۱۸:۳۵ - شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان:

آنفلولانزای فوق حاد پرندگان در شاهین شهر و میمه مشاهده نشده است

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان، گفت: تجربه سال قبل در مقابله با آنفلولانزای حاد پرندگان و  اقدامات موثر باعث شد امسال این بیماری در به غیر از تعداد کمی از واحدهای پرورشی، هیچ مورد دیگری از آنفلولانزای حاد پرندگان مشاهده نشود.

به گزارش شاهین پرس؛ شهرام موحدی، ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شاهین شهر و میمه، با اشاره به آمادگی اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با شیوع بیماری آنفلولانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: آنفلولانزای فوق حاد پرندگان امروز به عنوان یک معضل جهانی شناخته شده و در سال 2017 بیش از 60 کشور جهان گزارش آلوده شدن به این بیماری را اعلام کردند که بدلیل شرایط نامساعد بهداشتی برخی از کشورهای همسایه درگیر این موضوع شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، افزود: تجربه ای که در سال قبل استان اصفهان در برخورد با بیماری آنفلولانزای فوق حاد پرندگان بدست آورد، سبب شد که تاکنون در واحدهای بزرگ بخوبی شرایط قرنطینه ای رعایت شود و به غیر از تعدادی از واحدهای پرورش در بقیه واحدها موردی از بیماری مشاهده نشود.

وی با اشاره به نقش مراکز پرورش غیرمجاز در افزایش میزان آلودگی، گفت: مراکز پرورش غیرمجاز با رعایت نکردن اصول امنیت زیستی و به دلیل در دسترس بودن منابع آب و خوراک برای پرندگان آزاد پرواز، موجب جذب آنها و افزایش احتمال بروز بیماری در مناطق می شوند.

موحدی، رسالت شبکه دامپزشکی را ارائه خدمات صادقانه و با کیفیت مطلوب به اقشار مختلف مردم دانست و تاکید کرد: اهمیت، تنوع و گستره فعالیت های دامپزشکی سبب می شود که بتوانیم با استفاده از همه ظرفیت ها، امکانات و نیروهای متخصص و متعهد در ارتقاء بهداشت دام و فراورده های دامی گام های مؤثرتری برداریم.

وی به نبود واحد غیرمجاز پرورش طیور در شهرستان شاهین شهر و میمه اشاره کرد و با توجه به مراکز پرورش صنعتی بزرگ که اصول  امنیت زیستی و دستورالعمل های دامپزشکی را به شکل صحیح اجرا کرده اند، بیان کرد: اقدامات مثبتی برای افزایش سطح بهداشت مراکز پرورش طیور و دام در مدت خدمت پوراسماعیلی در این شهرستان انجام شد هرچند این اقدامات سختگیرانه اعتراض به همراه داشت اما در زمان بروز بیماری ها تاثیر این اقدامات به خوبی مشاهده شد.

صیانت از سرمایه های دامی از وظایف مهم و زیربنایی دامپزشکی است

فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه، نیز در این مراسم به اهمیت شبکه دامپزشکی در حفظ سلامت شهروندان، اظهار کرد: تامین امنیت غذایی، پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام و صیانت از سرمایه های دامی از جمله وظایف مهم و زیربنایی دامپزشکی است که مسئولان باید به این بخش توجه ویژه داشته باشند.

علیرضا بصیری، با بیان اینکه شهرستان شاهین شهر و میمه از ظرفیت های خوبی در زمینه صنعت پرورش دام، طیور و کشاورزی برخوردار است بر لزوم ارائه خدمات بهداشتی و حمایتی به پرورش دهندگان طیور و پیاده سازی سیاستهای کنترل بهداشتی طیور و پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی در فصول مختلف و آموزش های تخصصی و مرتبط در سطح شهرستان تاکید کرد.

وی نقش دامپزشکی را در بهداشت جامعه بی بدیل دانست و افزود: غذای حلال و سالم در رشد و بالندگی جامعه و در سلامت جسمی و روانی آن نقش بسیار مهمی دارد که دامپزشکی در این مسیر گام های مهمی بر می دارد.

هیچ مورد آنفولانزای حاد پرندگان در واحدهای پرورش مرغ شاهین شهر و میمه گزارش نشده است

رئیس سابق شبکه دامپزشکی شهرستان در گزارشی بیان کرد: فعالیت 147 مرغداری صنعتی در این شهرستان تحت مراقبت‌های مداوم گروه‌های دامپزشکی مقابله با بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان قرار دارد که خوشبختانه با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه تاکنون هیچ مورد آنفولانزای حاد پرندگان در این واحدها گزارش نشده است.

یاسر پوراسماعیلی، افزود: 102 واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت تولید سه میلیون و 100 هزار قطعه در هر دوره در شهرستان شاهین شهر و میمه فعال است.

سرپرست جدید شبکه دامپزشکی شاهین شهر و میمه معرفی شد

این مراسم که با حضور مدیرکل و معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در محل فرمانداری برگزار شده بود، ضمن تقدیر از زحمات یاسر پور اسماعیلی، با حکم مدیر کل استان اصفهان علیرضا لارآبی به عنوان سرپرست جدید شبکه دامپزشکی شهرستان شاهین شهر و میمه منصوب شد.

انتهای پیام/
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.