۰۸:۲۵ - سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶

حجت الاسلام رفیعی:

ولنگاری در روابط با نامحرم عامل افزایش طلاق است

استاد حوزه و دانشگاه فطرت بشر را بر اساس منتهی شدن شادی های حرام به افسردگی دانست و گفت: شهوت حرام در روایات سبب ایجاد حزن منفی معرفی شده، ولنگاری در روابط زنان و مردان نامحرم یکی از عوامل مهم افزایش طلاق در جامعه است.

به گزارش شاهین پرس، استاد حوزه و دانشگاه در مصلی نماز جمعه شاهین شهر با اشاره به آیه قرآن مبنی بر خالی بودن وجود اولیای الهی از حزن و خوف گفت: در قرآن می خوانیم که اولیای الهی از ترس و نگرانی و اندوه دور هستند اما از طرف دیگر در احادیث شیعه می خوانیم که عارفان و اولیای خدا از حزن قلبی برخوردار هستند.

حجت الاسلام ناصر رفیعی نشاط و شادی را به دو نوع شادی مثبت و منفی تقسیم بندی کرد و ادامه داد: انسان مؤمن از افسردگی و حالت فشل دور است و همواره شادابی و نشاط خود را حفظ می کند البته منظور از نشاط مؤمن آنچه که گاهی در قالب مسخره کردن و لغویات صورت می گیرد نیست مؤمن از شادی های حرام بیزار است.

وی افزود: شادی و نشاط حقیقی نوعی از شادی است که پایدار و از حرام الهی دور باشد چرا که بر اساس آیات سوره حجرات فطرت بشر به گونه ای است که بعد از شادی های حرام احساس بدی به او دست می دهد و افسردگی را به دنبال دارد یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا با یکدیگر شوخی می کردند و شور و شعف عجیبی داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه حزن و اندوه را به دو نوع منفی و مثبت تقسیم بندی کرد و ‏گفت: حزنی که در روایات ما مذموم معرفی شده اندوهی است که سبب از بین رفتن جسم و خراشیده شدن روح انسان می شود اما در روایت داریم که عارفان حزن های سازنده و منتهی به نشاط قلبی دارند که سبب آرامش آن ها می شود.

حجت الاسلام رفیعی حزن های ناشی از قرائت قرآن و عزاداری سیدالشهدا(ع) را حزن های مثبت و سازنده دانست و اظهار کرد: اینکه می گوییم اولیای خدا از خوف و حزن دور هستند منظور حزن های منفی است و جایی که می گوییم از حزن قلبی برخوردار هستند منظور حزن های مثبت و آرامش بخش است که به نشاط درونی می انجامد.

وی با بیان اینکه عزاداری سالار شهیدان عاملی برای کسب آرامش و تقویت معنویات و فرح است ابراز کرد: افرادی که در کاباره ها و مجالس گناه به شادی های کاذب می پردازند بعد از مدت اندکی حال خوش ظاهری خود را از دست می دهند و دچار افسردگی می شوند این بر اساس فطرت و آفرینش بشر است.

استاد حوزه و دانشگاه صفات حقد، حسد و سوء ظن را از عوامل ایجاد افسردگی در انسان توصیف کرد و افزود: انسان کینه توز یا حسود اول به خودش ضربه می زند و با دست خود مشکلات فراوان روحی و روانی را برای خود ایجاد می کند و حتی به جسم خود هم ضربه وارد می کند فردی که دچار سوء ظن شده آسایش و آرامش ندارد و از نشاط دور است.

حجت الاسلام رفیعی به وجود عوامل نشاط آور مادی در زندگی اشاره کرد و گفت: پیاده روی، نگاه به جنگل و سبزه زار، شنا، سواری، مسواک زدن، زندگی با همسر سازگار، نگاه به چهره همسر زیبا، معاشرت با مؤمن و خوردن غذا و نوشیدنی مناسب از عوامل مادی ایجاد شادی در زندگی روزمره هستند مرحوم شیخ کافی گاهی در منبر شوخی می کرد تا به شیعیان بفهماند که شوخی های حلال هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: خداوند قلب های محزون و شکسته را دوست دارد دعایی به نام« حزین» از امام سجاد(ع) در حاشیه مفاتیح الجنان وجود دارد ‏که البته مخصوص خواندن بعد از نماز شب است اما همه می توانند این دعا را بخوانند این دعا آن حزنی را برای انسان می آورد که خداوند آن را دوست دارد این حزن سرورآفرین است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آسب های پیرامون عزاداری اظهار کرد: گاهی برخی عزاداران آنقدر غرق در سوگواری می شوند که از واجبات خود مانند نماز غافل می شوند و این مکر شیطان است مواردی هم وجود دارد که اقامه عزا سبب ضایع شدن حق الناس می شود که باید از این امور اجتناب کرد چرا که هیچ چیز مانند عمل به واجبات و ترک محرمات انسان سبب پیشرفت انسان نمی شود.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه وابستگی به دنیا و شهوت حرام دو عامل ایجاد افسردگی در روایات شیعه هستند ابراز کرد: امروز ولنگاری فرهنگی و ولنگاری در روابط زنان و مردان نامحرم یکی از عوامل مهم افزایش طلاق در جامعه است.‏

انتهای پیام /

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.