۰۷:۰۰ - دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶

نگاهی به چرایی هجمه‌ها علیه شورای نگهبان؛

شورای نگهبان؛ پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام است

تصمیماتی که شورای نگهبان براساس قوانین می‌گیرد ممکن است به مذاق برخی از جریان‌ها خوش نیاید، اما تا به امروز شورای نگهبان در صیانت از قانون و انتخابات خوب عمل کرده است، ولی برخی از جریان‌ها در حق شورای نگهبان که مورد تایید کلیت نظام و رهبری است بی‌انصافی کرده و می‌کنند.

شاهین پرس، سعید فرهادپور/ 26 تیرماه در تقویم رسمی کشور سالروز تأسیس شورای نگهبان است. شورای نگهبان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی وظیفه حراست از قانون اساسی با تطبیق قانون اساسی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و ارائه نظرات تفسیری و همچنین حراست از شرع مقدس اسلامی با تطبیق مصوبات با موازین اسلام را بر عهده دارد و از طرف دیگر در امر انتخابات نیز به عنوان نهاد ناظر، صلاحیت قانونی لازم در این امر را دارد.

حقیقت امر این است که شورای نگهبان به عنوان حافظ اسلامیت نظام و پاسدار قانون اساسی است در نتیجه از جمله مراجع و نهاد‌هایی است که می‌بایست بر این اساس اتخاذ مسیر کرده و با سرلوحه قرار دادن اندیشه‌ها، بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب برای اجرای هرچه بهتر وظایف خود اقدام کند.

نگاهی به اخبار رسانه های داخلی و گاهی خارجی نشان می دهد که اسم این نهاد بطور معمول‌ در راس خبرهای سیاسی قرار دارد، با این حال حواشی پیرامون عملکرد شورای نگهبان همواره و در آستانه برگزاری انتخابات‌ها از سوی رسانه‌ها و احزاب گوناگون افزایش می‌یابد و برخی کسانی که صلاحیت آن‌ها تایید نشده، شورای نگهبان را آماج حملات خود قرار می‌دهند و در بسیاری از مواقع رسانه‌های همسو و برخی از رسانه‌های آن طرف آبی پیکان حمله خود را به سوی شورای نگهبان و به خصوص شخص دبیر این نهاد نشانه می گیرند.

هدف از تشکیل این نهاد نظارتی
موصوع شورای نگهبان ریشه در قانون مشروطه دارد که به موجب اصل دوم این قانون مقرر شده بود مجلسی از فقها و متدینین مورد تایید مرجعیت دینی تشکیل شده و بر قوانین مورد تصویب مجلس ملی نطارت کنند، این مجلس در هر عصری لازم است و تعداد اعضای آن نیز نباید کمتر از پنج نفر باشد و این مجلس تا زمان طهور حصرت مهدی(عج) ادامه خواهد داشت.

ساختار شورای نگهبان
پس از پیروزی انقلاب اسلامی  وجود چنین شورایی برای رسیدگی و نظارت بر مصوبات مجلس احساس می‌شد، با این حال کارکرد شورا محدود به نظارت بر قوانین باقی نماند و نظارت بر صلاحیت افراد نامزد شده در انتخابات‌های ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را نیز در بر می‌گیرد.

شورای نگهبان از دوازده عضو تشکیل شده‌است که شش عضو از این دوازده نفر فقهایی هستند که با حکم رهبر عزل و نصب می‌شوند و شش عضو دیگر نیز حقوقدانانی هستند که با معرفی رئیس قوه قضاییه و رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. دبیر شورای نگهبان بالا‌ترین مقام رسمی این شورا است.

نگاهی به چرایی هجمه‌ها علیه شورای نگهبان
همانگونه که پیشتر اشاره کردیم شورای نگهبان یک نهاد مقدس و ارزشمند در نظام جمهوری اسلامی است. براساس اصول ۹۱ و ۹۹ قانون اساسی، شورای نگهبان صیانت از اسلامیت و جمهوریت نظام را برعهده دارد. شاید در نگاه اول موضوع ماموریت صیانت از اسلام مهم‌تر از موضوع صیانت از جمهوریت نظام باشد. شورای نگهبان در سه دهه گذشته در صیانت از آرای مردم و پاسداری از جمهوریت نظام راه پرفراز و نشیبی را گذرانده است. اوج این فداکاری و نگهبانی از سلامت جمهوریت نظام، تصویب قانون نظارت استصوابی است.

تصویب قانون نظارت استصوابی یک دستاورد سترگ در فهم صیانت از جمهوریت نظام است. برخی می‌خواستند اعضای شورای نگهبان به شکل صوری به وظایف سنگینی که بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی دارند عمل کنند و خواسته‌های امام و رهبری و کلیت نظام مقدس جمهوری اسلامی را عملی نکنند، غافل از اینکه فقهی بر مسند این نهاد نظارتی تکیه زده که همه عمر و زندگی و آبروی خود را برای نظام و انقلاب و رهبری گذاشته و از هیچ تهمت و ناسزا و افترای ناروایی به خود نلرزیده است.

در این میان برخی از به اصلاح نو روشنفکران و یا شبه روشنفکران که در بسیاری از ادوار از انتخابات نتوانستند رای مردم را جذب کنند، خود را مظلوم انتخابات معرفی می‌کردند و هجمه‌های خود را متوجه شورای نگهبان می‌کردند. شورای نگهبان بر اساس وظایف ذاتی خود به احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، خبرگان و ریاست جمهوری می‌پردازد.

تصمیماتی که این شورا براساس قوانین می‌گیرد ممکن است به مذاق برخی از جریان‌ها خوش نیاید، اما تا به امروز شورای نگهبان در صیانت از قانون و انتخابات خوب عمل کرده است، ولی برخی از جریان‌ها در حق شورای نگهبان که مورد تایید کلیت نظام و رهبری است بی‌انصافی کرده و می‌کنند.

در یک مورد از این بی‌انصافی‌ها، در زمان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس هفتم، شورای نگهبان صلاحیت تعدادی از نمایندگان حاضر در مجلس ششم را احراز نکرد و این تصمیم با واکنش تند و افراطی آن‌ها روبه رو شد. نمایندگان اقلیت مجلس که بیشتر وابسته به حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی بودند، دست به تحصن در مجلس زدند و با قرار گرفتن در پشت تریبون حتی به مقام اول نظام نیز توهین کردند. چنین رفتاری در حالی صورت می‌گرفت که از جریان‌های رقیب نیز برخی از ثبت نام کنندگان ردصلاحیت شده بودند ولی بدین شکل اعتراضی به موضوع نداشتند.

موارد بسیاری وجود دارد که افراد تایید صلاحیت نشده در مقابل شورای نگهبان جبهه گرفته‌اند. اوج تهمت‌ها و افترا‌ها در خصوص این نهاد نظارتی مربوط به حوادث سال ۸۸ است که البته قضایایی که در آن مقطع شکل گرفت کلیت نظام را هدف گرفته بود. نکته قابل تامل در این خصوص این بود که همزمان با خیابان کشی‌های جریان بازنده در انتخابات، رسانه‌های استکباری در یک حرکت از پیش تعیین شده دست به تخریب شورای نگهبان می‌زدند که بدون شک علت این اقدام، در اهمیت و تاثیر گذاری شورای نگهبان در حفظ کیان نظام و حفظ آرای مردم بود. بازخوانی برخی از فرمایشات امام راحل نشان خواهد داد که علت و کینه داخلی‌های غافل و خارج نشین‌های معاند از این نهاد مهم انقلاب چیست:

«اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آن‌ها حرفی می‌زنند که بر خلاف حکم قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه همه بر علیه شما شورش کنند. انبیا هم همین طور عمل می‌کردند… شما وظیفه دارید ناظر باشید. خلاصه گوش به حرف طبقه مرفه مترقی ندهید. خدا انشاءالله با ماست. اگر عملمان برای خدا باشد، خدا ما را موفق می‌کند… «(صحیفه امام ج ۱۳ ص ۵۳).

من تکرار می‌کنم مجلس بالا‌ترین مقام در این مملکت است. مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان هم آن رای را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی‌گویم رای خودش را نگوید؛ بگوید؛ رای خودش را بگوید؛ اما اگربخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است. (صحیفه امام ج۱۴ص۳۷۰). پس از رای و انفاذ شورای نگهبان، هیچ مقامی حق رد آن را ندارد. (صحیفه امام ج۱۷ص ۳۲۱).

بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی نشان می دهد که دشمنی و تخریب کنندگان شورای نگهبان تنها با این نهاد نیست بلکه در اصل دشمنی با خود اسلام و قوانین اسلامی است. بر اساس آنچه بیان شد می‌توان به این نتیجه رسید که ساختار انقلابی این نهاد و حرکت در مسیر انقلاب و صیانت از آرای مردم و پاسداشت حقوق مردم، دفاع از اصول قانون اساسی و مخالفت با افکار و اندیشه‌های که متعارض با اسلام، قانون اساسی و روح جمعی ملت ایران است، سبب شده که بسیاری از رسانه‌ها معاند در خارج از کشور که عموما از سوی سرویس‌های صهیونیستی و بهایی و برخی از رسانه‌های سلطنتی اداره می‌شوند به این نهاد ارزشی حمله کنند و در این حمله، حدود مشخصی برای تخریب ندارند.

از سوی دیگر برخی افراد و یا جریان‌های در داخل کشور وقتی شرایط موجود را نمی‌پسندند و خواسته‌های خود را برآورده شده نمی‌بینند اولین نهادی را که مورد آماج خود قرار می‌دهند شورای نگهبان است. همه این قضایا نشان می‌دهد که این نهاد مهم و تاثیر گذار در حوزه انتخابات و صیانت از قانون اساسی در مسیر درست حرکت می‌کند.

در یک نمونه از اقدامات شایسته این نهاد، یکی از کار‌شناسان سیاسی شورای نگهبان می‌گوید، شورای نگهبان مانع شکل گیری بسیاری از انحرافات در طول انقلاب اسلامی شده است. برای نمونه انحرافاتی که شورای نگهبان مانع شکل گیری آن شد، قانونی بود که صراحتاً شورای نگهبان با مخالفت نسبت به تدوین آن (در مجلس ششم) مانع اتفاقی ناگوار در کشور شد که البته همین امر هجمه‌های سنگین و سر و صداهای زیادی از سوی دولت اصلاحات و برخی آقایان مجلسی علیه شورای نگهبان به راه انداخت تا جایی که رهبر انقلاب با ورود به قضیه آتش فتنه را فرونشاندند. در ‌‌نهایت اینکه همه باید بدانند که تضعیف شورای نگهبان ارتباط مستقیم با تضعیف کلیت نظام دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.