۱۳:۲۸ - یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶

دفاع مقدس از دریچه هنرنمایش؛

جشنواره پلاک با نمایش هایی برای دفاع و جنگ

جشنواره تئاتر استانی دفاع مقدس به مناسبت فرارسیدن گرامیداشت هفته دفاع مقدس در شاهین شهر با اجرای روزانه پنج نمایش صحنه ای و خیابانی و یک نمایش نامه خوانی آغاز به کار کرد.

به گزارش شاهین پرس، نخستین جشنوارۀ استانی تئاتر دفاع مقدس «پلاک» با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان، ناحیه مقاومت بسیج شاهین شهر و میمه و سازمان فرهنگی، ورزشی و تفریحی شهرداری شاهین شهر، از ۲۵ شهریور ماه سال جاری کار خود را با 18 اثر پذیرفته شده در سه بخش تئاتر خیابانی، صحنه ای و نمایش نامه خوانی در شاهین شهر آغاز کرده است.

جشنواره پلاک با حضور جمعی از مسئولان، هیئت داوران و هنروران با گرامیداشت و ادای احترام به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم از کنار یادمان شهدای پارک انقلاب با اجرای نمایش خیابانی «چند اپیزود از هشت» به نویسندگی علی قیومی و کارگردانی و نقش افرینی سعید یاردوستی از شهرستان فلاورجان شروع به کار کرد.

نمایش «چند اپیزود از هشت» رابطۀ نزدیکی با ایثار دارد

کارگردان و بازیگر نمایش «چند اپیزود از هشت» گفت: این نمایش مجموعه ای از چند اپیزود داستان های واقعی با درون مایه طنز بصورت نمایشنامه بازنویسی شده است که به موضوع دفاع مقدس و ایثار و مقاومت مردم در زمان جنگ تحمیلی نگاه می کند.

سعید یاردوستی افزود: ایده اولیه نمایش که بازنویسی داستانهای مستند و واقعی دفاع مقدس است از جشنواره ای با محتوای دفاع مقدس در تالار هنر اصفهان به ذهنم رسید و در نهایت علی قیومی با جمع بندی نمایشنامه دیالوگ ها را تکمیل کرد و عادل یوسفی نیز بعنوان بازی‌ساز نمایش همکاری دارد.

وی با بیان اینکه این نمایش پر از میزانسن است و از ابزار جنگی بعنوان دو شخصیت پدر و مادر استفاده شده است تصریح کرد: عقیده دارم که دفاع مقدس نیز می تواند کمدی و طنز داشته باشد و قطعاً شهدا نیز لحظات شیرینی داشته اند که اغلب مردم نمی دانند.

نمایش «یک قطعه زمین»

 نمایش «یک قطعه زمین» به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی علیرضا شمس دیگر اثر راه یافته به جشنواره پلاک از شهرستان فلاورجان بود که در نخستین روز برگزاری جشنواره تئاتر استانی دفاع مقدس در پارک رازی شاهین شهر و در حضور هیئت داوران و جمعی از شهروندان هنر دوست بصورت خیابانی اجرا شد.

نمایش «ایستگاه صلواتی»

نمایش «ایستگاه صلواتی» به نویسندگی و کارگردانی سیدحسام الدین شریعتمداری از شهرستان اصفهان است که با نگاهی به ماندگاری یاد شهدا در خاطره ها به جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس شاهین شهر راه پیدا کرده و در نخستین روز جشنواره صورت خیابانی در بوستان فردوسی شاهین شهر اجرا شد.

نمایش ایستگاه صلواتی با بازی سیدحسام الدین شریعتمداری در نقش شهید و نازیلا گلابیان نقش همسر این شهید اجرا و مورد تشویق تماشاچیان پارک فردوسی شاهین شهر قرار گرفت.

سیدحسام‌الدین شریعتمداری نویسنده و کارگردان «ایستگاه صلواتی» گفت: داستان این نمایش در مورد مردی است که شهید شده و تمام رویدادهای نمایش، در ذهن همسرش می گذرد و در اصل همسرش ایستگاه صلواتی را بخاطر شوهرش که در ایستگاه صلواتی خط مقدم جانباز شده و سپس به شهادت رسیده برپا کرده است.

وی نام این گروه نمایشی را تئاتر ایرانی معرفی کرد و افزود: سیدحسین شریعتمداری بعنوان مشاور کارگردان، فاطمه ماهانی دستیار کارگردان، آسیه براتی مدیر صحنه، موسیقی سیدحمیدرضا شریعتمداری هستند و نگار یارمحمدی بعنوان دستیار صحنه و زهرا ماهانی نیز طراحی بروشور را بر عهده دارند.

شریعمتداری افزود: گروه نمایش تئاتر ایرانی که از شهر اصفهان در جشنواره پلاک حضور دارند، ایستگاه صلواتی را به شهدایی که نیستند اما یادشان فریاد می زند، به جانبازان معلول ذهنی که چشمهایشان پر از حرفهای نگفته است و همچنین به مرحوم سپهر که شاعر دفاع مقدس بود و اگرچه شهید نشد اما هر شعرش داستان یک شهید است تقدیم می کند.

نمایش «ترانه ای برای آیدا»

نمایش «ترانه ای برای آیدا» که از شهرستان اصفهان به جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس راه پیدا کرده نوشته حمیدرضا نعیمی و کارگردانی عباس فلاحی است که در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه رفت.

کارگردان نمایش «ترانه ای برای آیدا» به خبرنگار شاهین  پرس گفت: این نمایش حکایت زن و شوهری است که در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در شهر تهران زندگی می کنند و در زمان جنگ، خانواده جنگ زده شهر آبادان به تهران مهاجرت کرده و در خانه این زن و شوهر ساکن و با یکسری کش‌و‌قوسهایی با یکدیگر در یک خانه زندگی می کنند اما با ورود خانواده سوم مشخص می شود که در واقع خانواده نخست هر یک به نحوی به شهادت رسیده اند.

عباس فلاح با تأکید بر این که موضوع اصلی نمایش «ترانه ای برای آیدا» بی گناهی انسانهایی است که بدون هیچ دخالتی در جنگ آواره و یا شهید شده اند، افزود: نویسنده این نمایش حمیدرضا نعیمی، دستیار کارگردان شیما مشکل گشا و مجید عبدیزدان هستند و فاطمه اسلامی، کیاررش دادگر، میلاد فروتنیان، سیروس محمدی، آرسام ملاح زاده، مهسا جانی، پگاه نورگستر، بهار آقاداود و آنیتا رضوانی به عنوان بازگیران این نمایش به ایفای نقش پرداخته اند.

نمایش «خاک و خون» حکایت شهدای تیپ فاطمیون مدافع حرم

نمایش «خاک و خون» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی جعفری خوزانی و احمد نخودیان از شهرستان خمینی شهر دیگر نمایشی است که در روز نخست برگزاری جشنواره در تالار شیخ بهایی به روی صحنه رفت.

کارگردان نمایش «خاک و خون» به خبرنگار شاهین پرس گفت: موضوع نمایش خاک و خون مستندی از شهدای مدافع حرم و تیپ فاطمیون از نیروهای تبعه افغان ساکن در ایران است که به مجاهدت رزمندگان در خط مقدم برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) و خانواده آنان در بین مردم جامعه است اشاره دارد.

مصطفی جعفری خوزانی تأکید کرد: نمایش خاک و خون پیش از این بصورت عمومی در شهر اصفهان اجرا شده است و عنوان برگزیده کشوری در جشنواره تئاتر بسیج کشوری را در کارنامه خود دارد.

وی ادامه داد: در نمایش خاک و خون، ابوالفضل شریفی، محمدتقی شیخ، سیدیدالله موسوی، فاطمه حسینی، سیدمحمد موسوی، ابوالفضل شجاعی، نجیب علی حیدری، عباس محمدی، علی حیدری، علیرضا آقایی، محرم حسین نوری، علی مراد محمدی، زهرا محمدی، زهرا حسنی و لیلا حسنی به ایفای نقش پرداخته اند.

جعفری خوزانی با بیان اینکه طراحی صحنه بر عهدۀ زینب زاولان است، انسیه خاوری منشی صحنه، طراحی نور و نورپرداز این مجمموعه حمیده نادری و طراح دوخت لباس زهرا جعفری بر عهده دارند خاطرنشان کرد: موسیقی نمایش خاک و خون از آلبوم نینوای حسین علیزاده و نواحی افغانستان انتخاب شده، آوای نمایش زهرا محمدی و میکس و مسترینگ زهره جعفری بر عهده دارند.

وی افزود: افکتور صحنه انسیه خاوری و خدیجه نادری عکاس این مجموعه است همچنین طراح پوستر و بروشور بر عهده سیداحمد جعفریان، دکوراتور سیدیدالله موسوی و امور مالی و تدارکات نیز به ترتیب بر عهده عباس محمدی و محمدعلی رضایی قرار دارد.

جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس هر روز دو اجرای صحنه‌ای سه اجرای خیابانی و یک نمایشنامه خوانی دارد که در مجموع 9 نمایش خیابانی و شش تئاتر صحنه ای و سه نمایشنامه خوانی در طول سه روز اجرا می‌شود.

نمایش های صحنه‌ای در تالار شیخ بهایی و نمایش‌های خیابانی در بوستان های انقلاب، فردوسی و رازی شاهین‌شهر به ترتیب در ساعات ۱۸ و ۲۰ به طور همزمان دو اثر در دو سالن مجزای تالار شیخ بهایی به صحنه می‌رود و در ساعت‌های ۱۷، 17:30 و ۱۹ نیز سه اثر خیابانی به طور همزمان اجرا می‌شود.

همچنین داوری این جشنواره را عبدالحی شماسی، صمد چینی فروشان و علی اصغر راسخ و مرتضی طباطبائی بر عهده دارند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.