۰۸:۰۰ - سه شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

نقدی بر آرای مستشرقین درباره بعثت پیامبر اکرم(ص)

بعثت، رستاخیز معنوی، و انقلابی عظیم در همه امور است

بعثت پیامبر گرامی اسلام رستاخیز معنوی، و انقلاب در همه امور بود که با «انقلاب فرهنگی» آغاز شد، چرا كه پایه و اساس انقلابها به خواندن و نوشتن و پاكسازی و بهسازی (انقلاب فرهنگی) بستگی دارد.

به گزارش شاهین پرس، یکی از مهم ترین تحولاتی که در زندگی بشریت به وقوع پیوسته، بعثت آخرین پیامبر و رسول الهی است. بر این اساس، بعثت حضرت محمد(ص)، بزرگترین نعمتی است که خداوند در حق بشریت عنایت کرده و شایسته است که خداوند بر این نعمت منت گذارده و اهمیت این نعمت را بازگو کند، چنان كه مى‏فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلىَ الْمُۆْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُواْ عَلَیهِْمْ ءَایَاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كاَنُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَالٍ مُّبِینٍ‏»(آل عمران/ 164) خداوند برمومنان منت نهاد (نعمت ‏بزرگى بخشید)، هنگامى كه درمیان آن‏ها پیامبرى از خودشان برانگیخت كه آیات او را بر آن‏ها بخواند و آن‏ها را پاك كند و كتاب و حكمت ‏بیاموزد و البته پیش از آن در گمراهى آشكار بودند.

در این آیه خداوند به مهم‏ترین اهداف بعثت اشاره می فرماید:« یَتْلُواْ عَلَیهِْمْ ءَایَاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ» بعثت كه معنی رستاخیز معنوی، و انقلاب در همه امور است با «انقلاب فرهنگی» آغاز گردید، چرا كه پایه و اساس انقلابها به خواندن و نوشتن و پاكسازی و بهسازی (انقلاب فرهنگی) بستگی دارد. این شروع، آغازی نو برای بشریت بود و در اولین گام دو مقطع مهم تاریخی را از هم جدا کرد و آن عبارت بود از پشت سرگذاشتن تاریخ دوره جاهلیت و شروع عصر نوین که دوره اسلامی بود. از این رو از این زمان که تبلیغ پیامبر(ص) شروع شد تا زمانی که حکومت نبوی در مدینه شکل گرفت و مسیر خود را ادامه داد، انقلابی عظیم در فرهنگ، اقتصاد، سیاست و بسیاری از ارزش ها صورت گرفت و بن مایه های مدینه فاضله در مدینه النبی متجلی شد. به گونه ای که اسلام در دوره پیامبر(ص) با سلوک و سیره و رفتار حضرت رسول، دروازه های قبایل و حکومت های شبه جزیره را گشود، چرا که شعار و مبانی آن بر اساس عدالت، برابری و مساوات اسلامی بود.این فتح در اولین قدم قلب های انسان ها را فتح می کرد.

پیامبر(ص) با آغاز رسالت خود در مسیر پرفراز و نشیبی قرار گرفت و در این راه می بایست سختی ها و شدائد بسیاری را تحمل کند، نسبت های ناروائی که تا امروز هم در این دنیای به اصطلاح مدرن ادامه دارد. جالب آنكه قرآن اين اتهامات را مطرح مي كند و پاسخ مي دهد. شايد اگر ثبت اين مباحث در قرآن نبود، امروز اثري از آنها نبود؛ همچنان كه اثري از كساني كه اين اتهامات را مطرح مي كردند، وجود نداشت، اما قرآن كه از استحكام استدلالهاي خود مطمئن است، از طرح ادعاهاي آنان هراسي ندارد. قرآن با صراحت و شهامت اين پندارها و تهمت ها را نقل مي كند تا همه انسان ها در همه اعصار تاریخی از آن آگاهی یابند و خداوند نشان می‌دهد که چگونه از دین خود و پیامبر خود در همه سختی ها و شدائد محافظت کرده است.

در فضای آن روز شبه جزیره، گاهی پیامبر را شاعر می خواندند: بل هو شاعر فليأتنا بآية كما أرسل الأوّلو ن (انبیاء/5)، عده ای هم می گفتند که او ساحر و یا جادوگر است. قرآن همه این تهمت های ناروا را یادآوری می کند و در آیات متعددی به شدت از ساحت پیامبر عظیم الشان اسلام دفاع می کند. «بل جاء بالحقّ و صدّق المرسلين»(صافات/37)چنین نیست، او حق را آورده و پیامبران پیشین را تصدیق کرده است. «فذكّر فما أنت بنعمت ربّك بكاهن و لا مجنو ن»(طور/37) پس تذکر ده که در لطف پروردگارت، تو کاهن و مجنون نیستی. «قل أنزله الذي يعلم السرّ في السموات و الأرض إنّه كان غفوراً رحيم (فرقان/6) بگو؛ کسی آن را نازل کرده که اسرار آسمان ها و زمین را می داند، او همیشه آمرزنده و مهربان بوده است.

این تهمت ها به رسالت پیامبر و بعث حضرتش تنها در شبه جزیره نماند، بلکه در قرون وسطی تاریخ اروپا و حتی دنیای امروز نیز گاها تهمت های ناروایی متوجه رسالت و بعثت پیامبر اسلام(ص) می شود. مونتگمري وات یکی از اسلام شناس های به نام غرب در این خصوص می نویسد؛ اين تهمتها وصله هاي ناجوري است كه به پيامبر اسلام و آيين او نمي چسبد ؛ لذا اذعان مي كند كه اين تخطئه ها و تكذيبهاي رجزخوانانة قرون وسطي با كندي و به تدریج از اذهان اروپاييان و جهان مسيحي پاک خواهد شد.

غربی ها و مستشرقین قرون وسطی از روی بدخواهی و برای اینکه بعثت نبی مکرم اسلام را زیر سوال ببرند، با طرح اشکالات مختلف بر دین اسلام، مبانی ارزشی آن و حتی ساحت پیامبر اسلام تلاش کردند. در حالیکه اگر حقایق و واقعیت تاریخی را بررسی نماییم، بطلان تمام این ادعاها ثابت خواهد شد که در ادامه به برخی از این ادعاهای واهی اشاره می کنیم:

یکی از آنی ترین شبهه هایی که در دوران بعثت پیامبر اسلام و نیز در دوران قرون وسطی اروپا مطرح شد، شبهه ساختگي بودن قرآن توسط پيامبر اسلام می باشد که در کوتاه ترین جواب باید گفت، اول اینکه؛ اگر قرآن ساخته و پرداخته پیامبر بود، پس چگونه است که احادیث و روایات پیامبر از نظر فصاحت، بلاغت و بیان از قرآن ضعیف‌تر هستند؟ چرا که هیچ زبان و سخنی به لحاظ فصاحت و بلاغت به قران کریم نمی رسد و این کلام در هیچ مکانی و بیانی تکرار نشده است و مشابه ای ندارد. دوم؛ اگر قرآن ساخته پیامبر بود، بهتر بود آن را به خودش نسبت می داد. در این صورت به جای ادّعاي نبوت، ادّعاي اولوهيت مي‌كرد و خود را در هاله اي بزرگتر از پیامبری قرار داده و می توانست با جلب اعتماد بیشتر بر قداست خود بیافزاید و دهها دلیل دیگری که می توان بر این شبهه وارد ساخت.

بر گرفتن قرآن از يهود و نصاري، اخذ قرآن از غلام رومي، نقش يهود در پيدايش احكام اسلام و…از دیگر شبهانی بود که غربی ها در قرون وسطی متوجه بعثت نبی مکرم اسلام کردند که به راحتی قابل نقد هستند.

یکی دیگر از تهمت های ناروای آنها این بود که قرآن این کلام الهی به نوعی اقتباس از کتاب عهدین می باشد. در این ادعای واهی، آنچه بيش از هر چيز باعث تعجب است، اين بود كه چگونه این ادعا مي شود در حالیکه نگاهی سطحی به کتاب عهدین و قرآن نشان می دهد که تفاوت های عمیقی بین آنها وجود دارد.

عدم هماهنگي معارف قرآن و عهدين دربارة مقام الوهيت نبوّت، اختلافات عميق داستانهاي انبيا همچون ابراهيم، داود، يعقوب، لوط و عيسي و مهم تر از همه، تفاوت شگرف قرآن و عهدين از نظر اعجاز، هر انسان منصفي را به اين باور مي‌رساند كه قرآن نمي تواند برگرفته از عهدين باشد. حال برخی دیگر از مستشرقین که به واهی بودن سخن دیگر هم مسلکان خود واقف بودند، سعی کردند قضیه را جور دیگری بیان کنند. آنها در اولین گام، طرح تقلید قرآن از کتاب عهدین را مضحک خواندند ولی در سخن و عبارت دیگر، گفتند، سخن تقلید درست نیست و به جای آن باید گفت که قرآن برگرفته از گفتمان رايج جامعه دربارة عهدين است نه از متن مكتوب عهدين.

در جمع بندی از مباحث فوق باید گفت، واقعیت امر این است که خداوند وعده داده است دین خود و کلام خود؛ یعنی قران را از هر گزندی محفوظ نگاه دارد. ازسوی دیگر، مستشرقین و کسانی که به مطالعه در حوزه اسلام شناسی می پردازند، به واقعیت و حقیقت اسلام آگاهی دارند و بر حقانیت اسلام و بعثت نبی مکرم اسلام واقف هستند ولی نگاه آنها از روی عناد است چرا که بیشتر آنها یا یهودی هستند و یا وابسته به موسسات علمی و پژوهشی جامعه یهودی و در سوی دیگر، امروز مبانی و ارزش های متعالی دین اسلام و سیره پیامبر اسلام مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و این آیین مقدس به جز ممالک اسلامی، در اروپا و امریکا پیروانی بسیاری دارد و روز به روز بر پیروان آن افزوده می شود.

انتهای پیام/ سعید فرهادپور

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.