، به صورت غیر طبیعی شروع به بزرگ یا تقسیم شدن می‌کنند.

از آن‌جا که ویتامین A در رشد و تکامل سلول‌ها نقش مهمی دارد، با کنترل تکثیر سلول‌ها از خطر ابتلا به سرطان تا حدودی جلوگیری می‌کند.

طبق مطالعات انجام شده در این زمینه، ویتامین A غیرفعال که در موادغذایی گیاهی یافت می‌شود در کاهش احتمال ابتلا به سرطان مؤثرتر از نوع حیوانی آن است.

3) تقویت سیستم ایمنی؛

ویتامین A برای بهبود سیستم ایمنی بدن و حفظ ماده مخاطی درون چشم، ریه‌ها، روده و قسمت‌های دیگر، تولید و فعالیت گلوبول‌های سفید که وظیفه‌ی مبارزه با باکتری‌ها را بر عهده دارند، مؤثر است.

یعنی کمبود ویتامین A، آسیب‌پذیری در برابر عفونت‌ها را افزایش داده و دوره‌ی درمان را طولانی‌تر می‌کند.

4) بهبود وضعیت پوست و کاهش آکنه،

آکنه نوعی التهاب پوستی است و زمانی به وجود می‌آید که منافذ پوست با سلول‌های مرده یا چربی بسته شوند. با این‌که این التهاب اغلب بی‌خطر است، اما اثرات زیادی بر سلامت روحی و روانی و سطح استرس و عدم رضایت از خود دارد.

5) حفظ سلامت استخوان‌ها؛

کلید سلامتی استخوان‌ها، رژیم غذایی است که حاوی ویتامین D، کلسیم و پروتئین باشد. با این حال، مصرف کافی ویتامین A برای رشد و تقویت استخوان‌ها اهمیت دارد و کمبود آن یکی از دلایل ضعف استخوان است. و در حقیقت این ویتامین می‌تواند یکی از دلایل پوکی استخوان باشد.

مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند مضر باشد:

همانطور که در ابتدا اشاره شد، ویتامین A از گروه ویتامین‌های حلال در چربی است و در بدن ذخیره می‌شود. یعنی مقدار مصرف بیش از اندازه‌ آن مضر است.

علائم مصرف بیش از حد این ویتامین به صورت حالت تهوع، سرگیجه و سردرد ظاهر می‌شود و در صورت ادامه‌ مصرف، می‌تواند منجر به مرگ شود.

البته دریافت ویتامین با منابع گیاهیِ آن، علائمی با این شدت در پی نخواهد داشت.

ویتامین A نقش مؤثر و حیاتی در فعالیت بدن داشته و کمبود و مصرف بیش از اندازه‌ آن، هردو تأثیرات منفی زیادی بر سلامتی بدن خواهد داشت. پس حتما تعادل را رعایت کنید.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.