۱۹:۰۵ - پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶

روایت پدر شهید آروی از حادثه سانچی؛

تنها پیکر قابل شناسایی حادثه سانچی/ چینی ها سرعت عمل در امداد رسانی نداشتند

پدر یکی از شهدای حادثه سانچی با اشاره به سفر خود به چین گفت: چینی ها فرمانده عملیات امداد و نجات بودند ولی سرعت عمل در امداد رسانی نداشتند از تصاویر اجساد بدست آمده پیکر فرزندم را شناختم.

به گزارش شاهین پرس؛ نفتکش ایرانی “سانچی” حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی 25 آذر ماه از بندر عسلویه به سمت کره جنوبی حرکت کرد که شامگاه شنبه شانزدهم دیماه، پس از برخورد با کشتی باری “سی اف کریستال” در آبهای کشور چین، طعمه حریق شد، شدت آتش‌سوزی و نشت میعانات گازی همراه با انتشار گازهای سمی و خطرناک این نفت‌کش به حدی بالا بود که عملیات اطفای حریق و تعیین سرنوشت ۳۲ خدمه کشتی سخت و دشوار شده بود.

جان باختن ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی

نبرد نابرابر آب و آتش با وزش شدید باد که موج های سهمگین اقیانوس با ارتفاع بیش از هفت متر را به همراه داشت، سرنوشت 32 خدمه کشتی شامل 30 نفر ایرانی و دو بنگلادشی را مبهم و شرایط را برای عملیات اطفا و امداد و نجات بسیار دشوار کرده بود. سرانجام پس از هشت شبانه روز نبرد بی امان، انفجارهای پی در پی در مخازن سوخت کشتی و زبانه کشیدن شعله های 900 متری آتش، با غلبه دیرهنگام آب،روز یکشنبه، سانچی غرق شده در دود و آتش با همه خدمه خود در عمق 130 متری اقیانوس بزرگ آرام غرق شد.

کشتی سالم به مثابه شهری بی‌پناه بر روی آب است چه رسد به اینکه در حال سوختن با بار مواد نفتی قابل اشتعال نیز باشد، حادثه نفتکش سانچی در شرق دور از هر نظر غم‌انگیز بود در این بین نگرانی و بی تابی همراه با کورسوی امید، خانواده های سرنشینان این کشتی نیز دردناک و وصف نشدنی بود. ملوانان غیور و شجاعی که برای گردش چرخ‎‌های اقتصادی کشور، نه فقط روزها و شب‌ها بلکه ماه‌ها به دور از وطن و خانواده خود بر روی کشتی ها به دل دریا زده و با عبور از آب‌های خروشان و پر طلاتم اقیانوس‎ها به افق‌های دور سفر می کردند تا رفاه مردم کشور را تامین کنند و لقمه نانی بر سر سفره مردم باشد.

میلاد آروی، روغن کار موتورخانه نفتکش یکی از 32 خدمه سانچی و از جوانان با غیرت و تعصبی شاهین شهر بود که در این حادثه جان خود را از دست داد. برای تسلیت و همدردی به دیدار خانواده اش رفتیم و با وجود تالم خاطر شدید اعضای خانواده گفتگوی کوتاهی با پدر و همسرش انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

حادثه سانچی در تاریخ دریانوردی بی سابقه است

پدر میلاد آروی که اصالتا اهل آبادان و از دریانوردان و کارکنان شرکت ملی نفتکش است، با وجود تالم زیاد اما با صبوری می گوید میلاد روز ٢٥ آذر به عنوان روغن کار موتورخانه همراه با نفتکش سانچی از عسلویه به مقصد کشور کره جنوبی حرکت کرد و قرار بود روز بعد حادثه در کشور کره باشند که این حادثه رخ داد.

مسعود آروی به سابقه حدود 30 سال خدمت خود در شرکت ملی نفتکش اشاره کرده و ادامه می دهد حدود 28 سال دریانورد بودم و از دو سال قبل به عنوان کارمند در شرکت مشغول به کار هستم که در مدت 28 سال سابقه دریانوردی حوادث زیادی از جمله اصابت موشک به نفتکش در زمان جنگ تحمیلی و برخورد کشتی با سوپر تانکر نفتکش در خلیج فارس را تجربه کرده ام ولی حادثه نفتکش سانچی بی سابقه است، شواهد حاکی از آن است که انفجار اولیه بر اثر ضربه کشتی در حدود ساعت هشت شب اتفاق افتاده و منجربه آتش سوزی شده و شرایط بگونه ای رقم خورده که فرصت هیچ کاری برای خدمه نبوده است.

وی ادامه می دهد: سال ٦٠ همزمان با جنگ تحمیلی از آبادان به اصفهان نقل مکان کردیم، سه فرزند پسر دارم که میلاد و رضا بدلیل علاقه به شغل پدری هر دو دریانورد شدند میلاد با وجود اینکه دانشجوی کامپیوتر دانشگاه آزاد گلپایگان بود اما از حدود پنج سال قبل در نفتکش مشغول به کار شد و رضا نیز بورسیه شرکت ملی نفت‌کش‌ها شده و در دانشگاه علوم دریایی چابهار تحصیل کرده و در حال گذراندن دوره کارورزی روی نفتکش است،

تنها پیکرهای سه نفر از 32 خدمه نفتکش به ساحل بازگردانده شد اولین پیکر در چند مایلی نفتکش از آب گرفته شد

پدر میلاد در خصوص نحوه اطلاع از حادثه سانچی می گوید: یکشنبه صبح در حال رفتن به محل کار بودم که خواهر زاده ام کارمند مدیریت بحران سازمان بنادر و کشتیرانی تماس گرفت و از وقوع این حادثه برای نفتکش خبر داد که با ناباوری گفتم میلاد و همکارانش تا الان باید به کره رسیده و یا حتی در راه برگشت باشند، وقتی هم که به اداره رسیدم همکارانم گفتند که حادثه برای نفتکش رخ داده و اسم میلاد هم در لیست مفقودشدگان است.

آروی در ادامه با بیان اینکه پس از سه روز از وقوع حادثه با هماهنگی شرکت ملی نفتکش به چین اعزام شده و از نزدیک در جریان امداد رسانی قرار گرفته ادامه داد: بدلیل اینکه حادثه در آبهای کشور چین رخ داده بود فرماندهی عملیات امداد و نجات نیز با کشور چین بود و هرگونه اقدامی باید با نظر و تایید کارشناسان تیم عملیات انجام می شد.

وی در خصوص نحوه امداد رسانی و میزان تلاش چینی ها برای اطفا حریق و نجات خدمه ابراز کرد: تیم عملیاتی با شش فروند آتش خوار و چند فروند کشتی اطفا حریق تلاش کردند ولی چون وزش باد یا خیلی شدید بود که باعث شعله ورتر شدن آتش می شد و یا بسیار آرام بود که باعث متراکم شدن گازهای متساعد با اکسیژن هوا و انفجار می شد که در هر دو حالت شرایط امکان امداد رسانی بیشتر را نمی داد و انفجار آخر نیز به دلیل فروکش کردن وزش باد بود که باعث شعله ور تر شدن آتش به ارتفاع بیش از 400 متر و طول هزارمتری شد.

چینی ها سرعت عمل در امداد رسانی نداشتند

آروی در پاسخ به این سوال که گفته می شود عملیات اطفا حریق توسط چینی ها شبانه روزی نبوده ابراز کرد: اصولا چینی ها خیلی سرعت عمل و عجله در کار خود ندارند به ناچار فرماندهی عملیات نیز با آنها بود از طرفی شرایط جوی نیز باعث می شد که کار امداد رسانی با سرعت پیش نرود. به هر صورت تیم عملیاتی تلاش کردند ولی مشیت الهی تقدیر را اینگونه رقم زد و من به جانفشانی فرزندم در راه خدمت به کشورش افتخار می کنم.

وی در خصوص علت وقوع حادثه گفت: حادثه سانچی در تمام تاریخ دریانوردی بی سابقه است و با وجود اینکه سالها تجربه کار بر روی کشتی و نفتکش را دارم ولی کسی نمی تواند بگوید این حادثه چگونه رخ داده و مقصر حادثه چه کسی است و دیگر سئوالات را پاسخ داد تنها متخصصان و کارشناسان می توانند ابعاد و زوایای حادثه را با بررسی پاسخ و تشریح کنند.

پدر شهید میلاد آروی در خصوص امکان یافتن پیکرهای جانباختگان حادثه گفت: چون کشتی هنوز در زیر آبهای اقیانوس شناور است پس از اینکه به عمق نشست با بررسی دقیق شرایط کشتی و شرایط پیکرها توسط متخصصان می توان اظهار نظر کرد اما مسئولان قول هرگونه تلاشی را برای یافتن پیکرهای جانباختگان را داده اند در خصوص تعیین تکلیف سه پیکر به دست آمده نیز شرط چینی ها در تحویل اجساد منوط به ارسال نمونه DNA خانواده های همه 32 خدمه کشتی است.

تنها پیکر قابل شناسایی حادثه سانچی/ پیکر میلاد آروی شناسایی شده

وی ادامه می دهد: آنچه که از عکسها و تصاویر پیکرها که دیدم دو پیکر بعلت مجاورت با شعله های آتش قابل شناسایی نبود ولی پیکر دیگری که در روزهای نخست در چند مایلی کشتی از آب گرفته شده بود کاملا سالم و قابل شناسایی بود که به محض این که دیدم شناختم چون پسرم میلاد آروی بود شواهد نشان می دهد در لحظه وقوع حادثه بر روی عرشه کشتی بوده و چون شدت حادثه زیاد بوده بر اثر استنشاق گازهای سمی در آب جان خود را از دست داده است.

آروی با بیان اینکه زمان دقیق انتقال پیکر و مراسم تشییع و تدفین هنوز مشخص نیست، اضافه کرد: پیکر میلاد پس از انجام آزمایش DNA به ایران منتقل و در شاهین شهر تشییع و تدفین خواهد شد.

وی ادامه داد: میلاد پسر زرنگ، باهوش، خوش رفتار و هیئتی بود، به کارش خیلی علاقه داشت و حرفه‌ای بود همه از کارش راضی بودند حدود چهار سال قبل ازدواج کرده و منتظر بدنیا آمدن فرزندش بود اما مشیت الهی این بود که قبل از بدنیا آمدن فرزندش در جنگ اقتصادی و در راه خدمت به کشور جان خود را از دست بدهد و من به داشتن چنین فرزندی شکر و افتخار می کنم.

ماموریت های میلاد چهار ماه طول می کشید

همسر داغدار شهید آروی که کم سن و سال و شش ماهه باردار است با تالم شدید روحی از اخلاق خوش، تعصب و خانواده دوست بودن میلاد آروی یاد کرده و با اشاره به سختی های کار دریانوردان می گوید سفرهای میلاد تقریبا سه الی چهار ماه طول می کشید آخرین بار 23 مهرماه از شاهین شهر به محل کارش در عسلویه رفت و قرار بود از کره جنوبی که برگشت به مرخصی بیاید، تلفنی هم آخرین بار دوشنبه هفته قبل حادثه صحبت کردیم و قرار بود به کره جنوبی که رسید مودم گرفته و تماس تصویری بگیرد.

وی ادامه داد:  میلاد مرد خوش رفتار، سخت کوش، با غیرت، متعصب و هیئتی بود و دوست داشت کارهایش را یه موقع انجام دهد، عاشق مجالس عزاداری امام حسین (ع) بود بطوریکه 10 روز قبل از محرم که برای کمک به برپایی هیئت می رفت تا 10 روز بعد محرم کمتر همدیگر را می دیدیم هیئت داری می کرد و بقدری دمام می زد که دستانش تاول می زد.

خواب حادثه را دیده بود

وی ادامه داد: بی صبرانه منتظر بدنیا آمدن فرزندمان بود حتی از مدتها قبل اسم هم انتخاب کرده بود، تصمیم داشتیم قبل از بدنیا آمدن فرزندمان اتاقش را رنگ آمیزی و وسایلش را بچینیم مدام تو تماس ها تاکید می کرد به تنهایی کاری انجام نده و نگران نباش خودم می آیم و همه کارها را دو روزه انجام می دهم.

آخرین بار که به مرخصی آمده بود یه روز صبح که داشتیم صحبت می کردیم گفت؛ خواب عجیبی دیده ام و فکر نمی کنم فرزندمان را ببینم اما تو سعی کن او را خوب تربیت و بزرگ کنی من هم تا هستم تلاش خودم را انجام می دهم که کمبودی نداشته باشید.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.