۰۸:۳۵ - جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶

نماینده شهرستان شاهین‌شهر و میمه:

عواقب واگذاری طولانی مدت میدان های نفتی به بیگانگان

حاجی دلیگانی واگذاری اطلاعات میدان های نفتی کشور به بیگانگان در قراردادهای اخیر را فاجعه آمیزتر از کرسنت ارزیابی کرد و گفت: مهمترین ضعف قراردادهای نفتی این است که میدان های نفتی را به مدت طولانی 30 تا 50 سال به ‏بیگانگان واگذار می کند‏.

به گزارش شاهین پرس، نماینده شهرستان شاهین‌شهر و میمه/ برخوار با اشاره به محکومیت ایران در دادگاه بین المللی لاهه در خصوص صدور گاز مجانی به ترکیه گفت: متأسفانه آنچه مسلم است در وزارت نفت باز هم از اینگونه مسائل وجود دارد که در این خصوص از حقوق ملت ایران صیانت نمی شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی به طرح سئوال اخیر خود از وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: چندی پیش در مجلس طرح سؤالی از وزیر نفت داشتیم درباره در اختیار گذاشتن اسرار محرمانه میادین نفتی کشورمان به شرکت های خارجی از جمله شرکت توتال فرانسه که آن شرکتها نیز این اطلاعات را در اختیار رقبای نفتی ما قرار داده اند، که فکر می کنم این قضیه از موضوع قرارداد کرسنت هم مهمتر و فاجعه آمیزتر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید علت محکومیت کشور ایران در دادگاه لاهه را به مردم توضیح دهد افزود: با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب در ایراد هشتم خود به موضوع قراردادهای نفتی جدید، اما متأسفانه وزارت نفت تاکنون این ضعف را در قراردادها برطرف نکرده است.

وی به قطع گاز شهروندان ایرانی در زمستان سال گذشته اشاره و اظهار کرد: ترکمنستان سال گذشته در اوج سرمای زمستان صدور گاز خود به ایران را قطع کرد، حال سؤالی که پیش می آید اینست که چرا اقدامی در این خصوص برای صیانت از حقوق ملت صورت نگرفت؟ و همین استدلالی که کشور ترکیه برای طرح شکایت از ایران به دلیل قطع صدور گاز داشته است را ما هم می توانستیم نسبت به ترکمنستان داشته باشیم و به مجامع بین المللی شکایت کنیم.

حاجی دلیگانی درباره عیوب و نقطه ضعف های اساسی قراردادهای نفتی اخیر، بیان کرد: مهمترین ضعف قراردادهای نفتی اخیر، واگذاری اختیار میادین نفتی مورد قرارداد به مدت طولانی 30 تا 50 سال به بیگانگان است که این اقدام پیامدهای بسیار بدی از لحاظ امنیتی و اقتصادی برای کشور به دنبال خواهد داشت و نباید این کار انجام می شد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.