۰۸:۳۰ - سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶

آخرین جزیئات زلزله کرمانشاه؛

زمین‌لرزه‌ای که ایران را لرزاند/ آمار نهایی قربانیان و آسیب دیدگان/ تخریب هزارو 960 روستا

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر و کمی بعد پس لرزه ۴.۶ ریشتری که بیش از نیمی از کشور را لرزاند و به بخش های وسیعی از استان کرمانشاه اسیب وارد کرد.

به گزارش شاهین پرس، زمین لرزه نسبتا شدیدی ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه تعدادی از استان های غربی کشور را لرزاند.

مرکز لرزه‌نگاری وابسته به مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران، قدرت این زمین لرزه را 7.3 دهم در مقیاس ریشتر، با طول جغرافیایی: 45.9 و عرض جغرافیایی: 34.84 در عمق 11 کیلومتر اعلام کرد.

گزارش‌ های اولیه حاکی از آن بود که منشا زمین لرزه سلیمانیه عراق نزدیک مرز مشترک با ایران است، در حالی که موسسه لرزه‌نگاری کانون اصلی این زمین‌لرزه را پنج کیلومتری منطقه «ازگله» استان کرمانشاه ثبت‌ کرده است.

شدت بزرگی این زلزله به حدی بود که علاوه بر اینکه بخش‌های وسیعی از شهرها و روستاهای استان کرمانشاه بویژه ازگله، سرپل ذهاب، جوانرود، اسلام آباد غرب، کرند، ثلاث و خود شهر کرمانشاه، لرزید، در استان دیگر کشور از جمله خراسان رضوی، سمنان، گیلان، تهران، قزوین، زنجان، مرکزی، لرستان، همدان، تبریز، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، اصفهان، فارس و اغلب کشورهای همسایه نیز احساس و موجب شد مردم سراسیمه به خیابان ها هجوم ببرند.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله عمق زمین لرزه را ۱۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: علت گستردگی زلزله در کل منطقه شمال غرب، عمق کم و مدت زیاد آن است که موجب شد این زلزله حتی در دیگر کشورهای منطقه نیز احساس شود، ولی طبیعتا رخداد آن به تحریک گسل‌های دور از منطقه رومرکزی (مثلا گسل‌های تهران، تبریز و یا قم) ربطی ندارد.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده در زمینه پیش‌بینی این زلزله از سوی برخی منابع خبری تاکید کرد: قبل از رخداد ۲۱ آبان ۹۶ هیچ پیش‌بینی در خصوص وقوع زمین لرزه  از سوی هیچ منبعی اعلام نشده است.

کرمانشاه تا ۳ ماه می‌لرزد

مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی اعلام کرد: مسلما زلزله‌هایی در این مقیاس، پس‌لرزه‌های زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت که انتظار می رود این پس‌لرزه‌ها تا ۲ یا ۳ ماه آینده نیز در منطقه ادامه داشته باشد.

بر همین اساس بر اثر وقوع زلزله 7.3 دهم ریشتری کرمانشاه تعداد 146 پس لرزه تا ساعت 14 روز 22 آبان ماه به ثبت رسیده است و  این احتمال وجود دارد که تا چند ماه پس لرزه ها در مناطق زلزله زده ادامه یابد.

زلزله 21 آبان ماه گرچه بدلیل پیش لرزه ها باعث هوشیاری مردم شده بود ولی در کرمانشاه خسارت و تلفات فراوانی برجای گذاشت و به شبکه های آب رسانی، برق و گاز مراکز آموزشی، درمانی آسیب جدی وارد کرده بطوریکه در این زلزله ساختمان های مسکونی بیشماری تخریب و تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند.

پزشکی قانونی آمار جان باختگان زلزله 7.3 دهم ریشتری کرمانشاه را 423 نفر و مجروحان را بیش از شش هزار و 700 نفر اعلام کرده است، شهر سرپل ذهاب و قصر شیرین دو قطب اصلی جمعیتی در این منطقه با خسارات بیشتری روبرو بوده‌اند که به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون 30 هزار واحد مسکونی تخریب شده است. وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرد تعداد 22 باب مدرسه در مناطق زلزله زده بطور کامل تخریب شده که دانش آموزان این مدارس تا آماده شدن فضای آموزشی به ناچار باید در کانکس درس بخوانند.

رهبر معظم انقلاب در پی وقوع این زلزله در پیامی ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان و تسلیت به بازماندگان، از همه دستگاه ها و عوامل امداد رسان خواست که به یاری آسیب دیدگان بشتابند. نیروهای امدادرسان از استان های مختلف بلافاصله با تجهیزات و اقلام مورد نیاز به یاری زلزله زدگان اعزام شدند.

مردم نوع دوست ایران اسلامی به محض دریافت خبر مبنی بر نیاز مجروحان حادثه به فرآورده های خونی منفی، با مراجعه به مراکز و پایگاه های انتقال خون در سراسر کشور اقدام به اهدای خون خود کردند تا کمک و تسکینی بر آلام مصیبت زدگان زلزله باشند همچنین بیش از دویست دستگاه آمبولانس از استانهای مختلف به یاری آسیب دیدگان اعزام شدند که مجروحان حادثه با چند فروند بالگرد به بیمارستان های تهران منتقل شدند.

نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی با حضور فرماندهان کل در منطقه زلزله زده نیز با تقسیم کار به همراه نیروها و ادوات مورد نیاز از ساعات ابتدایی وقوع زلزله، برای کمک به آوار برداری و نجات آسیب دیدگان و حفاظت از مردم و اموال آنها وارد میدان شدند که به روند کمک رسانی به مصدومان سرعت بسیار زیادی بخشید.

بر اثر وقوع زلزله در منطقه کوهستانی در بخش های از منطقه دسترسی جاده‌ای مسدود شده و عملیات امداد رسانی با کندی مواجهه است، وزیر کشور در ستاد بحران گفت: یک هزارو 960 روستا و هفت شهرستان در استان کرمانشاه بر اثر وقوع زلزله آسیب دیده اند که بدلیل پراکندگی و صعب العبور و کوهستانی بودن در بخش‌هایی انسداد مسیر بوجود آمده و امداد رسانی با مشکل روبرو شده است.

زلزله شدید کرمانشاه خسارت و تلفات بسیاری بر جای گذاشته است که قطعا آثار آن را نتوان تا مدت ها از بین برد و فراموش کرد اما با وجود تلاش دستگاه های مختلف برای امداد رسانی، مردم آسیب دیده زلزله کرمانشاه بدلیل داشتن جراحت جسمی و روحی و آلام از دست دادن عزیزان خود و نداشتن سرپناه با وجود برودت هوا به امکانات بیشتر و سریعتری نیاز دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.