۱۳:۲۶ - سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷

رئیس اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه خبر داد؛

وجود ۳۹ موقوفه و ۲۲۸ رقبه در شاهین شهر/ برگزاری مراسمات مذهبی در امامزادگان نزدیک به شاهین شهر در آینده

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر، با اشاره به وجود ۳۹ موقوفه و ۲۲۸ رقبه در این شهرستان، از ثبت ۵ موقوفه جدید در سال جاری خبر داد و با تأکید بر لزوم سوق دادن اهداف موقوفات به سمت نیازهای اساسی جامعه، گفت: امسال ۲۰ موقوفه و رقبه در شهرستان سند دار شده است.‏

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام مهدی قربانی، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه وقف، اظهار کرد: اداره اوقاف به منظور ترویج فرهنگ وقف و سوق دادن مردم به سمت موقوفات با هدف رفع نیازهای ضروری جامعه، آخر ماه صفر و اول ماه ربیع الاول که متعلق به پیامبر اکرم(ص) است را به عنوان دهه وقف قرار داده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه، از وجود 39 موقوفه و 228 رقبه در شهرستان خبر داد و ابراز کرد: شهرستان شاهین شهر و میمه دارای 9 بقعه متبرکه است و علاوه بر آن 97 مسجد و 19 حسینیه نیز در سطح شاهین شهر و میمه به ثبت رسیده است.

وی رسالت های اداره اوقاف را به سه دسته موقوفات، بقاع متبرکه و فعالیت های قرآنی تقسیم بندی کرد و افزود: در حوزه موقوفات بحث به روز کردن اجارات و مال الاجاره ها  و وصول مطالبات با همکاری دادگاه پیگیری می شود و اطاله دادرسی در این خصوص را به حداقل ممکن رسانده ایم.

از ابتدای سال جاری 20 موقوفه و رقبه شهرستان سنددار شده است

حجت الاسلام قربانی، سند دار کردن موقوفات را دیگر اولویت در حوزه موقوفات دانست و بیان کرد: موقوفات باید سند مالکیت داشته باشند تا بتوان از آن ها دفاع کرد، از ابتدای سال 97 تا کنون تعداد 20 موقوفه و رقبه در شهرستان با تعامل با اداره ثبت اسناد، سند دار شده است.

‏ رییس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه، با بیان اینکه مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب بقاع متبرکه باید به قطب های فرهنگی تبدیل شوند، گفت: در عرصه فرهنگی برنامه های خوبی نظیر «آرامش بهاری» در ایام نوروز، سوگواره یاس نبوی» ایام فاطمیه، «بصیرت عاشورایی» در ایام محرم و صفر، «نشاط معنوی» در تابستان، «ضیافت الهی» در ماه مبارک رمضان و همایش تکریم امامزادگان در دهه کرامت در یکی از امامزادگان برگزار می شوند.

وی با اشاره به مسطح کردن و فضاسازی امامزاده قاسم و آماده کردن سقاخانه های ورودی حرم، افزود: از جمله دیگر عملیات عمرانی امامزادگان در شهرستان می توان عملیات نصب گلدسته ها و توسعه رواق مطهر امامزاده سیده صالحه خاتون(س) و توسعه رواق امامزاده شاه نعمت الله شهر گز را نام برد.

حجت الاسلام قربانی، با یاداوری بیانات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم وجود 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، تصریح کرد: اگر این تعداد حافظ را در کشور داشته باشیم به معنای وجود یک حافظ در هر خانه است که می تواند بسیاری از معضلات اخلاقی و فرهنگی جامعه و خانواده ها را حل کند و مانع از بروز آن ها در جامعه شود.

‏ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه، ساماندهی فعالیت های قرآنی و ایجاد بانک اطلاعاتی قرآنی شهرستان را از جمله اقدامات اداره اوقاف در حوزه قرآنی دانست و ابراز کرد: با بهره گیری از بانک قرآنی می توانیم به آمار دقیق قرآنی های شهرستان دست یابیم و کلاس های ویژه ای برای متربیان راه اندازی کنیم.

فعالیت 40 کلاس تربیت حافظان قرآن در اماکن متبرکه شاهین شهر و میمه

وی با بیان اینکه امروز 40 کلاس تربیت حافظان قرآن در اماکن متبرکه شهرستان برقرار است، افزود: هر سال مسابقات قرآن در سطح شهرستان و استان و کشوری برگزار می شود که اختتامیه مسابقات امسال در اوایل سال برگزار شد و به نفرات برگزیده جوایزی از سوی اداره اوقاف اهدا شد.

حجت الاسلام قربانی، با تأکید بر هم افزایی برای بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به امامزادگان شهرستان، اظهار کرد: در دهه وقف طرحی به نام «امامزادگان عشق» از سوی اداره اوقاف شهرستان پیش بینی شده که به معرفی امامزادگان شهرستان می پردازد، همچنین تابلوهای راهنمایی در جاده ها و خیابان ها برای تعیین محل امامزادگان نصب خواهد شد و بنا داریم تا برخی از برنامه های مهم مانند دعای عرفه و سایر برنامه ها را در یکی از امامزادگان نزدیک به مرکز شهرستان نظیر امامزاده قاسم برگزار کنیم تا مردم شهرستان نخواهند برای این مراسمات به شهرهای دیگر بروند.

‏ رییس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه، سوق دادن اهداف موقوفات به سمت و سوی تأمین نیازهای اساسی مردم و ادارات برای خدمات دهی در جامعه را از وظایف مهم اداره اوقاف دانست و ابراز کرد: به همین منظور یک مرکز مشاوره و راهنمایی برای کسانی که می خواهند وقف انجام دهند پیش بینی شده است تا مردم بهتر بتوانند در این زمینه تصمیم بگیرند و بخشی از نیازهای کشور هم از این طریق تأمین شود و ادارات دولتی هم بتوانند بدون نیاز به بودجه استانی و کشوری به مردم شهرستان خدمت رسانی کنند.

وی با معرفی طرح ویژه اداره اوقاف شاهین شهر با عنوان تابلوی «خیر ماندگار» در دهه وقف برای نصب در اماکن عمومی و ادارات، تصریح کرد: بسیاری از مردم علاقه مند به کار خیر و وقف هستند، اما اطلاعات صحیحی در این زمینه ندارند که این تابلو می تواند در این خصوص راهگشا باشد.

ثبت پنج وقف جدید در شهرستان در سال جاری/ ازدواج 110 زوج جوان در طرح ازدواج آسان

حجت الاسلام قربانی، با بیان اینکه بسیاری از اوقات مردم بدون اینکه متوجه باشند، از فواید وقف استفاده می کنند، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود پنج وقف جدید در شهرستان داشته ایم که نشان می دهد مردم هنوز به بهره مندی از برکات و خیر موقوفه ها و ثواب آن معتقد هستند و به دنبال راهی برای ماندگار کردن عمل خیر خود می گردند.

‏ رییس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه، با اشاره به جایگاه سوم شاهین شهر و میمه در سطح بندی شهرستان های استان در حوزه موقوفات، بیان کرد: عمده نیت های وقف در شهرستان برای عزاداری، هزینه های روزانه مساجد و دارو و درمان افراد بی بضاعت ثبت شده اند.

وی اولویت های شهرستان برای اهداف وقف را در زمینه های کارهای فرهنگی و قرآنی، کمک به فقرا، ازدواج آسان و اسکان افراد بی بضاعت دانست و اظهار کرد: در طرح «تابلوی وقف» به 11 اولویت برای وقف اشاره شده است، همچنین، به دستگاه ها و ادارات دولتی هم اعلام کرده ایم تا نیازهای خود را منعکس کنند.

حجت الاسلام قربانی، با بیان اینکه امسال 110 زوج جوان از برنامه های ازدواج آسان استفاده کردند، گفت: مراسمی در تالار شیخ بهایی برگزار شد و زوجین از برنامه های اموزشی و کارشناسان استفاده کردند و جوایزی از سوی اداره اوقاف به آن ها اهدا شد.

‏ رییس اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر و میمه، با توصیه مسئولان و هیئت امنای مساجد به ثبت موقوفات و مستغلات مساجد در اداره اوقاف، تصریح کرد: اگر این موقوفات به ثبت برسند، دیگر کسی نمی تواند کارکرد آن ها را تغییر دهد و آینده مالی مساجد از این طریق تثبیت می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.