۰۷:۰۰ - شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷

در گفتگو با دو بانوی محجبه فرهیخته مطرح شد؛

حجاب، موجب ارزش آفرینی زنان جامعه می شود و مانعی برای شاد بودن نیست

پایبندی بانوان به حجاب، آنان را در رسیدن به مدارج عالی معنوی کمک می کند و از سقوط به پرتگاه هایی که در سر راه آنان قرار دارد مانع می شود.

به گزارش شاهین پرس؛ حجاب اسلامی تجلی زیبایی های معنوی زن است بدون شک حجاب دینی، زن را از آفات و بیماری‌های بسیاری بیمه می کند و می تواند طراوت و جمال او را پایدار سازد، پایبندی بانوان به حجاب، آنان را در رسیدن به مدارج عالی معنوی کمک می کند و از سقوط به پرتگاه هایی که در سر راه آنان قرار دارد مانع می شود.

یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ کشف حجاب بود که رضا‌خان با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود.

به مناسبت روز حجاب و عفاف به سراغ دو بانوی فرهیخته که در عرصه آموزش و امور تربیتی کودکان فعالیت دارند رفته و گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

* حجاب، مانعی برای شاد بودن نیست

مریم عبادی زاده 31 ساله دارای تحصیلات کارشناسی برق – الکترونیک و سطح دو حوزه است و در حال حاضر مدیریت پیش دبستانی و دبستان حکیم را بر عهده دارد. خانواده پدری اش اهل سبزوار و خودش متولد و بزرگ شده شهر تهران است.

از چند سالگی چادر را به عنوان پوشش انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه در خانواده متدین و مذهبی زندگی می کردم از همان زمان که به سن تکلیف رسیده و بر اساس احکام شرع مکلف به حفظ حجاب شدم، بعدها نیز به دلیل مطالعه، با علاقه و انگیزه بیشتر، چادر را برای پوشش همیشگی خود انتخاب کردم.

از کار و شغل خودتان برایمان صحبت کنید؟

پیش دبستانی و دبستان حکیم از مهرماه سال 96 فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده است، البته سال گذشته تنها در مقطع دبستان فعالیت داشتیم ولی امسال نیز مقطع پیش دبستانی نیز اضافه شده است با هدف آموزش آموزه های قرآنی، تربیتی و فرهنگی در کنار مطالب تئوری کتب درسی به کودکان، کادر مدرسه از افراد متدین و مذهبی انتخاب شده است.

به عنوان مثال به کودکان یاد داده می شود که یک بانوی محجبه و چادری نیز می تواند باهوش و کمالات و اخلاق نیکو نیز باشد در واقع سعی می شود که حجاب به عنوان یک ارزش در ذهن کودکان و تسل آینده نهادینه شود.

در زمینه های فرهنگی و تربیتی با توجه به طرح ها و پیشنهادهای کادر آموزشی مدرسه و در چارچوب قوانین آموزش و پرورش سعی می شود، آموزش امور تربیتی، آموزه های دینی و قرآنی، خلاقیت و همه آنچه که در رشد و پرورش دانسته ها و ارزشها برای کودکان نقش دارد را در یک محیط آموزشی با نشاط و شاداب فراهم کنیم.

با توجه به اینکه در رشته مهندسی برق و الکترونیک تحصیل کرده اید چرا در همان رشته مشغول به کار نشدید؟

پس از آنکه در رشته الکترونیک فارغ التحصیل شدم، قانون جدید مصوب و این رشته مختص آقایان شد این در حالی بود که زمان تحصیل نیز 80 درصد کلاس را آقایان تشکیل می دادند و رشته ای مردانه محسوب می شد هر چند پوشش و حجاب کامل داشتم و فکر نمی کنم برای کار مشکلی ایجاد می کرد ولی ارتباط با اقایان در محیط کار برایم دشوار بود، بنابراین پس از فارغ التحصیل شدن در رشته الکترونیک ترجیح دادم در رشته علوم قرآنی و حوزه علمیه تحصیل کنم.

ایده اولیه برای ایجاد محیط آموزشی با این اهداف چه بود؟

ایده اولیه تاسیس چنین مکان آموزشی و اجرایی در ابتدا از سوی خانم برادران و همسرشان آقای هاشمی بود.

کادر اجرایی سال گذشته شامل سه خانم برای پایه های اول،دوم و سوم بودند که امسال با توجه به اضافه شدن پایه پیش دبستانی به چارت مدرسه دو همکار جدید خانم نیز به کادر اجرایی اضافه خواهند شد، معاونان آموزشی و پرورشی و مربی زبان و کادر خدماتی نیز از بانوان هستند.

مهمترین ملاک و معیار شما برای به کارگیری و استخدام نیرو چه چیزهایی است؟

علاوه بر توانمندی رعایت حجاب اسلامی و معیارهای اخلاقی و ارزشی مهمترین ملاک استخدام در این فضای آموزشی است.

با توجه با اینکه این مکان آموزشی در محدوده مجموعه مسکونی ارتش و هوانیروز اصفهان است، تاکید و رعایت برخی ارزش ها در اولویت و اهمیت این مجموعه آموزشی قرار دارد از جمله اینکه دانش آموزان یاد بگیرند که برای شاد بودن لازم نیست که بی حجاب باشند چرا که مربیان و کادر اجرایی این مجموعه با داشتن حجاب اسلامی تحصیلات عالیه دارند و شاد نیز هستند.

برخی افراد در جامعه به این امر معتقد هستند که حجاب موجب محدودیت در فعالیت های اجتماعی می شود، شما موافق چنین فکری هستید؟

در ظاهر بله محدودیت می آورد زیرا وقتی قرار است در گرمای 40 درجه سانتی گراد تابستان پوشش کامل چادر مشکی، ساق دست، مانتو، مقنعه و … را داشته باشی محدودیت می شود اما همیشه محدودیت موجب ناتوانی نمی شود و بانوان محجبه با همین به ظاهر محدودیت ها، ارزش های اسلامی را در جامعه ترویج می دهند.

محجبه بودن کادر اجرایی شما چه تاثیری در کودکان پسر که مردان نسل آینده جامعه می شوند، دارد؟

بسیار مهم و اثر گذار است. شاید یکی از عواملی که بسیاری از خانواده ها با آن درگیر هستند طرز تفکر های نادرست و ضد ارزش هایی که در جامعه رو به گسترش است، نتیجه زیر ساخت اشتباهی است که گاهی اوقات خانواده ها و محیط آموزشی آز آن غافل هستند و به آن توجه ندارند به خصوص در تربیت و شکل گیری شخصیت و باورهای پسران، زیرا وقتی حجاب بیان می شود ناخودآگاه ذهن افراد به یاد خانم ها و پوشش آنها می افتد در حالی که در قرآن حفظ حجاب به مردان نیز تاکید شده است.

اگر زیرساخت تربیتی انسان از کودکی درست و اصولی و متناسب با مبانی تربیت اسلامی شکل گرفته باشد، آینده کشور و جامعه نیز تضمین می شود و حتی بسیاری از هزینه ها کاهش می یابد. آنچه که در آینده قرار است برای مجازات، فرهنگ سازی و… برای تربیت نسل جوان هزینه شود باید برای زیرساخت های تربیتی هزینه کنیم و این خود یک سرمایه گذاری بزرگ و واقعی برای نسل آینده کشور است زیرا در سنین کودکی یاد گرفته اند که حجاب با وجود محدودیت های ظاهری برای بانوان، یک ارزش است و در آینده نیز به همسر و دختران خود نیز منتقل می کند.

سخن پایانی؟

حجاب به هیچ عنوان محدودیتی برای حضور و فعالیت بانوان در جامعه ایجاد نمی کند البته برای برخی مشاغل دشوار است و زنان و دختران جامعه ما باید بپذیرند که برخی مشاغل مناسب بانوان نیست ولی در زمینه های فرهنگی، تربیتی و فقهی و امور تربیتی نظام اجتماعی بسیار اثر گذار است و حجاب و پوشش اسلامی بانوان نه تنها با این نقش های اجتماعی تضاد ندارد بلکه موجب ارزش آفرینی آنان نیز می شود.

 

* پوشش و حجاب اسلامی، بانوان را در برابر تهدیدات اجتماعی حفظ می کند

مرضیه برادران، معاون اجرایی پیش دبستان حکیم نیز دارای مدرک کارشناسی کامپیوتر و نرم افزار بوده و فعالیت کاری خود را از سال گذشته آغاز کرده است.

قدری از فعالیت های کاری خودتان بگویید؟

افتتاح مدرسه 25 شهریور سال 96 همزمان با تولد فرزند دومم انجام شد و روند گرفتن مجوز و تامین وسایل و امکانات اولیه حدود یک سالی طول کشید. کادر اجرایی پیش دبستانی حکیم از بین افراد تحصیل کرده ای که علاوه بر مدرک دانشگاهی دارای مدرک قرآنی و تحصیلات حوزوی باشند انتخاب شده اند. سال گذشته در اولین سال تاسیس شعار این مدرسه (نماز، تجلی عبودیت و قرآن تبلور حقانیت) به عنوان شعار برتر آموزش و پرورش انتخاب شد.

فعالیت این مرکز سال گذشته با هفت دانش آموز آغاز شد اما با 21 دانش آموز سال تحصیلی به پایان رسید و هم اکنون نیز مشغول ثبت نام برای سال نحصیلی جدید هستیم که با استقبال بی نظیر مردم مواجه شدیم و این استقبال خانواده ها به دلیل فعالیت های این مرکز آموزشی در کنار فعالیت های قرآنی است.

قبل از آنکه وارد سیستم آموزش و پرورش شوید به چه کاری مشغول بودید؟

از کودکی فعالیت های قرآنی داشتم و 12 سال آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم را نزد اساتید مختلف آموزش دیدم، از سال 84 در بخش امور اداری شرکت ذوب آهن مشغول به کار شدم اما پس از چند سال فعالیت بر اثر تصادف و حادثه ای که برای همسرم رخ داد و نیاز به حضور بیشترم در کنار خانواده بود از محل کار استعفا داده و ترجیح دادم از ایشان پرستاری کنم.

پس از بهبود همسرم با یک گروه هنری در زمینه ساخت انیمیشن مشغول به همکاری شدم که در ابتدا به دلیل نوع حجاب و پوششم که با گروه همخوانی نداشت اعضای گروه برخورد سردی با من داشتند اما بعد از مدتی چون کارم خوب بود رفتار آنها با من تغییر کرد به طوری که روزی که قصد داشتم از شرکت جدا شوم همکارانم خیلی ناراحت شدند.

از سال 1390 وارد کار آموزش در مدارس شده و در دبستان معراج اندیشه مشغول به فعالیت شدم. سال های بعد وقتی برای درخواست کار به سایر مدارس مراجعه می کردم با وجود مدرک تحصیلی متناسب و سابقه کاری که داشتم تنها به دلیل اینکه پوشش و حجاب اسلامی(چادر) داشتم، پذیرش نمی شدم بر همین اساس تصمیم گرفتم خودم فضایی را ایجاد کنم تا بتوانم افرادی که همانند خودم از نظر حجاب، اخلاق، معلومات علمی و مدارج قرآنی هستند را دور هم جمع کنم و این هدف اصلی و آرزویم بود که وقتی بانویی به محیط کار خود را می رود با روی باز و استقبال همکارانش مواجه شود.

مجوز پیش دیستانی به نام همسرم است اما اغلب کارهای اداری و مراحل دریافت مجوز و راه اندازی مرکز را خودم انجام دادم تنها با این امید که بانوان محجبه و تحصیل کرده ای که همانند خودم مورد بی مهری قرار می گرفتند را در این مرکز پذیرش کنم.

از چند سالگی چادر را به عنوان پوشش برتر انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه در خانواده ای مذهبی متولد شدم از وقتی به سن تکلیف رسیدم چادر را به عنوان پوشش و حجاب انتخاب کردم.

به نظر شما آیا حجاب محدودیت می آورد؟

خیر، برخلاف بسیاری از خانم ها که معتقد هستند حجاب محدودیت می آورد و آزادی انسان را می گیرد بنده مخالف هستم زیرا اعتقاد دارم حجاب موجب مصونیت خانم ها می شود و آنها را در برابر تهدیدات و آسیب های اجتماعی حفظ می کند.

با توجه به اینکه اینجا پیش دبستانی و یک مرکز آموزشی پسرانه است، وجود کادر اجرایی از بانوان محجبه تحصیل کرده و دارای مدارج قرانی چه تاثیری در تربیت آنها می تواند داشته باشد؟

خیلی از خانواده ها وقتی برای ثبت نام فرزندان خود به این مرکز مراجعه می کنند و در نگاه اول با کادری روبرو می شوند که همه خانم های محجبه هستند راضی نباشند ولی در طول سال و در مراجعات خود اعلام می کنند که از فعالیت این مرکز رضایت دارند و رفتار خوب مربیان و کادر اجرایی در شکل گیری شخصیت فرزندشان چه اندازه تاثیر مثبت داشته است و همچنین علاوه بر تغییر نگرش اولیه خود به دیگر خانواده ها نیز توصیه می کنند که فرزندان خود را در این مرکز ثبت نام کنند.

متاسفانه برخی خانواده ها تصورشان این بود که افراد محجبه بداخلاق هستند اما به لطف خدا عکس چنین رفتاری به دانش آموزان و خانواده های آنان ثابت شد که فکر می کنم با برخورد خوش می توان این نگاه منفی را نسبت به بانوان محجبه تغییر داد.

با توجه به اینکه محیط کار قبل شما مجموعه ذوب آهن اصفهان بوده آیا فعالیت کاری بانوان محجبه در محیط کار مردانه محدودیت ایجاد می کند؟

من در بخش امور اداری شرکت ذوب آهن فعالیت می کردم و داشتن پوشش چادر موجب راحتی و آزادی در محیط کارم بود علاوه بر اینکه برای همکارانم داشتن یا نداشتن پوشش چادر اهمیتی نداشت زیرا فقط انجام و تعهد کاری اولویت اصلی آنها بود.

چادر و حجاب اسلامی چه ویژگی ها و محاسنی برای بانوان دارد؟

به نظر من خیلی از خانم ها احساس می کنند با داشتن حجاب نمی توانند در فعالیت های اجتماعی حضور پررنگ داشته باشند و این حجاب مانعی برای آنان است در صورتی که حجاب نه تنها مانع نیست بلکه خیلی از اوقات می تواند بانوان را در برابر تهدیدات و خطرات اجتماعی حفظ کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.