۱۸:۰۰ - چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

رفتار دوگانه دولت در مواجهه با نقض عهدهای آمریکا در برجام

معلمی با اشاره به رفتار دوگانه دولت در مواجهه با نقض عهد غربی ها در برجام گفت: رییس جمهور علی رغم اینکه اذعان به نقض برجام دارد اما در برابر تصمیم شورای عالی امنیت ملی برای اقدام عملی علیه نقض برجام مقاومت می کند.

به گزارش شاهین پرس، توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت‌ بزرگ جهان در۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵  در نتیجه گفت‌وگوهای سخت و فشرده امضاء شد. بعد از آن برجام در۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل با این هدف که ماهیت جهانی پیدا کند و بتواند یک توافق بین‌المللی محسوب شود، به امضا رسید؛ اما با گذشت دو سال از امضای آن، هنوز بر سر اجرایی شدن آن موانع و چالش‌هایی وجود دارد.

کارشناس مسائل سیاسی درباره رفتارهای دولت در آستانه دو سالگی برجام و آثار برجام گفت: امروز امر غیر مترقبه ای درباره برجام اتفاق نیفتاده است، چرا که رهبر معظم انقلاب همه این نتایج را پیش بینی کرده بودند و مدت ها قبل درباره آن ها هشدارهای لازم را به دولتمردان داده بودند.

محمود معلمی ادامه داد: رهبر انقلاب در همان ابتدای کار  فرمودند که مشکل آمریکا با ما مسأله هسته ای نیست و بعد از آن سراغ حوزه های موشکی و تروریسم و حقوق بشر می روند اما دولت متأسفانه نسبت به آمریکا خوشبین بود و اعتقادی به مواضع رهبر انقلاب نداشتند و حتی همان شروط 9 گانه رهبر را نیز عملی نکردند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای با 150 نفر حضور داشتند که به صورت کاملاً دقیق همه عبارات و کلمات متن توافقنامه را بررسی می کردند و امور حقوقی و فنی را در نظر می گرفتند و البته از آن واژه ها و عبارات حداکثر استفاده را بردند، امروز هم بحث موشکی را مطرح کرده اند و قصد دارند تا برجام هفت هم پیش بروند.

معلمی اظهار کرد: بعد از گذشت دو سال از برجام آقای ظریف متوجه شده اند که روح و متن برجام از سوی آمریکایی ها نقض شده است و در شورای روابط خارجی آمریکا این موضوع را مطرح می کنند، اما از سوی دیگر هم می بینیم که در شورای عالی امنیت ملی رییس جمهور در خصوص تصمیم شورا برای واکنش های ایران در برابر نقض عهد آمریکایی ها مقاومت می کند و این اجازه را نمی دهد.

وی بیان کرد: حال از یک طرف اظهار می شود که آمریکا نقض عهد کرده و باید در برابر آن ها بایستیم و از سوی دیگر هم در محافل مختلف می گویند که باید فعلاً مدارا کنیم و این مدارا سبب شده تا هر روز دشمن یک قدم جلوتر بیاید و ایران را بیشتر تحت فشار بگذارند.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: امروز باید ببینیم واقعاً کدام تحریم ها بعد از برجام برداشته شده است، در بحث بانکی هیچ موردی حل نشده و چیزی برای ما مشهود نیست، حتی پول نفتی که الان می فروشیم بلوکه می شود، بنابراین لازم است تا اقدام عملی لازم در این خصوص گرفته شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.