۰۹:۰۳ - سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

شاهین پرس بررسی می کند؛

فلافل فروشی های شاهین شهر چشم براه توجه مسئولان/ «صنف اختصاصی» برای فلافلی ها!

دکه های فلافل فروشی شاهین شهر که تداعی کننده فلافل فروشی های خوزستان است جزئی جداناپذیر از شهر شده و با وجود تمرکز یافتن همه دکه ها در حاشیه سیلابی، مشکلات و معضلات آنها که بخشی با سلامتی شهروندان مرتبط می شود رفع نشده است.

به گزارش شاهین پرس، ساعت حدود 19 است و اندک اندک فلافل فروشان شهر، دکه های خود را از ایستگاه مینی بوسرانی شاهین شهر خارج می کنند و کنار این ایستگاه در حاشیه سیلابی بساط خود را آماده می کنند در مدت زمان کوتاهی قبل از رسیدن مشتری ها فلافل، گوجه، خیارشور، بادمجان، انواع ترشی، سس قرمز تند، سس سفید و هرآنچه که می‌شود کنار قرص‌های فلافل، درون ساندویچ جا داد بصورت سلف سرویس روی پیشخوان دکه ها چیده می شود.

فلافل‌فروش‌های جوان جلوی مثلا رستوران خود را هم آب‌پاشی کرده و میز و صندلی ها را می چینند و کم‌کم آماده استقبال از مشتری‌های پرو پاقرص خود می شوند، دو طرف سیلابی با چراغ های الوان دکه‌های فلافل‌فروشی ها روشن می‌شود و با از راه رسیدن مشتری‌ها کار فلافل فروشی ها نیز شروع و تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند.

دکه های فلافل‌فروشی در شاهین شهر که علاوه بر دو طرف حاشیه سیلابی تعدادی از آنها نیز در پارک معلم حاشیه خیابان فردوسی این شهر مستقر و فعالیت می کنند تا مدتی قبل بصورت پراکنده در جای جای شاهین شهر مستقر بودند، مدتی است در این نقطه اسکان داده شده اند و شهر اهواز با فلافل فروشی های معروف در لشگرآباد را در ذهن بیینده تداعی می کنند…

اما از فلافل فروشی های شاهین شهر تا اهواز فاصله زیاد است، منظور از فاصله، مسافت نیست بلکه فاصله و تفاوت در جانمایی و شیوه فعالیت دکه های فلافل فروشی ها است.

اگرچه استقرار دکه های فلافل فروشی شاهین شهر در حاشیه سیلابی و تمرکز یافتن آن ها اقدام مثبتی بوده است و دیگر بساط همیشگی آنها در جای جای شهر گسترده نیست اما هنوز هم مشکلات و معضلات فراوانی بچشم می خورد؛ تردد مینی بوسها و ماشین های سواری از میان دکه های فلافل فروشی و نبود پارکینگ مشخص برای اتومبیل ها، هم به لحاظ بهداشتی معضل ایجاد می کند و هم ترافیک سنگینی را درپی دارد که از عیوب این جانمایی است.

بر آن شدیم تا با بررسی معضلات موجود در این نقطه از شهر، موضوع فلافل فروشی ها و آسیب های آن را از نزدیک بررسی کنیم. در این میان ضمن شنیدن صحبت های فلافل فروشان شهر، معضلات و آسیب های موجود را از نگاه مسئول سد معبر، بازار شب و فلافل‌فروشی‌های شهرداری شاهین شهر و همچنین مسئول بهداشت محیط شهرستان شاهین شهر و میمه بررسی کنیم.

********************************************

فلافل فروشی های شاهین شهر صنف ندارند

یکی از فروشنده ها می گوید: « من 12 سال است که شغلم فلافل فروشی است و اولین سلف سرویس شاهین شهر هستم، اما اینجا مشکل زیاد داریم… ما اینجا رئیس نداریم، صنف مشخص نداریم و زیرنظر صنف ساندویچ فروشی ها کار می کنیم و هر قیمتی که بخواهیم بر روی محصولاتمان می گذاریم. گهگاهی شهرداری نظارت می کند اما به محض خروج مسئولان شهرداری فلافل فروشان بازهم فعالیت قبلی خود را ادامه می دهند و شبکه بهداشت نیز نظارتی بر کار فلافل فروشها ندارد و اینها هم به عدم وجود نظم در بازار بازمی گردد. قرار است به ما پروانه کسب سیار بدهند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است».

ما اینجا بیمه نیستیم

دیگری ادامه می دهد: «تمام مشکلات ما این است که صنف مشخص نداریم، فلافل فروشی های شاهین شهر زیرنظر هیچ ارگانی نیستند و درواقع باید گفت خودکفا هستند و خودشان برای خودشان کار می کنند و هر نرخی که بخواهند به مشتری اعلام می کنند. ما اگر اتحادیه داشته باشیم می توانیم بیمه بشویم درحالیکه الان بیمه هم نیستیم و اگر اینجا برای کسی اتفاقی بیفتد زندگیش تباه می شود چون بیمه نیست».

اگر مینی بوسها بروند مشکلات ما حل می شود

به دکه فلافل فروشی بعدی می روم، می گوید: «فلافل فروشی شغل مسخره ای است، نه خواب داریم نه زندگی، ساعت 5 صبح به خانه می رویم و ساعت 9 صبح باید خرید کنیم و بعد هم سالاد و خیار و گوجه و مواد دیگر را برای شب آماده کنیم، اما خدا روشکر دستم جلوی کسی دراز نیست، متاسفانه با وجود مینی بوسها غذایمان آلوده می شوند. اگر مینی بوسها بروند همه مشکلاتمان حل می شود. مینی بوسها غذایمان را آلوده می کنند باید بروند. اینجا تردد ماشین زیاد است».

مشکل ما نبودن آب و برق و فاضلاب است

فرشنده دیگر که سابقه 10 ساله در این شغل دارد، تأکید می کند: «اینجا خیلی بهتر از زمانی است که دکه های فلافل فروشی در شهر پراکنده بودند اما اینجا هم مشکلات خودش را دارد، درست است که تردد ماشین در این مکان زیاد است اما اگر تردد ماشین کم شود مشتری های ما هم کم می شوند ما جانمان به تردد ماشین ها بسته است که عبور می کنند و خرید هم می کنند. مشکلات اصلی ما نبودن پارکینگ و آب و برق و فاضلاب است و شبکه بهداشت فقط می آید سر می زند و عکس می گیرد و می گوید مثلاً بسته نان چرا روی زمین است! بهداشت مباحثی را مطرح می کند که رفع آن ها بر عهده من نیست بلکه بر عهده شهردار است و جزو مشکلات اساسی این شهر هستند، این مشکل است که ما در جای مناسبی ساماندهی نشده ایم».

********************************************

برای فلافل‌فرشی های شهر کارت بهداشت صادر می شود

مسئول سد معبر و بازار شب و فلافل‌فروشی‌های شهرداری شاهین شهر با اشاره به اینکه این واحد بر عملکرد فلافل فروشی های شهر و برقرار نمودن نظم و آرامش نظارت دارد، گفت: پیش از این فلافل فروشی های سیار در سطح شهر پراکنده بودند که توسط واحد سد معبر شهرداری شاهین شهر جمع آوری شده و در حاشیه منطقه سیلابی اسکان داده شدند.

علی روستا افزود: عمده مشکل منطقه کنونی سیلابی که برای فلافل فروشی ها جانمایی شد موضوع ترافیک و عدم وجود پارکینگ است چراکه مکان کنونی وسعت زیادی ندارد و محل تردد ماشین های سواری و مینی بوس ها است و به این دلیل شبها همزمان با آغاز فعالیت دکه‌های فلافل فروشی و عبور و مرور شهروندان و تردد تومبیل ها، ترافیک سنگین ایجاد می شود که در این مورد نیز هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اگرچه جمع آوری دکه های فلافل فروشی از سطح شهر و تمرکز آن ها در حاشیه سیلابی اقدام مثبتی بوده است اما این مکان نیز مناسب نیست و فعلاً بصورت موقت در حاشیه سیلابی مستقر شده اند.

روستا ادامه داد: ازسوی واحد سد معبر شهرداری، پیشنهاد اسکان دکه های فلافل فروشی در حاشیه میدان ولیعصر ارائه شده اما به موافقت شورا و شهردار آینده شاهین شهر بستگی دارد.

مسئول سد معبر و بازار شب و فلافل‌فروشی‌های شهرداری شاهین شهر با تأکید بر اینکه دیگر در سطح شهر فلافل فروشی سیار وجود ندارد، گفت: در آینده به دستور شهردار شاهین شهر و ازطریق شبکه بهداشت شهرستان، مباحث بهداشتی دکه های فلافل فروشی انجام می شود و برای آنها کارت بهداشت نیز صادر شود.

وی ادامه داد: واحد سد معبر شهرداری شاهین شهر برای فلافل فروشی های شهر پرونده تشکیل داده است درحالیکه پیش از این انجام نشده بود و در این پرونده مشخصات لازم افراد در ان بصورت کامل ذکر شده است.

********************************************

دکه های فلافل‌فروشی ملزم به رعایت آئین نامه ماده 13 هستند

مسئول بهداشت محیط شهرستان شاهین شهر و میمه تصریح کرد: موضوع ساماندهی دکه های فلافل فروشی شاهین شهر که مدتی است در حاشیه سیلابی اسکان داده شده اند با همکاری شهردرای شاهین شهر درحال انجام است که با اشرافیت فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه مرتفع خواهد شد اما این موضوع، چیزی نیست که سریع به انجام برسد ولی آنچه مشخص است این است که برنامه ساماندهی و تغییر ارائه محصولاتشان برنامه ریزی شده و ان شاالله نتیجه خواهیم گرفت.

حسین آقادادی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که فعالیت دکه های فلافل فروشی باید ساماندهی و قانونمند شود، نشانی ها کاملا مشخص باشد ضمن اینکه صرفاً می توانند به عرضه فلافل و سمبوسه و نه محصول دیگری بپردازند.

وی افزود: امیدواریم شهرداری شاهین شهر دکه های مناسبی را برای ارائه محصولات فلافل فروشی ها درنظر بگیرد و مطابق با آئین نامه ماده 13 یعنی قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، بتوانند محلی مناسب برای عرضه مواد غذایی داشته باشند.

مسئول بهداشت محیط شهرستان شاهین شهر و میمه تأکید کرد: قانون ماده 13 قانونی است که یکی از موارد آن آئین نامه دکه‌های بهداشتی سیار است که باتوجه به بندهای موجود در آن، دکه های سیار باید قوانین مربوط به این آئین نامه را رعایت کنند.

آقادادی ادامه داد: ما با اصل موضوع یعنی حضور فلافل فروشی ها در مکان فعلی یعنی حاشیه سیلابی مخالف هستیم، ما بصورت صد در صد با ماهیت فروش مواد غذایی به صورت دوره گردی مخالف هستیم؛ منتهی این بحثی است که از قدیم در این شهر وجود داشته و یکسری از طریق دکه های فلافل فروشی در شهر فعالیت داشته اند و این موضوع تاکنون ادامه داشته است، اما شبکه بهداشت به تنهایی نمی تواند نسبت به جمع آوری دکه های فلافل فروشی اقدام کند چراکه اولین مشکلی که درنتیجه فعالیت این دکه ها ایجاد شده است سد معبر و تخلف است بنابراین واحد سد معبر شهرداری باید بصورت جدی این موضوع را دنبال نماید.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی موضوع دکه های فلافل فروشی شهر به همکاری همه سازمانهای مرتبط نیاز ضروری دارد تا بصورت اساسی با این مشکل برخورد شود؛ ضمن اینکه این مبحث در کارگروه فرمانداری شهرستان شاهین شهر و میمه همچنان درحال پیگیری است و نتیجه خواهد داد منتهی اندکی صبر لازم است.

********************************************

هنگام عبور از بلوار امام خمینی(ره) شاهین شهر محدوده سیلابی آنچه در ابتدا جلب توجه می کند حضور دکه های فلافل فروشی در دو سمت خیابان است که درست مقابل یکدیگر قرار گرفته و منظره جالبی را رقم زده اند و تنها حُسن این جانمایی شاید تمرکز دکه های فلافل فروشی است که الحق منظره دلنشینی ایجاد کرده، و مشتریان را بویژه خوزستانی های ساکن در شاهین شهر را به یاد اهواز و کارون و لشکرآباد می اندازد و اکثر آنها را به سمت خود می کشاند.

مدتها است که در شاهین شهر، یعنی ایران کوچک دکه های فلافل فروشی جزئی جداناپذیر از شهر شده اما معضلات ناشی از حضور گسترده آن ها در نقاط مختلف شهر سبب شد تا شهرداری شاهین شهر حاشیه سیلابی را برای استقرار تمامی 70 دکه فلافل فروشی ها درنظر بگیرد. اما با وجود تمرکز یافتن دکه های فلافل فروشی در یک نقطه، هنوز مشکلات بصورت کامل مرتفع نشده و تردد مینی بوسها و ماشین های سواری و آلوده شدن مواد غذایی، نبودن آب و برق و فاضلاب، عدم وجود صنف مشخص فلافل فروشی ها و نظارت بر عملکرد آنها از جمله مشکلاتی است که برای رفع آن ها به همت تمامی سازمانهای مرتبط به ویژه شهرداری، فرمانداری و همچنین شبکه بهداشت شهرستان نیاز دارد.

فلافل یکی از غذاهای محلی مردم جنوب کشورمان است که با سفره خوزستان و خوزستانی ها بسیار عجین شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.