۰۷:۴۸ - چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین شهر و میمه:

دومین جشنواره زعفران، «طلای سرخ» روستای ازان برگزار می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین شهر و میمه گفت: دومین جشنواره زعفران و بوم گردی روستای ازان با هدف معرفی ظرفیت های بالای منطقه برگزار می شود.

به گزارش شاهین پرس، جواد چهراضی در گفتگو با این پایگاه خبری، از برگزاری دومین جشنواره زعفران در روستای ازان بخش میمه خبر داد و گفت: با توجه به سابقه حدود ۴۸ ساله کشت زعفران در این روستا، دومین جشنواره زعفران که پنجمین جشنواره شهرستان در سه سال اخیر به شمار می رود به منظور معرفی و شناساندن محصولات کشاورزی روستای ازان بویزه زعفران روز جمعه سوم آذرماه با حضور کشاورزان، تولید کنندگان و گردشگران برگزار می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان، با بیان اینکه جشنواره های انگور حسن رباط و زعفران روستای ازان در تقویم گردشگری استان به ثبت رسیده است، به ثبت ملی حدود 50 اثر تاریخی شهرستان اشاره کرد و افزود: روستای ازان به لحاظ گردشگری و بوم‌گردی یکی از نقاط بکر و دیدنی منطقه محسوب می‌شود که تپه تاریخی مربوط به دوره سلجوقی و کوه کهربا از ان جمله است.

وی جلب گردشگران به منطقه را یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: به منظور توزیع گردشگر و معرفی پتانسیل و ظرفیت های گردشگری روستا و مناطق دیدنی آن از آژانس ها و لیدرهای مسافرتی، مدیران تورهای گردشگری و خبرنگاران برای شرکت در این جشنواره دعوت شده است.

چهراضی وجود آثار تاریخی متعدد را بیانگر وجود شناسنامه و هویت کهن و تاریخی منطقه میمه دانست و افزود: علاوه بر برپایی نمایشگاه صنایع دستی منطقه، ورکشاب های صنایع دستی، غذاهای محلی و محصولات کشاورزی نیز برای آشنایی بیشتر شرکت کنندگان با ظرفیت های بالای منطقه بویژه روستای ازان برپا می شود.

برداشت سالانه 250 کیلوگرم زعفران از حدود 80 هکتار از اراضی کشاورزی روستای ازان

رئیس شورای اسلامی روستای ازان نیز با اشاره به سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در این روستا، گفت: علاوه بر زعفران، محصولات دیگری از جمله گل محمدی،جو، گندم، بادام و زرشک در روستای ازان کشت می‌شود این درحالی است که بیشترین سطح زیر کشت متعلق به زعفران با فضایی معادل ۸۰ هکتار است.

محمد رضا ابراهیمی، با بیان اینکه سالانه معادل ۲۵۰ کیلوگرم زعفران از اراضی سطح زیرکشت این محصول در روستای ازان برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: به منظور استفاده بهینه از خاک و منابع آبی روستای ازان در خصوص کشت مکانیزه زعفران، شرکتی تأسیس شده تا با همکاری مسئولان، قطعه زمینی از طریق مستثنیات در اختیار  کشاورزان قرار گیرد و کشت زعفران و گل محمدی به صورت مکانیزه شروع شود.

وی کیفیت زعفران روستای ازان را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود:با توجه به خشکسالی سال های اخیر و لزوم تغییر الگوی کشت، زعفران از جمله محصولات کشاورزی است که با نیاز کم به آبیاری، دارای ارزش اقتصادی بالایی است و کشت این گیاه پتانسیل بالای ایجاد اشتغال نیز به همراه دارد.

ابراهیمی افزود: خوشبختانه خاک حاصلخیز و برداشت آب از قنوات برای آبیاری، کیفیت زعفران تولید شده در این روستا را افزایش داده و بر اساس آنالیزی که بر روی زعفران ازان انجام شده درصد خلوص آن بالای ۸۶ درصد است که از لحاظ عطر و بو بسیار نیز برتر از دیگر محصولات مشابه موجود در بازار است.

رئیس شورای اسلامی روستای ازان افزود: با هدف شناساندن ظرفیت‌های موجود در روستای ازان و همچنین بیان مشکلات و معضلات این روستا در حضور مسئولان و تجلیل از کشاورزان برتر روستای ازان در فضایی با نشاط و شاد برای کشاورزان و اهالی روستای ازان برگزاری جشنواره زعفران در دستور کار قرار گرفت وو روز جمعه سوم آذرماه دومین دوره این جشنواره برگزار می شود.

وی با بیان اینکه آشنایی با شیوه‌های جمع آوری، فرآوری زعفران و عرضه، تبیین خواص زعفران و آموزش روش‌های بسته بندی و عرضه زعفران به صورت بهداشتی و

وی با بیان اینکه آموزش و آشنایی گردشگران و علاقمندان با خواص و شیوه های کشت، داشت، برداشت، فرآوری، بسته بندی و عرضه زعفران و نیز بهبود کیفیت و حفظ جایگاه زعفران به عنوان محصول منحصربفرد روستای ازان از جمله اهداف و برنامه های دومین جشنواره زعفران است خاطرنشان کرد: ثبت برند زعفران به نام ازان نیز در این جشنواره مورد نظر برگزارکنندگان است که با یاری همه دست اندرکاران تحقق خواهد یافت.

جشنواره زعفران روز جمعه سوم آذرماه سال جاری از ساعت 9 صبح در روستای ازان برگزار می شود.

روستای ازان از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه در حدود 70 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.