۱۷:۲۶ - چهارشنبه ۰۷ تیر ۱۳۹۶

مدیر شرکت آبفار شاهین شهر و میمه:

آب رسانی سیار روزانه 24 هزار لیتر به روستاهای کم آب شهرستان/ 50 درصد شبکه آبرسانی فرسوده تعویض شد

اونیک آزه از افت 30 متری آب های زیرزمینی در مدت سه سال گذشته خبر داد و گفت: بعلت افت آب‌های زیر زمینی، ادامه حفاری ها میسر نیست بر همین اساس روزانه 24 هزار لیتر آب به روستاهای کم آب شهرستان آبرسانی سیار انجام می شود.

به گزارش شاهین پرس، مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان های شاهین شهر ، میمه و برخوار در جمع اصحاب رسانه، با گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب، محدودیت های شدید منابع آبی را مهمترین چالش مدیریت آبفار روستایی شهرستان بیان کرد و گفت: حفر چاه های جدید، کف شکنی و کانال، ایجاد خطوط انتقال، لایروبی و بهسازی قنوات، اجاره منابع تامین آب از جمله اقداماتی است که در بخش تولید انجام می دهیم.

محمد اونیک آزه از اجرای شبکه های آب، احداث مخازن، آبرسانی سیار، خرید فلوتر، سامانه های گند زدایی و خرید کلر، استقرار GIS، pm و سپتا و راه اندازی سامانه 1523درسطح استان برای مقابله با مشکل کم آبی در بخش توزیع بیان کرد و افزود: تعویض انشعابات فرسوده، صدور اخطار به مشترکین پرمصرف و در صورت عدم توجه با قطع انشعابات پر مصرف و فرهنگ سازی به مشترکین از همه مهمتر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و اعمال مدیریت فشار شبکه اقداماتی است که در بخش مصرف اعمال می شود.

افت 30 متری آب‌های زیرزمینی در مدت سه سال / آبرسانی روزانه 24 هزار لیتر آب به روستاهای کم آب شهرستان

وی با بیان اینکه در مدت سه سال گذشته بیش از 30 متر از آب های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است مدیریت مصرف را مهمترین راهکار برای مشکل کم آبی دانست و تاکید کرد: با توجه به خشکسالی سالهای اخیر و کاهش سطح قابل توجهی از آب های زیرزمینی، مدیریت مصرف آب با فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه و حفظ منابع آب تنها راهکار موثر برای غلبه بر مشکل کم آبی است که می توان انجام داد.

مدیر شرکت آبفار شهرستان با بیان اینکه همه شش هزار و 600 مشترک روستایی از آب شرب بهداشتی لوله کشی بهره مند هستند افزود: درحالی که همه مشترکین از آب شرب بهداشتی بهره مند هستند اما بدلیل تاثیر خشکسالی در پنج روستا متناسب با نیاز آنها در روزهای عادی دوبار معادل 24 هزار لیتر و در روزهای تعطیل و پیک مصرف تا 100 هزار لیتر به این روستاها آب رسانی بصورت سیار انجام می شود.

وی پروژه طرح انتقال آب از اصفهان به روستاهای شهرستان را از طرح‌های بلند مدت شرکت آبفار استان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه سه روستای گردشگری کلهرود، مورچه خورت و حسن رباط با مشکل کم آبی بیشتری مواجه هستند علاوه بر آب رسانی سیار با تانکر و تخلیه در مخزن ثابت روستا، اجاره چاه آب امامزاده قاسم مورچه خورت با ایجاد دو کیلومتر خط انتقال و اتصال به شبکه روستا از جمله اقدامات اولیه و پروژه طرح انتقال آب از اصفهان با تامین و تزریق اعتبار از محل شرکت آب و فاضلاب استان و صندوق توسعه ملی از طرح های بلند مدت شرکت است.

فرسودگی شبکه آب رسانی موجب هدر رفت 28 درصد از آب های تولیدی می شود

اونیک آزه کمبود منابع آبی، محدودیت اعتبارات، فرسودگی شبکه و مصرف بی رویه آب شرب برای آبیاری و مصرف دام را مهمترین مشکلات در بخش اب و فاضلاب روستایی شهرستان یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه الگوی مصرف 15 متر مکعب در ماه است اما فرسودگی شبکه باعث هدر رفت 28 درصد آب می شود.

وی ضمن قدردانی از همکاری مشترکان در صرفه جویی آب خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد مشترکان روستایی الگوی مصرف را رعایت می کنند اما با توجه به وجود حدود دو میلیون رأس دام که بصورت سنتی در روستاهای شهرستان نگهداری می شود بدلیل کاهش بارندگی که منجر به کاهش آب های سطحی و زیرزمینی و خشک شدن چشمه ها و قنوات شده روستائیان به ناچار از آب شرب برای آبیاری فضای سبز و شرب دام های خود استفاده می کنند.

مدیر شرکت آبفار شهرستان میزان اعتبارات سال جاری اداره را حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان برآورد کرد و افزود: علی رغم توجه ویژه مسئولان به بخش آب روستایی و تصویب 10 درصد الزامات قانونی، ولی این میزان اعتبارات پاسخگوی فرسودگی شبکه نیست و باید پیگیر تامین اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی و مدیریت بحران مناطق هم باشیم.

با تامین اعتبار دو دستگاه آب شیرین کن برای روستاهای ونداده و مورچه خورت خریداری و نصب می شود

وی طول شبکه داخلی شهرستان را 143 کیلومتر با 64 کیلومتر خط انتقال و طول شبکه روستاهای شهرستان برخوار را 151 کیلومتر با 112 کیلومتر خط انتقال بیان کرد و افزود: با همکاری دهیاری‌ها از محل همیاری سالانه بخشی از شبکه فرسوده تعویض می شود که خوشبختانه تاکنون حدود 50 درصد شبکه در مدت پنج سال گذشته تعویض شده است.

اونیک آزه از خرید دو دستگاه آب شیرین کن برای روستاهای شهرستان شاهین شهر و میمه خبر داد و افزود: با اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان پیگیر خرید دو دستگاه آب شیرین کن برای روستاهای ونداده و مورچه خورت هستیم که بزودی با تامین اعتبار خریداری و نصب خواهد شد.

وی به طرح سه شنبه های آبی اشاره کرد و افزود: طرح سه شنبه های آبی با هدف فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب، امسال و در ماه مبارک رمضان در سطح مساجد روستاهای دو شهرستان برگزار و مشترکین با روش‌های مختلف صرفه جویی در مصرف آب شرب آشنا شدند و همچنین از مشترکین کم مصرف با اهدای لوح سپاس قدردانی بعمل آمد.

مدیر شرکت آبفار شهرستان ضمن درخواست از مشترکان برای صرفه جویی در مصرف آب، از راه اندازی سامانه تلفنی 1523 ارتباط مردمی در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: این سامانه بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سئوالات مشترکان سطح استان است و در صورت بروز هرگونه ایراد و مشکل در شبکه آب رسانی از قبیل خرابی کنتور، شکستگی لوله، نشت و یا قطعی آب را می توانند از طریق این سامانه اطلاع رسانی کنند.

وی استیجاری بودن ساختمان اداره که منجر به جابجایی مکرر می شود را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و افزود: مشترکین و مراجعین اداره روستائیانی هستند که با طی مسافت های طولانی دسترسی آسان به این اداره را ندارند که امیدواریم با تامین ساختمان اداری مشکل روستائیان رفع شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.