۱۵:۱۱ - سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶

حاجی دلیگانی در تشریح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

هیات نظارت بر مطبوعات در بررسی صدور مجوز رسانه ها سلیقه ای برخورد می کند

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با انتقاد از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات عنوان کرد: این هیات به صورت سلیقه ای به درخواست متقاضیان مجوز رسانه رسیدگی نمی کند.

به گزارش شاهین پرس، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 تیرماه) مجلس شورای اسلامی نماینده سوال کننده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مطابق قانون مطبوعات هیات نظارت بر مطبوعات که ریاست آن با وزیر ارشاد است سه ماه فرصت دارد به درخواست متقاضیان برای صدور مجوز پاسخ دهد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما متاسفانه بنابر اعلام پایگاه رسمی وزارت ارشاد 1560 تقاضا که از مهلت رسیدگی به آن ها گذشته است بلاتکلیف مانده اند.

بلاتکلیفی 1560 متقاضی صدور مجوز رسانه

وی گفت: روزی که از وزیر ارشاد در کمیسیون فرهنگی سوال کردم حدود 600 تقاضای ثبت شده در سامانه وزارت ارشاد وجود داشت که اکنون این تقاضا به 1560 نفر رسیده است و همچنان شاهد عدم پاسخگویی هیات نظارت بر مطبوعات هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به پاسخ های صالحی در کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: ایشان بهانه های مختلفی را برای عدم اجرای قانون مطبوعات عنوان کرد اما در نهایت تاکید کرد مر قانون را اجرا و به درخواست متقاضیان پاسخ خواهد داد اما همچنان شاهد عدم رسیدگی به تقاضای صدور مجوز در هیات نظارت بر مطبوعات هستیم.

حاجی دلیگانی گفت: به طور مثال سازمان نوسازی شهرداری تهران از سال 93 تقاضای رسیدگی به صدور مجوز برای ماهنامه داشته است، همچنین نشریه قلم حوزه علمیه قم نیز از سال 94 برای امتیاز فصلنامه چشم انتظار پاسخگویی هیات نظارت بر مطبوعات است.

وی با بیان اینکه عدم رسیدگی به تقاضای صدور مجوز رسانه ها عمر طولانی دارد، اظهار داشت: در مجلس ششم بورقانی نماینده مردم تهران نیز چنین تذکری به وزیر ارشاد وقت داشت بنابراین از همان سال صدور مجوز سلیقه ای در وزارت ارشاد باب بوده است.

این نماینده ادامه داد: در دهه 70 فائزه هاشمی نیز درخواست صدور مجوز برای روزنامه داشت که انتظامی معاون وقت وزارت ارشاد عنوان کرد صلاح ندانستیم مجوز روزنامه بدهیم بلکه مجوز هفته نامه صادر کردیم.

حاجی دلیگانی با اشاره به صحبت های وزیر ارشاد در کمیسیون فرهنگی عنوان کرد: صالحی توضیح داده است که انگیزه 80 درصد از متقاضیان مجوز رسانه غیر حرفه ای بوده و مدیران نشریات حرفه ای از ایشان خواسته اند که برای این افراد مجوز صادر نکنند.

وی تاکید کرد: انگیزه خوانی برخلاف قانون است و همچنین آمار 80 درصدی ایشان هیچ مبنای قانونی ندارد و وزارت ارشاد و هیات نظارت تنها باید قوانین را رعایت کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه صالحی تاکید دارد هیات نظارت بر مطبوعات زیرمجموعه وزارت ارشاد نیست، گفت: مطابق قانون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست هیات نظارت بر مطبوعات را برعهده دارد و باید نسبت به عملکرد هیات نظارت بر وزارتخانه به مجلس و دستگاه های ذی ربط پاسخگو باشند.

حاجی دلیگانی توضیح داد: کاری که هیات نظارت بر مطبوعات در مهلت 3 ماهه باید انجام دهد بررسی استعلام درباره مدارک تحصیلی و نظام وظیفه متقاضی صدور مجوز است بنابراین کار سختی را برعهده ندارند.

شاهد بیکاری صاحبان قلم هستیم

وی گفت: صالحی عنوان کرد روز گذشته به تقاضای 176 مجوز رسانه رسیدگی کردند بنابر گفته وزیر رسیدگی به مجوز زمان زیادی را از هیات نظارت بر مطبوعات نمی گیرد از سوی دیگر با تاخیر در رسیدگی به تقاضای مجوز رسانه شاهد بیکاری هزاران نفر از صاحبان قلم و اصحاب رسانه هستیم.

این نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات عنوان کرد: صالحی می گوید اعضای هیات نظارت وقت لازم برای رسیدگی به متقاضیان را ندارد این در حالی است که انتظار می رود هیات نظارت زمان خود را با قانون منطبق کند نه اینکه قانون بر میل ایشان تغییری داشته باشد.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: نمایندگان کمک کنند تا دستگاه های ذی ربط براساس قانون به تقاضای مردم با رعایت قوانین مصوب عمل کنند.

وی گفت: صالحی می گوید هر هفته هیات نظارت بر مطبوعات جلسه ای برگزار می کند بنابراین اگر در هر جلسه به تقاضای 100 نفر رسیدگی می شد تا امروز پاسخ 1560 تقاضا داده می شد.

نماینده مردم شاهین شهر تاکید کرد: اگر به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانون مشکل دارد دولت لایحه ای برای رفع اعمال سلیقه در مسیر صدور مجوز به مجلس ارسال کند و مطمئن باشد نمایندگان در این مسیر دولت را همراهی خواهند کرد.

پایان پیام/ خانه ملت

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.