۲۰:۵۴ - سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶

مدرس دانشگاه خوراسگان:

پنج ضلعی عشق در خانواده/طلاق های امروز ناشی از انتخاب های بد دیروز است

مدرس دانشگاه خوراسگان، مهمترین چالش خانواده های امروز را طلاق عاطفی دانست و گفت: طلاق های امروز ناشی از انتخاب های بد دیروز است بر همین اساس مولفه های انتخاب باید بازنگری شود.

به گزارش شاهین پرس، رضا اسماعیلی، در همایش پنج ضلعی عشق و پایداری خانواده ها که با همکاری کانون فرهنگیان و سازمان فرهنگی ورزشی و تفریحی شهرداری شاهین شهر در سالن اجتماعات بهار برگزار شده بود با اشاره به وجود بیش از 15 میلیون پرونده فعال در دستگاه قضایی کشور، گفت: کارشناسان جامعه شناسی دهه 90 را دهه رشد آسیب های اجتماعی می دانند.

مدرس دانشگاه خوراسگان، با اشاره به آمار برخی از آسیب های اجتماعی جدی جامعه امروز و با بیان اینکه خانواده یکی از محوری ترین آسیبهای اجتماعی جامعه به شمار می رود افزود: یکی از آسیب های اجتماعی که به مرز هشدار رسیده و خانواده را تهدید می کند طلاق و جدایی زوجین است که آمارها شاخص طلاق در اصفهان را در شش ماهه اول سال جاری 28 درصد را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است و واقعیت دارد خانواده در دهه های اخیر دستخوش تغییراتی اساسی بوده و مهمترین تحولات آن گذر از خانواده های گسترده به خانواده های هسته ای است بطوریکه در دهه های گذشته گاهی چند نسل با هم زندگی می کردند ولی امروزه خانواده ها محدود به والدین و فرزندان می شوند و یکی از دلایل بنیاد شهرهای خوابگاهی نیز استقرار خانواده های هسته ای در این شهرها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه های خوراسگان، نجف آباد و دهاقان نوع نظام همسر گزینی را یکی دیگر از نظام هایی دانست که در کشور ایران دست خوش تغییر و تحول شده و نظام همسر گزینی مبتنی بر صلاحدید خانواده ها به عشق و علاقه تغییر کرده است.

وی با اشاره به تغییر سبک زندگی جامعه شهری بیان کرد: خانواده ها علاوه بر شیوه های مصرف به لحاظ مدیریت اوقات فراغت نیز دستخوش تغییر شده و از گذراندن اوقات فراغت فعال به اوقات فراغت منفعل گرایش پیدا کرده اند بطور مثال با ورود تلویزیون، در خانواده ها روزانه بطور متوسط پنج و شش دهم ساعت تلویزیون روشن است که برخی آمارها نیز 19 ساعت را اعلام می کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه امروزه شبکه های اجتماعی مجازی به یکی از عناصر اصلی خانواده ها تبدیل شده اند، افزود: اساسا خانواده ها متناسب با تغییرات در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه دچار تغییر و تحول شده است که تغییر سبک زندگی یکی از بزرگترین تحولات جامعه به شمار می رود این درحالی است که در یکصد سال قبل تنها 25 درصد جمعیت کشور زندگی شهری داشتند اما امروزه 80 درصد مردم شهرنشین هستند.

امروزه طلاق عاطفی مهمترین چالش خانواده های ایرانی است

وی طلاق عاطفی را از مهمترین چالش های خانواده ها دانست و بیان کرد: با وجود مشکلات و چالش های متعدد در حوزه خانواده، هنوز خانواده در جامعه ایرانی نسبت به بسیاری دیگر از کشورها از استحکام و قدرت بالاتری برخوردار است و این از نقاط قوت و برجسته و از جمله سرمایه های ارزشمندی است که باید قدردان آن باشیم.

مدرس دانشگاه خوراسگان افزود: بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده گرچه وقوع طلاق علت های وسیع و گسترده ای دارد اما پیروی از مولفه های پنج ضلعی عشق و پایداری می تواند استحکام و پایداری خانواده ها را در پی داشته باشد و از طلاق جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه اولین مولفه در تحکیم خانواده مدیریت احساس و روابط صمیمانه زوجین است، افزود: برخلاف برخی اندیشه ها موتور محرکه انسانها احساس است که در قالب کلمات به طرف مقابل منتقل می شود که متاسفانه در بسیاری از مواقع مردان از آموزش کافی برای ابراز احساس برخوردار نیستند.

اسماعیلی دومین مولفه استحکام خانواده ها را تعهد، وفاداری و پایبندی زوجین بر عهد و میثاق مطرح و تصریح کرد: گرچه مولفه احساس، تعلق خاطر بدنبال دارد ولی پایبندی بر پیمان و وفاداری از دامنه گسترده تری برخوردار است و تحقیقات نشان می دهد میزان وفاداری زنان نسبت به مردان بیشتر است.

وی تعامل و روابط زناشویی زوجین را سومین عنصر پایداری خانواده ها دانست و اظهار کرد: بدلیل وجود فرهنگ مبتنی بر حیا و عفت باعث شده آموزش های کافی در این زمینه وجود نداشته باشد و این از جمله عوامل سردی روابط و جدایی زوجین به شمار می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه های خوراسگان، نجف آباد و دهاقان عنصر چهارم تحکیم خانواده را تعالی محور بودن خانواده بیان کرد و افزود: تعالی محور بودن، به خانواده ها ثبات می بخشد و بررسی ها نشان می دهد خانواده هایی که  آرمان و اهداف تعریف شده ای دارند پایدار تر نیز هستند چرا که باعث می شود به افق های ترسیم شده خود چشم دوخته و به سمت آنها حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شروط اصلی و مهم در تعالی محوری، معنا گرایی و پایبندی زوجین به اهداف ترسیم شده خانواده است که امروزه شاهد هستیم پایبندی زوجین به معناگرایی و تعالی محوری بسیار کم رنگ شده و به همین علت با کوچکترین ناملایمات و کاستی هایی عرصه زندگی را رها کنند.

طلاق های امروز ناشی از انتخاب های بد دیروز است

پایداری اقتصادی خانواده پنجمین مولفه استحکام خانواده بود که اسماعیلی به آن اشاره کرد و ادامه داد: عنصر پایداری اقتصادی خانواده که شامل اشتغال، مسکن و رفاه اقتصادی می شود باید استمرار داشته تا از ثبات نسبی برخوردار باشد این درحالی است که امروزه بیش از نیمی از درآمد خانواده صرف مسکن، خوراک و هزینه های جاری می شود و در بهترین حالت تنها پنج درصد صرف آموزش، فرهنگ و تفریح خانواده ها می شود.

وی طلاق های امروز را ناشی از انتخاب های بد دیروز عنوان و تاکید کرد: برای تحکیم خانواده ها باید در مولفه های انتخاب ها بازنگری داشته باشیم چرا که طلاق ترکیب تفاوت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، اخلاقی و الگوها و ارزشهای متفاوت است.

اسماعیلی اضافه کرد: آموزش های نظام دانش آموزی و دانشگاهی برای ازدواج و تشکیل خانواده کافی نیست زیرا در حالی که در نظام دانشگاهی کشور برای تربیت یک مهندس یا پزشک، الزام گذراندن واحدهای درسی متعدد وجود دارد اما برای تشکیل خانواده ای با دوام حدود 70 ساله هیچ واحد درسی موثری وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.