۱۰:۵۳ - شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

کارشناس دینی:

مقام امامت محدود به سن نمی شود

حجت الاسلام عبدوس در پاسخ به شبهه سن رسیدن حضرت مهدی به مقام امامت گفت: مقام امامت نمی تواند ارثی باشد و محدود به سن نمی شود.

به گزارش شاهین پرس، حجت الاسلام محمدتقی عبدوس در همایش «رایحه انتظار» که در تالار شیخ بهایی شاهین شهر برگزار شده بود با بیان مقدمه ای از زندگانی امام زمان(عج) به موضوع «مهدویت» و شبهاتی که دشمنان و مخالفین اسلام مطرح می کنند از جمله سن به امامت رسیدن  امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: در میان امامان معصوم (ع) امام جواد(ع) در هفت سالگی، امام هادی(ع) در نه سالگی و حضرت مهدی(عج) در پنج سالگی به امامت رسیدند.

کارشناس دینی اضافه کرد: از عصر امامت امام رضا (ع) به بعد، این سؤال مطرح شد که با توجه به مقام بسیار ارجمند امامت، چگونه انسانی در خردسالی به امامت می رسد؟ چرا که دوران شکوفایی رشد و عقل در مردان، به طور معمول از پانزده سالگی شروع و در چهل سالگی به تکامل می رسد.

وی با استناد به آیات قرآن سه پاسخ برای این شبهه مطرح کرد از جمله اینکه همانگونه که خداوند قادر متعال، حضرت یحیی(ع) را در سن پنج سالگی و حضرت عیسی (ع) را در خردسالی و از درون گهواره برگزید، عقل آنها را کامل کرد و مقام نبوت بخشید، می تواند حضرت مهدی(عچ) را نیز از خردسالی به امامت برگزیدند.

حجت الاسلام عبدوس با بیان اینکه مقام امامت ارثی نیست و محدود به سن نمی شود خاطرنشان کرد: شرط اصلی مقام امامت شایستگی ذاتی است که خداوند در وجود برگزیدگان خود قرار داده است.

وی در ادامه به موضوع شهادت کودکی خردسال که در سوره حضرت یوسف آمده است اشاره کرد و افزود: در سوره حضرت یوسف آمده است که خداوند به طفلی خردسال هم توانایی صحبت کردن و هم توانایی قضاوت کردن داده و ماموریت می دهد که شهادت بر بی گناهی حضرت یوسف(ع) بدهد پس قادر است که امام زمان (عج) را نیز در خردسالی برگزیند و علم امامت را در سینه او قرار دهد.

کارشناس علوم دینی به سال بعثت پیامبر اکرم (ص) و آغاز دعوت آشکار مردم به خدا پرستی و دین اسلام اشاره کرد و افزود: حضرت علی(ع) در زمان بعثت رسول اکرم(ص) 13 سال داشت اما با توجه به اینکه بطور معمول رشد عقلی مردان در سن پانزده سالگی شروع و در چهل سالگی به تکامل می رسد حضرت علی(ع) در سن 13 سالگی اولین کسی بود که دعوت اسلام را پذیرفت و پیامبر اکرم (ص) ایشان را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی کرد.

وی ادامه داد: بنابراین بر اساس آیات و روایت میوان فهمید که خداوند حکیم قادر است حضرت مهدی(عج) را در سن پنج سالگی برگزیده، عقل او را کامل کرده و مقام امامت نیز به او ببخشد.

مولودی خوانی توسط سید سعید نریمانی مداح اهل بیت(ع)، اجرای گروه تواشیح، تجلیل از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی و برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی مهدویت از دیگر برنامه های همایش رایحه انتظار بود که ستاد شعبانیه با همکاری بنیاد مهدویت شاهین شهر به مناسبت ولادت حضرت ولی عصر(عج) در تالار شیخ بهایی این شهر برگزار کرده بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.