۲۲:۴۶ - دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

کارشناس مسائل سیاسی:

خروج از برجام تصمیم عاقلانه ای برای طرف های ایران نخواهد بود/ از سرگیری فعالیت های هسته ای ایران در صورت خروج آمریکا از برجام

کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به نقض عهد اروپایی ها در قرارداد سعدآباد در دولت اصلاحات و بازگشت قوی تر ایران به فعالیت های هسته ای، اظهار کرد: امروز هم اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران فعالیت های هسته ای خود را از سر خواهد گرفت.

به گزارش شاهین پرس؛ محمود معلمی، درباره صحبت های اخیر رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره بر هم زدن توافق برجام، اظهار کرد: اولین نکته ای که در این خصوص باید به آن توجه شود، این حقیقت است که برجام برای آمریکایی ها و طرف های اروپایی فواید زیادی داشته در حالی که تاکنون نفعی برای ایران نداشته است، بنابراین برجام قطعاً یک توافق خیلی خوب برای آمریکا و فرانسه به شمار می رود.

کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه بر هم زدن برجام فایده ای برای طرف های ایران در این توافق نخواهد داشت و این تصمیم عاقلانه ای برای آن ها نخواهد بود، تصریح کرد: اگر آمریکایی ها از برجام خارج شوند، قاعدتاً ایران هم از این توافق خارج شده و دیگر تعهدی در این قبال نخواهد داشت.

وی پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، در صورت خروج یک طرفه آمریکایی ها از این قرارداد را غیر منطقی و در تضاد آشکار با منافع ایران ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از مفاد تعهدات برجام که بر عهده اروپا و آمریکا بوده تا امروز نه تنها اجرا نشده بلکه به تعبییری منافع این قرارداد برای بیگانگان بوده است.

استاد دانشگاه، با اشاره به خیانت اروپایی ها در توافق سعدآباد و مذاکره دولت اصلاحات با اروپایی ها بر سر مسائل هسته ای، اظهار کرد: در همان سال ها هم شاهد بودیم که دولت وقت با اروپایی ها به توافق رسید و تأسیسات انرژی هسته ای را پلمپ کرد، اما اروپایی ها به عهد خود وفادار نمانده و فشارهای بیشتری را به جمهوری اسلامی وارد کردند.

معلمی، ادامه داد: وقتی ایران با نقض قرارداد سعدآباد از سوی اروپایی ها مواجه شد، با دستور رهبر معظم انقلاب پلمپ تأسیسات هسته ای برداشته شد و صنعت هسته ای کشور قوی تر و نیرومند تر از گذشته کار خود را آغاز کرد و اقدام متقابل مناسبی را در برابر بیگانگان نشان داد و کشور توانست در همان سال ها به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه هسته ای دست پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر امروز هم آمریکا بخواهد یک طرفه به قرارداد برجام پشت پا بزند، ایران هم مانند همان تجربه سعدآباد دیگر تعهدی ندارد و فعالیت های هسته ای خود را از سر خواهد گرفت، ابراز کرد: اروپا و آمریکا هیچ گاه قابل اعتماد نبوده اند و جمهوری اسلامی در طول تاریخ این موضوع را به همگان اثبات کرده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.