۱۰:۳۱ - شنبه ۰۹ فروردین ۱۳۹۳

زنان عاقل چگونه رفتار می‌کنند

یک روانشناس گفت: بر خلاف تصور هر چه مرد مقتدرتر و مسئولیت‌پذیرتر باشد، استرس بیشتری را تحمل می‌کند. یک زن عاقل می‌داند چگونه با همسرش رفتار کند اما معمولاً زنان بلندپرواز که شغلشان را به منزل می‌آورند، در این زمینه ناموفق هستند.

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”، اصغر کیهان‌نیا مشاور روانشناس در گفت‌وگویی اظهارداشت: مردان معمولاً نان‌آور خانواده هستند و بیشترین مسئولیت بر عهده آنان است به همین دلیل استرس بیشتری را تحمل می‌کنند. هیچ کاری در دنیا بدون استرس نیست بنابراین نسبت به مقدار استرس فرد شاغل تحت فشار روانی قرار می‌گیرد.

وی افزود: مردان هرچه مقتدرتر و مسئولیت‌پذیرتر باشند استرس بیشتری را تحمل می‌کنند، مرد سلطان خانواده است و تعهدات بیشتری نسبت به افراد خانواده دارد، از این رو فشار روانی بیشتری را تحمل می‌کند، از طرفی احتمال بیکاری، بیم از بیکاری و حتی چند شغله بودن می‌تواند استرس‌زا باشد.

وی ادامه داد: هیچ پژوهشی ثابت نمی‌کند که مردان به لحاظ روحی و روانی از زنان قوی‌تر باشند و این بسته به تربیت گذشته افراد دارد. گاهی روحیه روانی یک زن بالاتر است و گاهی برعکس و نمی‌توان گفت به دلیل استخوان‌بندی قوی کسی توانایی روحی بیشتری داشته باشد.

این مشاور روانشناس تصریح کرد: جامعه به مردان بیشتر میدان می‌دهد تا زنان و به دلیل فرصت اجتماعی بیشتری که به مردان داده می‌شود انتظارات بیشتری نیز از آنها می‌رود به همین دلیل آنها ناچارند نقاب به چهره زده و خود را قوی نشان دهند و این مسئله اضطراب و تشویش در آنان ایجاد می‌کند.

این متخصص بهداشت روان درباره راهکار کاهش استرس در مردان، گفت: ما نمی‌توانیم جلوی باران را بگیریم اما چتری به ما داده‌اند تا خیس نشویم، مردان برای تحمل استرس کمتر و اختلالات روانی باید به چند نکته توجه کنند؛ نظم بالاترین نقش را در زندگی افراد دارد، برنامه‌ریزی موجب آرامش بیشتر انسانها می‌شود، بهتر است مردان و حتی زنان شبها قبل از خواب مجموعه کارهایی را که فردا قرار است انجام دهند، بنویسند.

کیهان‌نیا ادامه داد: ورزش، خندیدن و تفریح می‌تواند موجب سلامت روان و کاهش استرس شود، حتی خنده مصنوعی موجب آزادشدن آندروفین مغز می‌شود و ثابت شده موقع خنده 15 عضله صورت در حرکت است.

وی افزود: در هندوستان 300 باشگاه خنده وجود دارد در حالی که در جامعه ما گاهی به خنده به عنوان رفتاری ناپسند تلقی می‌شود.

وی با اشاره به نقش زنان در حفظ سلامت روانی مردان گفت: زنان نقش فوق‌العاده ارزنده و آرامبخش دارند. یک زن باید روانشناسی خود و همسرش را بداند، وقتی مرد وارد خانه می‌شود از نحوه انداختن کیف، بستن در، درآوردن کفش و حتی کلید ماشین می توان حال و روز او را تشخیص داد.

وی اذعان داشت: در نیم ساعت اول باید به مرد فرصت داد تا آرامش خود را به دست آورد. یک زن عاقل می‌داند که در آن لحظه باید چیزی را که همسرش میل دارد و معمولاً آن را میل می‌کند به او بدهد؛ مردان بعد از نیم ساعت می‌توانند به موضوعات دیگری فکر کنند.

این متخصص بهداشت روان گفت: وقتی در منزل آرامش برقرار باشد توانمندی مرد در بیرون از خانه مضاعف است.

وی افزود: هرچند زنان نیز در جامعه فعالیت اجتماعی می‌کنند و همزمان در دو جبهه خانه و کار می‌جنگند و اتفاقاً بیشتر فرسوده می‌شوند اما نباید فراموش کرد که زنانی که رقابت‌جو هستند و استرس کار را به منزل می‌آورند نمی‌توانند در خدمت خانواده باشند.

وی خاطرنشان کرد: زنان باید درک کنند تا برای خود نیمه جانی بگذارند تا آن را خرج خانواده‌شان کنند. این موجب می‌شود تا همسر نیز در این داد و ستد شرکت کند، فراموش نکنیم که زنان بلند پرواز نمی‌توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند به ویژه آنهایی که کار را به خانه می‌برند و وقتی در منزل هستند مشغول کار هستند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.