۰۹:۰۰ - یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳

راه‌های تند خوانی مطالب طولانی آنلاین

شاید برای شما هم پیش اومده از خوندن مطالب بلندی که به انها علاقه دارید منصرف شوید . آمار لایک‌خور نشون میده که بیشتر کاربران ترجیح میدن مطالب خیلی خیلی کوتاه یا مینیمال رو بخونند ، و مطالب بلند…

 

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا، شاید برای شما هم پیش اومده از خوندن مطالب بلندی که به انها علاقه دارید منصرف شوید . آمار لایک‌خور نشون میده که بیشتر کاربران ترجیح میدن مطالب خیلی خیلی کوتاه یا مینیمال رو بخونند ، و مطالب بلند شانس خودشون رو برای خونده‌شدن نزد بخش زیادی از کاربران از دست میدن ،‌اینو میشه کاملا از شیر آیتم‌های کاربران فارسی در گوگل‌ریدر دید .

شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و فیس‌بوک هم در تغییر ذائقه کاربران سهیمند و کاربران هر روز گزیده پسندتر میشند.اما میشه در این بین کسانی رو پیدا کرد که با سرعت بالا پست‌های وبلاگ‌ها و محتوایی رو که به اون علاقه‌مند هستن رو می‌خوانند.

 

شاید تصور شما از تندخواندن ، عجله داشتن و بی‌معنی بودن یا سطحی خواندن باشه اما اگر این فن رو یاد بگیرید و اونو سرلوحه‌ی خودتون قرار بدید در دنیای آنلاین خود بسیار موفق‌تر خواهید بود .اما سؤالی که اینجا مطرح میشه اینه که آیا می‌شود جان کلام متن‌های بلند را با کمترین میزان از بین رفتن مفاهیم فهمید ؟ به‌نظر من جواب این سؤال بله هستش ، در این مورد تحقیقاتی کردم که در زیر ۵ نکته‌ی کلیدی راجع به تندخوانی رو باهم بررسی می‌کنیم و امیدوارم این نکات به شما کمک کنه .

 

۱ . متن رو با صدای بلند برای خودتون نخونینخیلی ها عادت دارن با صدای بلند (یا حتی به صورت زمزمه کردن) یک متن آنلاین رو برای خودشون بخونن. می تونین نیاز شنیدن هر کلمه رو حذف کنین. اصلا انگار صدایی در مغزتون نمی شنوین. می تونین با دیدن یا نگاه کردن یک متن رو خیلی سریع تر از اونی که صدای هر کلمه رو بشنوین بخونین. این روش عجیب رو یک بار امتحان کنین قول میدم که مجذوبش بشین. مثه یک میان بر از قسمت بزرگی از مغز می مونه.

 

۲ . تند خونی خیلی راحت تر هستشکسانی که اینکار رو شروع کردن ،‌یک اتفاق جالب براشون افتاده ، در واقع اونا هر کلمه رو توی ذهنشون نمیبینن ولی مغزشون میدونه که چه چیزی رو داره می‌خونه .

 

مثل این می مونه که چشم ها تحمل نگاه کردن به کلمات رو ندارن ولی مغزم اطلاعات رو تجزیه و تحلیل می‌کنه. مغز شما می تونه گروهی از کلمات و جملات رو با هم تجزیه و تحلیل کنه. به محض این که از این روش استفاده کنین این حس بهتون دست میده که با آرامش فقط چشم هاتون رو در متن روی کلمات خیلی تند سُر بدین. فقط مثل هر چیز دیگه ای نیاز به کمی تمرین دارین.

 
 

۳ . به این اهمیت ندین که از متن چی می فهمین فقط برنگردین و دوباره خونی نکنینشاید به این قضیه توجهی نکنین ولی خیلی از ماها اول یه جمله رو می خونیم بعد برمی گردیم دوباره اون رو از نو می خونیم. بیشتر نگران این هستیم که شاید یه نکته کوچیک رو از قلم انداخته باشیم پس برمی گردیم و دوباره از اول می خونیمش و این زمان خووندن یک متن طولانی آنلاین رو دوبرابر و گاهی چند برابر می کنه.

 

ارزش امتحان کردن رو داره پس تلاش کنین. اگه فک می کنین که چیزی از قلم افتاد، فقط ادامه بدین. هیچ قانونی وجود نداره که بتونه قانعتون کنه که یک پست طولانی ارزش دوباره خوندن رو داشته باشه.

 
 

۴ . پدال گاز را کنترل کنیددر خوندن بعضی از مطالب باید دقت بیشتری بخرج داد مثل خوندن یک آگهی استخدام ، یک مطلب تخصصی محاسباتی یا یک شعر کلاسیک .اما بعضی مطالب رو میشه با سرعت خیلی زیاد خوند مثل یک خبر ورزشی ،‌داستان ، مطالب مجله‌ها و … . پس سعی کنید متناسب با نوع مطلبی که دارید میخونید سرعت خوندن خودتون رو انعطاف بدبد .

 
 

۵ . با اشتباهات تند خونی آشنا بشیناشتباه اول : اگه هر کلمه رو در آن واحد واقعا آروم بخونین، شما اون کلمه رو بهتر درک می کنین. خب این حقیقت نداره. چند بار براتون پیش اومده که یه جمله رو آروم خوندین و به یه مسئله دیگه فکر می کردین، پس واقعا نمی فهمیدین که چی داشتین می خوندین؟

 

خب این مورد برای خودم بیشتر از یک میلیون بار اتفاق افتاده. فهمیدن رابطه مستقیمی به تمرکز داره، نه سرعت. اگه جدا به اون چیزی که می خوونین تمرکز کنین، فهم شما به خوبی عمل می کنه حالا می خواین تند بخونین یا نه. حتی مقدار کمی حواس پرتی هم می تونه به شما کمک کنه در این مورد.

 

اشتباه دوم : و این هم اشتباهی بیش نیست که شما یه دفعه یاد می گیرین که تند خون بشین، ولی الان شما قادرید که یک پست طولانی رو واقعا تند بخونین. تند خوندن یه مطلب طولانی رابطه مستقیمی با آشنا بودن تون به موضوعی که می خونین داره. اگه من یه پست در مورد شبکه‌های اجتماعی بخونم مطمئنا مثله برق تمومش می کنم.

 

اگه یه پست در مورد جراحی مغز بخونم، وقتی معنی کلمه ها رو نفهمم واقعا برام مهم نیست که چقد تند می خونم چون همه‌اش برام وقت تلف کردن هست.

 

اشتباه سوم : اشتباه سومی که دوست دارم بهش اشاره کنم اینه که سطحی خوندن با تند خوندن خیلی فرق داره، گرچه خیلی وقت ها بعضیا جای کلمات رو با هم عوض می کنن. سطحی خوندن یعنی جای یه چیز رو با یه چیز دیگه عوض کنین، کلمه ای رو با کلمه ای دیگه جاشو عوض کنین. تند خوندن کلا یک تکنیک دیگه ای به شمار می آد.

 

با تند خونی کردن، شما یه متن رو کاملا جذب مغز خوتون می کنین. اگر چه با سطحی خوندن می تونین یک مطلب طولانی رو سریع تموم کنین اما اطلاعاتی که به صورت تند خوندن وارد مغز شما می شه با سطحی خوندن قابل مقایسه نیست چون همه متن رو نمی خونین.

 

با توجه به کتاب ثبت رکوردهای جهانی “گینس”، تند خوان ترین فرد دنیا کسی نیست جز “هاوارد استیفن برگ” .هاوارد در هر دقیقه می تونه بیش از ۲۵ هزار کلمه رو بخونه.

 

این اینفوگرافیک جالب که توسط Sharenator طراحی شده، نشون می ده که چقد طول می کشه که کل ویکی پدیا رو بشه خوند. برای هاوارد یه کمی کمتر از ۴ ماه طول می کشه.برای من و شما، اگه روزی ۱۲ ساعت بتونیم تند خونی کنیم ۳۰ سال طول می کشه. خب … فک کنم باید برم رو تند خوندن کار کنم

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.