۱۷:۰۳ - چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶

صاحبنظران و منتقدان مطرح کردند؛

نشر و ترویج معروفات باعث از بین رفتن منکرات در جامعه می شود/ بدپوششی نوعی تجاوز به حریم خانواده و نقض قانون است

حجت الاسلام دائی یکی از راه‌های مبارزه با منکرات را انتشار معروفات دانست و گفت: اگر به هر دلیل توانایی مبارزه با منکرات در جامعه را نداریم، لااقل می توانیم امر به معروف کرده و معروفات را بیشتر انتشار دهیم.

به گزارش شاهین پرس، پرسش ها و انتقادات بسیاری در زمینه حجاب و عفاف در سطح جامعه و در میان عموم مردم و نخبگان وجود دارد، پرسش هایی نظیر اینکه کدام ارگان های دولتی در زمینه عفاف و حجاب مسئولیت دارند و یا اینکه متولی امر حجاب در کشور کدام وزارتخانه یا سازمان و اداره است، البته مسئولیت در حوزه حجاب می تواند به ابعاد و قسمت های مختلف تقسیم شود و تقسیم کار خوبی در این زمینه بین ارگان ها و نهادها صورت گیرد، به نظر می رسد اقدامات فرهنگی و تبلیغی مؤثرترین راه برای گسترش عفاف و حجاب در جامعه امروز ما است.

البته قانون عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مواردی هم به عنوان جرم در آن مطرح شده است، اما آن چیزی که امروز ما شاهد آن هستیم این است که هیچ نهاد و ارگان و سازمانی حاضر به پذیرش مسئولیت وضعیت حجاب در جامعه نیست و هر کسی نهادهای دیگر را مورد عتاب قرار می دهد یا خودش را در این مسیر تنها می داند و بقیه را به کار در این زمینه دعوت به همکاری می کند.

البته از ابتدای انقلاب تاکنون نظرات و سلیقه های متفاوتی از سوی جریان های فکری مختلف و نخبگان در زمینه حجاب مطرح ‏می شود که ما قصد نداریم تا به آن ها بپردازیم، اما یکی از نمایان ترین اختلاف نظرها قضیه گشت ارشاد و برخوردهای ‏نیروی انتظامی و گشت های امر به معروف و نهی از منکر است که بحث های خاص خود را در محافل علمی و نخبگانی به ‏همراه دارد.‏

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مرور در ادارات دولتی زنان بی حجاب ملزم به رعایت حجاب شدند و این موضوع در ارتش، صدا و سیما، آموزش و پرورش و سایر ادارات به صورت جدی دنبال شد و بعد از مدت کوتاهی همه زنان در عرصه جامعه خودشان را ملزم به رعایت حجاب کردند و رعایت حجاب به عنوان یک هنجار اجتماعی از سوی همه مردم پذیرفته شد.

کمیته های انقلاب اسلامی و سایر گروه های انقلابی و مردمی نیز اهتمام ویژه ای در زمینه رعایت حجاب در جامعه داشتند و در کنار توصیه های مسئولان ارشد نظام و پیگیری های امام خمینی(ره) و سایر علمای اسلام و انقلاب، در واقع این مردم بودند که با رفتار خود و با امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی و دغدغه مند توانستند از فرصت انقلاب اسلامی به بهترین نحو برای پاک شدن جامعه از صحنه زنان بی حجاب با لباس های زننده و مینی ژوپ های بی حیایی استفاده کنند و در واقع حجاب همگانی یکی از آرمان های مردم مسلمان ایران بود که به واسطه انقلاب آن را دنبال کردند و برایش خون بها دادند.

دشمنان اسلام و انقلاب هم هیچ گاه بیکار ننشستند و در جنگ نرم خود علیه ملت ایران همواره حجاب و حیای زنان ما را هدف خود قرار داده اند و هرگز آن را از دستور کار خود خارج نکردند، بخش بسیار مهم تهاجم، شبیخون و بالاخره ناتوی فرهنگی دشمنان متوجه حجاب، ترویج بی حیایی و عادی سازی پدیده ای است که ما امروز آن را بدحجابی می نامیم.

آنچه امروز برای ما اهمیت دارد بهبود وضع حجاب و عفاف در جامعه است، هر چند مسئولان کشور در این زمینه سکوت کنند و نخواهند از بحران در این زمینه سخن بگویند و مدام کار و مسئولیت را به بهانه های مختلف از خود سلب کنند، صد البته همه ما وظیفه داریم از مسئولان کشور برای ساماندهی امر حجاب و عفاف ‏مطالبه داشته باشیم و به نقش بی بدیل حاکمیت در این خصوص کاملاً واقفیم، علاوه بر این آنچه بر عهده ما است را رهبر معظم انقلاب در فرمایش اخیر خود و فرمان «آتش به اختیار» در زمینه فرهنگ به بهترین وجه بیان کردند و این منزله چراغ راه برای ما خواهد بود، ما می دانیم که یک مصداق مهم آتش به اختیار فرهنگی قطعاً در حوزه عفاف و حجاب است.

آتش به اختیار بودن در امر ترویج حجاب و مبارزه با بی حجابی یعنی منتظر نهادها و سازمان های دولتی نباشیم تا برایمان برنامه ریزی کنند و بودجه اختصاص دهند و بخشنامه صادر کنند، بلکه خودمان به صورت خودجوش و دغدغه مند برویم و مطابق فرمایش رهبر معظم برنامه ریزی و اقدام کنیم، یک کار فرهنگی خودجوش و تمیز، در این رابطه باید مراقب باشیم و با کار علمی و روشمند، کاملاً هوشمندانه ‏ بر اساس منطق و مقتضیات زمان بهانه به دست مدعیان پوچ اندیش ندهیم.

سعی کردیم تا به مناسبت روز عفاف و حجاب و به دنبال راهکار مناسب، با 2 تن از صاحبنظران و منتقدان در این زمینه گفتگویی داشته باشیم.

 انتشار معروف و کار فرهنگی باید در کنار ‏اقناع مسئولان برای مبارزه و برخورد با بدحجابی باشند

مدیر حوزه علمیه اهل البیت(ع) شاهین شهر با انتقاد از مدیران و مسئولان کشور در بی توجهی به امر عفاف و حجاب، گفت: بزرگترین مشکل و ریشه معضلات در امر حجاب متوجه مسئولان است، بنا به فرمایش آیت الله جوادی آملی ظاهر مردم باطن مسئولان است، اگر مدیران ما معتقد به حجاب باشند می توان کارهای مهمی انجام داد، اما اگر مسئول و خانواده اش اعتقادی به این واجب الهی نداشته باشند هر قدر هم شعار داده و کار فرهنگی انجام دهیم و از اهرم های بازدارنده استفاده کنیم باز هم نتیجه درخوری نخواهیم گرفت و تلاشمان بهره وری لازم را نخواهد داشت، اگر حاکمیت با افراد بدحجاب برخورد کند و با افراد هنجارشکن به عنوان قانون شکن برخورد کند سایر افراد هم عبرت می گیرند.

حجت الاسلام محمدعلی دائی افزود: بسیاری از مسئولان ما با مسأله حجاب بیگانه اند و اصلاً دغدغه چندانی در این زمینه ندارند، متأسفانه تفکرات سکولار در ذهن برخی مدیران ما نهادینه شده و با تعبیراتی نظیر« عیسی به دین خود و موسی به دین خود» حاضر نیستند تا قدمی برای ترویج فرهنگ عفاف بردارند، لازم است تا مسئولان را در این خصوص اقناع کنیم تا واقعاً به بی حجابی و بی حیایی به عنوان یک معضل نگاه کنند.

وی درباره فرمان آتش به اختیار رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: واقعاً من ناراحت می شوم وقتی می بینم که فرمایشات ارزشمند رهبر انقلاب نظیر همین «آتش به اختیار» چند روزی به صورت شعاری مطرح می شود و در عمل هم کاری صورت نمی گیرد، وظیفه ما است تا هر جایی که می توانیم و از هر طریق ممکن قدمی برداریم و اقدامی انجام دهیم.

انتشار معروف سبب از بین رفتن منکر می شود

مدیر حوزه علمیه اهل البیت(ع) شاهین شهر تصریح کرد: اگر به هر دلیلی نمی توانیم با بدحجابی در جامعه مبارزه کنیم و توانایی نهی از منکر نداریم، لااقل می توانیم امر به معروف را بیشتر انجام دهیم و معروف ها را بیشتر منتشر کنیم، یکی از راه های مبارزه با منکر هم انتشار معروف است.

حجت الاسلام دائی افزود: الان خوشبختانه افراد زیادی از مؤمنین به ما مراجعه می کنند و دغدغه مبارزه با بی حجابی و کار فرهنگی دارند اما متأسفانه در جاهایی می خواهند تنها به رأی و نظر خودشان عمل کنند و اجتهاد کنند و یا اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی نمی توانند وقت و انرژی کافی برای این کار اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر همه همکاری کنیم و فرهیختگان جامعه به صورت جدی در این زمینه ورود کنند می توان کارهای فرهنگی خوبی برای ترویج عفاف و حجاب اسلامی انجام داد و در شرایط فعلی به نظر می رسد ترویج و تبلیغ حجاب و معروف ها و تشویق و ترغیب به معروف می تواند تأثیر بیشتری داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه اهل البیت(ع) با اشاره به برداشت ناصحیح افراد از فریضه امر به معروف و نهی از منکر افزود: برخی از افراد تا نام امر به معروف و نهی از منکر را می شنوند فوراً تنها نهی از منکر به دهنشان می رسد و به دنبال نهی از منکر هستند و از امر به معروف غافل می شوند که این اشتباه است، کار فرهنگی و بازدارندگی و برخورد با هنجار شکنان باید در کنار یکدیگر باشند.

بدپوششی نوعی تجاوز به حریم خانواده و نقض قانون است

فعال فرهنگی و استاد حوزه علمیه، نبود متولی مشخص در امر عفاف و حجاب را یک مشکل اساسی دانست و گفت: حوزه عفاف و حجاب یک بخش مردمی است و مردم باید در این زمینه دغدغه کافی داشته باشند، مردم باید امر به معروف و نهی از منکر لسانی را وظیفه خود بدانند، معضل بدحجابی امروز جامعه محصول ترک نهی از منکر و امر به معروف است.

هاجر انجمنی افزود: ما می توانیم در جلسات مختلف فرهنگی دغدغه برای حفظ حجاب و گسترش عفاف را در بین مردم ایجاد کنیم و این می تواند معنای فرمان آتش به اختیار رهبر انقلاب باشد، نباید برای مبارزه با بدحجابی جار و جنجال راه بیندازیم و بهانه برای عده ای ایجاد کنیم، حالا که مدیران کم توجه هستند نباید از خودمان سلب مسئولیت کنیم.

ادارات و ارگانها افراد بدپوشش را کمتر تکریم کرده و به آن ها خدمات ارائه دهند

فعال فرهنگی حوزه بانوان اظهار کرد: هر کسی باید به سهم خود و به وسع خود در هر جایگاهی که هست دغدغه داشته باشد و اقدامی در این زمینه انجام دهد، برگزاری جلسات در سطح شهر و فرهنگسراها برای جوانان و خانواده ها هم می تواند راهگشا و مفید باشد.

انجمنی تصریح کرد: لازم است تا خدمات دهی به افراد بدپوشش در ارگان ها و نهادهای مختلف محدود شود، مثلاً اگر مادر یکی از دانش آموزان با پوشش زننده وارد مدرسه فرزندش می شود نباید کار او را انجام دهند و خدمات دهی به آن شخص را موکول به رعایت حجاب اسلامی کنند، چرا که ورود افراد بدحجاب به مدارس بر اساس قانون ممنوع است.

لازم نیست حاکمیت افراد بدحجاب را از خیابان ها جمع آوری کند/ افراد برای گرفتن خدمات ملزم به رعایت حجاب شوند

وی بیان کرد: اگر خدمات دهی به افراد بدحجاب در جامعه محدود شود آن وقت افراد به صورت خودکار برای حضور در اجتماع پوشش شرعی و قانونی را رعایت می کنند و دیگر نیازی نیست تا حاکمیت و دولت در خیابان ها به دنبال افراد هنجارشکن بدود و آن ها را دستگیر کند که کار صحیحی هم نیست.

فعال فرهنگی حوزه بانوان خاطرنشان کرد: بدپوششی در قانون کشور ما جرم است و احترام به افراد بدحجاب در ادارات و ارگان ها مصداق تکریم مجرمان است، همانطور که هیچ کس یک دزد را تکریم نمی کند، نسبت به افراد بدپوشش و هنجارشکن هم نباید تکریم صورت گیرد.

انجمنی افزود: بدپوششی در واقع نوعی تجاوز به حریم خانواده است و حقوق خانواده ها و سایر زن ها و مردها را ضایع می کند، اگر ما تن به این چالش ندهیم و در محدود کردن بدحجاب ها در برابر فشارها مقاومت نکنیم، بعداً باید هزینه های به مراتب بسیار سنگین تری را بپردازیم و با آمارهای بالای طلاق مواجه خواهیم شد.

رعایت حجاب را منحصر به شرع نکنیم و از موضع قانون وارد شویم

وی گفت: امروز در بسیاری از ادارات دولتی و مکان های رسمی شاهد حضور زنان کارمند بدپوشش و بدحجاب هستیم و این شامل مغازه ها، مطب پزشکان، بیمارستان ها، داروخانه ها، بانک ها، دفاتر خدمات دولتی، آژانس های هواپیمایی و سایر موارد می شود، لازم است تا هر کارمند در مکان های رسمی فرم لباس و آرایش قانونی و رسمی داشته باشد.

فعال فرهنگی حوزه بانوان ‏تاکید کرد: آنچه در قانون آمده این است که باید مو و بدن زنان پوشیده باشد و لباسش تنگ و زننده نباشد و این حداقل پوشش اسلامی است، برخی افراد گله می کنند که نمی شود همه زنان را چادری کرد، باید در جواب این افراد گفت که قرار نیست همه چادری شوند و ما هم نباید کسی را مجبور به این کار کنیم، اما پوشش زنان باید حداقل های پوشش قانونی کشور را داشته باشد.

انجمنی افزود: ما باید برای مبارزه با بدحجابی در جامعه از موضع قانون وارد شویم و این مسأله را منحصر به شرع نکنیم، رعایت قانون حجاب آسایش و راحتی و امنیت را برای همه مردم به دنبال خواهد داشت و حاکمیت هم بهتر می تواند کشور را اداره کند.

جوانان به دنبال استدلال های علمی هستند/ «پرنیان» کتابی مناسب در زمینه حجاب برای مخاطب جوان ‏

وی درباره موضوعات و متون و کارهای فرهنگی برای تبلیغ حجاب گفت: بهتر است تا حد امکان از کارهای تکراری دوری کنیم و تنوع بیشتری در کارهای فرهنگی داشته باشیم، همچنین توجه به روانشناسی و شناخت مخاطب بسیار مهم است، جوان های امروزی بیشتر به دنبال استدلال های علمی هستند و بنابراین اگر بتوانیم فلسفه حجاب را برای آن ها تشریح کنیم موفق تر خواهیم بود.

فعال فرهنگی حوزه بانوان افزود: کتاب جیبی کوچکی به نام«پرنیان» نوشته «محمد رضاخانی» در این زمینه وجود دارد که هم به بحث روانشناسی حجاب پرداخته و هم بعضی نمونه های از افراد مشهور خارجی که مسلمان شده اند و حجاب را به صورت اختیاری انتخاب کرده اند را در ادامه مطرح کرده و ابعاد مختلف عفاف و حجاب را شرح داده است و به نظر می رسد کتاب خوبی برای ارائه به مخاطب جوان باشد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.