۱۳:۴۰ - یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶

استاد حوزه علمیه اهل البیت(ع) خبر داد:

طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری در حوزه علمیه اهل البیت شاهین شهر اجرا می شود

حجت الاسلام زبرجد گفت: طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری با اعطای مدرک معتبر در حوزه علمیه اهل البیت(ع) شاهین شهر برگزار می شود.

به گزارش شاهین پرس، استاد شهید مرتضی مطهری یکی از موثرترین روحانیان معاصر ایرانی در تفسیر آموزه‌های اسلام مطابق با نیاز روز به شمار می رود. وی استاد کلام و فلسفه اسلامی بود و آثار منتشر شده ای در این باب دارد که امروزه منابع تحقیق و پژوهش بسیاری از طالبان علوم و مباني فرهنگ و انديشه‌هاي دين مبين اسلام است.

بنیانگذار انقلاب اسلامی، در خصوص اهمیت مطالعه آثار شهید مطهری فرمودند: «آثار استاد مطهری بی استثناء آموزنده و روان بخش است»، رهبر معظم انقلاب نیز می فرمایند: آثار شهید مطهری مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است، و نیز فرمودند: مبادا وسوسه خناسان و زمزمه دشمنان كه با فكر شهيد مطهري مخالف بودند و به همين خاطر هم او را از دست ما گرفتند‌، موجب شود كه كتاب‌هاي آن بزرگوار از رواج بيفتد كه البته نخواهد افتاد و دل‌ها و ذهن‌هاي مشتاق نخواهند گذاشت كه اين مطالب عميق و عريق از دست و ذهنيت جامعه خارج شود.

حجت الاسلام احمدرضا زبرجد استاد حوزه علمیه اهل البیت(ع) شاهین شهر، در گفتگو با شاهین پرس از اجرای طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری در حوزه علمیه اهل البیت(ع) شاهین شهر خبر داد و به تشریح اهمیت این سیر مطالعاتی پرداخت که در ادامه می آید.

نحوه اجرای طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری در حوزه علمیه اهل البیت شاهین شهر چگونه است؟

طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری در حوزه علمیه اهل البیت(ع) شاهین شهر ویژه آقایان از سن 15 سال به بالا و در شش ترم برگزار می شود که در طول دوره بجز کتب تفسیری و فلسفی، همه کتب و آثار شهید مطهری تدریس و در پایان دوره نیز مدرک معتبر از سوی حوزه علمیه به شرکت کنندگان ارائه می شود که برای تدریس بینش مطهر مورد پذیرش دانشگاه ها است.

علت و ضرورت پرداختن به آثار شهید مطهری از میان کتب متعدد معارف اسلامی چیست؟

رهبر معظم انقلاب آثار شهید مطهری را دارای مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران می دانند و با توجه به اینکه هر شخصی برای موفقیت در گفتار و رفتار باید دارای یک نظام فکری باشد، در غیر اینصورت به پراکندگی فکر و ذهن مبتلا می شود و بواسطه وجود تعارض و تناقض در نظام فکری خود نمی تواند در گفتار و رفتار، انسان موفقی باشد.

بنابراین امروزه یکی از ضروری ترین نیازهای پایه ای، وجود یک گفتمان مشترک علمی، تربیتی بین نهادهای فرهنگی کشور است، یک نظام فکری برتر که علاوه بر توانایی مدیریت صحیح فرد و جامعه، دارای ویژگی هایی از جمله مبانی متقن، مبانی سلبی و ایجابی، فراگیری و شمول، جامعیت، توجه به اقتضائات زمان و مکان، اولویت بندی، موثر و مفید، قابلیت تبدیل معرفت به رفتار، بصیرت افزایی مبتنی بر ولایت مداری، پویایی و رسانندگی، عقلانیت، گرمابخشی و شورآفرینی، جهادی و تهاجمی، انسجام و تناسب، وضوح و روشنی، اطمینان بخشی نیز باشد.

بر همین اساس می توان با اطمینان ادعا کرد که در عصر کنونی، نظام فکری مطلوب جامعه و مجامع اسلامی، آثار شهید مطهری است که برای ارائه گفتمان مشترک فرهنگی باید مورد مطالعه و تبادل نظر همه مجامع فرهنگی و تربیتی قرار گیرد.

آثار شهید مطهری دارای چه ویژگی هایی است که با گذشت بیش از سه دهه از شهادت ایشان هنوز مورد توجه محققان و پژوهشگران علوم دینی است؟

تفکرات و مجموعه آثار شهید مطهری مبنای فکری انقلاب و پایه گذار عقیدتی جمهوری اسلامی و خالق یک نظام منسجم فکری و ارائه دهنده چارچوب مشخصی از معارف و اندیشه اسلامی است و در عین حال دارای مبانی عمیق فکری و فلسفی است که با توجه به نیاز مبرم جامعه به اندیشه های اسلامی، ضرورت پرداختن به آثار شهید مطهری از واجبات فرهنگی جامعه به شمار می رود به گونه ای که می توان ادعا کرد راه گسترش و پیشرفت و شکوفایی فرهنگی جامعه بر مبنای آثار شهید مطهری است.

همچنین در آثار شهید مطهری، ایمان و تعبد در عین عقلانیت، توامان دیده می شود و از استقلال فکری، شجاعت علمی، ایمان و حماسه دینداری، در صحنه عمل و نظر برخودار است و بسیاری از معتمدان حیات بخش علمی دینی، توصیه های اکید و مکرر بر مطالعه و تفکر در آثار شهید مطهری دارند.

آثار شهید مطهری با زبان و بیانی ساده، روان و گویا برای عموم مردم مفید و از استحکام و اتقان علمی برخودار است علاوه بر این کارآمدی، کاربردی و به روز بودن که پاسخگوی نیازها و پرسش های جامعه امروز و فردای ما است از دیگر ویژگی های این مجموعه آثار استاد می باشد.

امروز تنها راه نجات و پیشرفت جامعه اسلامی، غنای اندیشه عموم مردم و به ریختگی و اضمحلال جبهه متحد جهل و نفاق و غرب زدگی و تحجر است، پس بر ما فرض و واجب است که به صورت جدی و نظام مند در این اندیشکده دانش دینی، زانوی تلمذ زده و خود را به شاگردی مکتب آثار شهید مطهری درآییم در جایی که ولی فقیه خود را شاگرد آثار شهید مطهری می خواند دیگر چه جای تامل و درنگ است که در کسوت شاگردی اندیشه های استاد در نیامد و در این وادی گام ننهاد.

آموزش معارف اسلامی امروز داری چه نقائص یا چالش هایی است؟

از مهمترین عوامل نارسایی و چالش های آموزش معارف که با وجود منابع غنی و قوی اسلامی باعث ضعف شده است، سه نقیصه شاخص در حوزه آموزش معارف اسلامی را نبود هم زبانی و سنخیت محتوا و متن، با فهم و فرهنگ مخاطب، نیاز سنجی نکردن و نپرداختن به نیازهای واقعی جامعه و بی توجهی به اقتضائات زمان می توان دانست.

استاد شهید مطهری به این دلیل که بر ارائه اسلام متکی بر مبنای اصیل و معتبر اصرار می ورزید و از اجنهادهای غیر مستند و صرفا متکی بر استحسان و ناشی از تطبیق اسلام بر اصول مکاتب رایج زمان به شدت پرهیز می کرد و از جمود عامیانه و خرافی بر حذر می داشت، می توان شخصیتی منحصر به فرد و نادره زمان دانست که علاوه بر اینکه در اسلام شناسی و فنون مختلف اسلام و قران کریم کم نظیر بود، در زمینه حراست از مرزهای ایدئولوژیک و خط نه شرقی و نه غربی و به خصوص التقاط زدایی از اندیشه اسلامی نیز بی نظیر بود. لذا در زمان معاصر تنها کسی که هم از لحاظ کمیت هم از لحاظ کیفیت خوب ترین فراورده ها را تقدیم محیط اندیشه  اسلامی کرده آقای مطهری است.

چشم انداز برگزاری طرح مطالعاتی بینش مطهر چیست؟

بینش مطهر برنامه ای برای تنظیم اندیشه ها و ایجاد نظام فکری است و در صدد است مجموعه ای از اطلاعات ناب اندیشه اسلامی بر اساس نقشه راهی که توسط استاد شهید مرتضی مطهری ترسیم شده است را ارائه دهد، مجموعه ای منظم که برای اندیشه جو نظام فکری، اسلام ناب محمدی را ایجاد کرده و با استفاده از دانش های معارف الهی در ربط و نسبت با هم برای مخاطب هدف های تربیتی و هدایتی را به ارمغان آورد. لذا ایجاد نظام فکری و تربیت مربی برای پاسخگویی به جامعه پرالتهاب امروزی دو رکن مهم از برنامه بینش مطهر محسوب می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.