۰۹:۳۰ - یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

نقد و نظر؛

بایدها و نبایدهای انتخابات دوازدهم/ تخلف و تخریب تنها برای جذب رأی

روند اجرا و فضای اعتراض حاکم بر انتخابات دوازدهم در شهرها و روستاها نشان می‌دهد انتخابات دوازدهم بدترین انتخابات از نظر اجرایی در سی و هشت سال جمهوری اسلامی است.

شاهین پرس، سعید فرهادپور/ ماراتن انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا به پایان رسید. اولین و مهمترین نکته در خصوص انتخابات و مشارکت حدود چهل میلیونی در این دوره، بدون توجه به نتیجه، بدون شک پیروزی نظام و انقلاب اسلامی است. امری که بارها و بارها رهبر انقلاب بر آن صحه گذاشت. هدایت های داهیانه رهبری در خصوص اهمیت مشارکت و حضور مردم در صحنه بعلاوه اهمیت موضوع برای ملت، حضور بیش از 75 درصد را رقم زد به گونه ای که توماس اردبرینک خبرنگارنیویورک_تایمز  مشارکت 75% را توئیت کرد.

در تازه ترین تحلیل ها در این خصوص، نوام چامسکی از مشهورترین تئوریسین ها و تحلیلگران غرب نوشت، آیت الله خامنه‌ای زیرک‌ترین و سیاستمدارترین فرد جهان است، کاری کرده که حتی دشمنان بزرگ ملتش هم برای حضور مردمش در صحنه‌ انتخابات تبلیغ می کنند. سیاستمداران پر مُدعای غرب، برای فیلم او نقش بازی می کنند! وقتی مشارکت زیاد شود، پیروز واقعی دنیا آیت‌الله خامنه‌ای است نه غربی‌ها. امروز سیاست‌مداران دنیا با تایید دموکراسی واقعی در ایران، حقارت خود را در برابر آیت‌الله خامنه‌ای به تصویر کشیدند. در سوی دیگر، الحق که مردم ایران با سلایق ها حضور باشکوهی را رقم زدند.

اما در سوی دیگر:

در دیگر سو اما بداخلاقی های بسیاری در روند برگزاری انتخابات باشکوه مردم صورت پذیرفت. چنانکه روند اجرا و فضای اعتراض حاکم بر انتخابات دوازدهم در شهرها و روستاها نشان می‌دهد انتخابات دوازدهم بدترین انتخابات از نظر اجرایی در سی و هشت سال جمهوری اسلامی است. دولت از چند روز مانده به انتخابات، یک جو روانی کاملا طراحی شده ای را بر علیه منتقدان بخصوص نیروهای انقلابی طراحی کرده که محور آن، القای این تفکر بود که نیروهای رقیب در صورت پیروزی، آزادی های اجتماعی مردم را محدود خواهد ساخت و در سوی دیگر با واریز بیت المال به جیب دهیاران و دیگر گروه هایی که سهم آن از یارانه ها قطع شده بود، عملا دست در خرید آرای مردم کردند. این روند با توهین ها و تخریب ها روز به روز افزایش پیدا کرد. حتی در این مسیر از معاندان نظام که در سال 88، نه ماه کشور را در آشوب فرو برده بودند نیز یاری جستند.

در روند برگزاری انتخابات، بخشی از مسائل پیش آمده در انتخابات کنونی غیرعامدانه است که به توانایی دولت و وزارت کشور در برگزاری این انتخابات حساس برمی‌گردد که اتفاقا اظهارات دو طرف نشان می‌دهد بر روی این بخش اجماع وجود دارد. اما شواهد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که همه مسائل نمی‌تواند ناشی از ناتوانی در اجرا باشد و بخشی نیز عامدانه است. لااقل بدنه اجتماعی و رأی دهنده به رقیب روحانی، چنین تفسیری از روند اجرای انتخابات دارند.

علاوه بر این، پیکره دولت در این انتخابات خود را ذیل استراتژی «پیروزی به هر قیمتی» قرار داد و رادیکالیسمی را تعقیب کرد که حتی الیاس حضرتی از حامیان متعصب رئیس جمهور نیز زبان به اعتراض گشود و مواضعی او را مانند ۳۸ سال اعدام و زندان و… را تیغ کشیدن بر حاکمیت تفسیر کرد. این رادیکالیسم که تا پایان زمان تبلیغات با شدت و حدت ادامه داشت، او را در برابر حاکمیت و مردم کم اعتبار و بی‌اعتبار ساخت.

دولت مستقر به دلیل فکت‌هایی که درباره او در این انتخابات شکل گرفت و اجتماعی شد، مثل سرقت علمی پایان‌نامه دوره دکتری رئیس جمهور و نیز نوع کردارش در مناظره سوم خصوصا در برابر رئیسی و نیز انکار وعده‌های اقتصادی مثل تحول صد روزه اقتصادی و یا ریختن یارانه در شب انتخابات برای چهار میلیون نفری که قبلا یارانه آنها را قطع کرده بودند و تهدید روستائیان به کم و یا قطع کردن بودجه در صورت رأی ندادن به روحانی و ادبیاتی مثل این که روز شنبه بعد انتخابات با آب و صابون صورت رقبا و هواداران را می‌خواهم بشویم یا به حساب آنها خواهم رسید و نیز انتشار ویدئوهایی درباره تقابلش با شهید چمران ذیل افراطی‌گری و نیز موضع دوگانه او درباره حجاب و…، شخصیت او را ذیل «دروغ» و «فریب» و «بداخلاقی» و «ریاکاری» و… تعریف اجتماعی کرده است و این مسائل از او به عنوان رئیس‌جمهور ولو پیروز انتخابات باشد، اعتبارزدایی می‌کند.

ایران تهران نیست!!

اگر تهران را به دو بخش مرفه و ضعیف تقسیم کنیم، گروه اشرافی و مرفه طرفدار روحانی بودند و طبقات ضعیف طرفدار کاندیدای رقیب دولت بودند. با این حال کل ایران تهران نیست. اخبار و گزارشهای مردمی خصوصا از مناطق محروم و استانهای دارای حمایت بیشتر برای رقیب دولت حکایت از این دارد که برای اولین بار دولت مستقر با نگرانی از شکست سنگین در انتخابات، دست به اقداماتی زده است تا مانع رأی دادن برخی از مردم در حوزه های انتخابیه خاص شود.  همه مردم و خصوصا دست اندرکاران به خوبی می‌دانند که تقلب گسترده به معنای نخواندن آراء یا جابجایی رای مردم در مکانیزم مردمی و سالم رای گیری، شمارش و نظارت در انتخابات ایران هرگز امکان پذیر نیست؛ اما اگر امکانات رای دادن برای برخی از حوزه های انتخابیه منتقد دولت فراهم نشود می تواند در نتیجه انتخابات موثر باشد.

اینکه در حوزه های انتخابیه طرفدار نامزد منتقد دولت، رأی گیری با تاخیر آغاز شود، تعرفه ها به عمد کمتر از مقدار مورد نیاز ارسال شود تا زودتر رای گیری پایان یابد، یا در برخی دیگر از حوزه ها تلاش شود درگیری مصنوعی برای ابطال نتیجه ایجاد شود و برعکس در تهران اعلام شود حتما تا نیمه شب انتخابات تمدید شود همه ظاهری قانونی دارد اما حق الناس در آن رعایت نشده است و فقط از یک دولت امنیتی چنین تخلفاتی بر می‌آید. در حالی که عقربه های ساعت، ساعت 10 دقیقه بعد از نیمه شب را نشان می دهد و به دستور وزیر کشور عملا انتخابات پایان یافته بود، ولی در حوزه های شمال شهر تهران که عمدتا طرفدار دولت بود، اخذ رای از مراجعان صورت می گرفت که شواهد تصویری و ویدئوی این امر وجود دارد.

در این خصوص برخی از نمایندگان مجلس از جمله زاکانی نماینده پیشین تهران، در مصاحبه با رسانه ها می گوید: به عنوان فردی با سابقه 12 سال نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و ایفای نقش محوری در برگزاری چندین انتخابات کشوری که ارتباط بسیار نزدیکی با مردم تمامی استانها و شهرستانها داشته ام، این حجم از ارتکاب تخلف های حساب شده را به یاد ندارم و امیدوارم مجریان و ناظران امر انتخابات نسبت به پایان دادن به این وضعیت اقدام عاجل نمایند. تخلفات صورت گرفته به همین جا منتهی نمی شود و کار به جایی می رسد که رئیس ستاد انتخابات رقیب دولت در مصاحبه با رسانه ها می گوید، میزان تخلفات از سوی گروه های وابسته به دولت و نیز عوامل اجرایی وابسته به دولت به حدی است که کار از اعتراض و نامه نگاری به وزیر کشور و عدم پاسخگویی وی گذشته است. فشار افکار عمومی و رسانه ها به دولت در این شرایط بالا رفت تا جایی که مدیر روابط عمومی استانداری اصفهان عنوان کرد: تخلفات در این دوره آمار بالایی داشته و وزارت کشور هم پذیرفت که در بحث تعرفه‌ها کمبود بوده است و به همین خاطر تا ساعت 24 تمدید شد.

علاوه بر تخلف عدیده ای که مسولان اجرایی انتخابات در داخل شعب اخذ رای داشته اند، پدیده جدید راهزنان رای هم به پرونده تخلفات دولت در انتخابات دیروز افزوده شد. بر اساس گزارش های دریافتی متعدد از استان های مختلف کشور، در مسیرهای منتهی به شعب اخذ رای که تحت نظارت ناظران انتخابات نیست، افراد مختلفی از مدیران و کارکنان ادارات دولتی، اعضای ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور فعلی، برخی چهره های ذی نفوذ محلی و در مسیر افرادی که در حال رفتن به محل اخذ رای هستند، قرار گرفته و با وعده و عید آنها را برای رای دادن به کاندیدای خود ترغیب می کردند و جالب تر و مایه تاسف تر اینکه در بسیاری از شعب تهران، شاهد خرید و فروش رای بودیم. امری که در برخی از استان های دیگر از جمله زاهدان نیز صورت گرفت. به گفته مسئولان انتظامی، این پدیده چنان فراگیر شده بود که میزان دستگیری ها از حد گذشته بود و دیگر جای در بازداشتگاه ها وجود نداشت.

عینی ترین تخلف ملموس در خصوص موارد گفته شده در حسینیه ارشاد تهران قابل مشاهده بود. همه جای کشور تعرفه کم بود و یا نبود، ولی حسینیه ارشاد وصل به منبع و سرچشمه تعرفه ها بود به گونه ای که الیاس نادران در توئیتی نوشت، همه محرومان و مظلومان و طرفداران رقیب دولت از سراسر کشور می توانند بیانند به حسینیه ارشاد و رای بدهند. ولی موضوع تنها به همین جا ختم نمی شود.

هیات اجرایی مستقر در شعبه اخذ رای حسینیه ارشاد در تخلفی آشکار همراه برگه رأی، تراکت یکی از کاندیدای های انتخابات ریاست جمهوری را به رای دهندگان می داد. همچنین یک صندوق رأی در این شعبه فاقد برچسب وزارت کشور بود که تخلف محسوب می شود.

بهرحال این انتخابات هم با همه فراز و نشیب های پایان یافت و کسانی که دم از حقوق شهروندی می زدند باید در پیشگاه احدیت جواب حقوق حق الناس را بدهند که حقوق ملت مظلوم و محرومان کشور در زیر گام های مستکبران اشراف و آقا زاده ها لگدمال شد.

پی نوشت:

دادستان زاهدان از دستگیری ۲۷ نفر به اتهام تبلیغات در محل اخذ رای، اخلال در نظم محل تبلیغات در سطح شهر در زمان اخذ رای، تطمیع، تهدید، خرید و فروش رای خبر داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.