۱۵:۰۰ - پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

در همایش ملی اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر مطرح شد؛

آموزش و پرورش برنامه ای برای ایمن سازی ۱۳ میلیون دانش آموز ندارد/مبارزه با قاچاقچیان شرور و مسلح مواد مخدر چالش اصلی نیرو انتظامی است

صرامی مشاور دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت: غلبه آموزش بر تربیت موجب گرایش بیشتر دانش آموزان به مواد مخدر شده است و این بیانگر آن است که آموزش و پرورش برنامه ای برای ایمن سازی ۱۳ میلیون دانش آموز در برابر انحرافات اجتماعی ندارد.

به گزارش شاهین پرس، مشاور دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر دفتر ریاست جمهوری امروز در همایش دو روزه ملی پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر که در تالار شیخ بهایی شاهین شهر برگزار شده بود با نگاهی به برنامه ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر در 108 سال اخیر گفت: امروزه علی رغم برنامه ریزی و سیاست گذاری های فراوان در حوزه مبارزه با مواد مخدر، وضعیت اعتیاد به عنوان یکی از بحران های جهانی محسوب می شود.

سید حمید صرامی مواد مخدر را یکی از چهار بحران جهانی فقر، مشکلات زیست محیطی و تهدیدات اتمی عنوان کرد و با بیان اینکه مواد مخدر و اعتیاد از جمله آسیب های اجتماعی کشور محسوب می شود خاطرنشان کرد: مواد مخدر و اعتیاد در حوزه اجتماعی به خانواده صدمه می‌زند در حوزه اقتصاد نیز سالیانه 20 هزار میلیارد تومان به اقتصاد لطمه می‌زند و این معضل حتی محیط‌های آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها را در تیررس خود قرار داده است.

مبارزه جدی با مواد مخدر به سیاست گذاری جدید، برنامه ریزیهای منسجم و نیروی متخصص کارآمد نیاز دارد

وی با بیان اینکه برای مبارزه جدی با مواد مخدر باید به پیشینه تاریخی مصرف مواد، گفتمان های جدید، سبک زندگی و تغییرات ایجاد شده در هزاره سوم در جهان توجه کرده و برنامه ریزی داشته باشیم افزود: تجربه گذشته و چالش های جدید نشان می دهد که برای مقابله با بحران مصرف مواد مخدر به سیاست گذاری، برنامه ریزی و نیروی متخصص بیشتر و کارآمدتری نیاز داریم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر وضعیت شیوع تجربه اولین مصرف مواد مخدر در دانش آموزان متوسطه دوم و هنرستانهای استان اصفهان را از میانگین کشوری پایین تر خواند و با بیان اینکه در بین نوجوانان و جوانان این استان به ترتیب استفاده از مواد مخدر گل، حشیش، گراس، علف و ماری جوآنا رواج دارد تاکید کرد: برای برخورد با پدیده های اجتماعی باید از دانش و علم تخصصی استفاده کنیم.

وی اجرای “طرح توانمندسازی و روش‎های پیشگیری اولیه از اعتیاد در مدارس” ویژه دانش آموزان دوره‎های دوم متوسطه را یکی از اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال اقدام و عمل نام برد و با بیان اینکه طرح توانمندسازی دانش آموزان، اولیاء و معلمان سه حلقه اصلی پیشگیری از آسیب های اجتماعی است تصریح کرد: این طرح بر اساس برنامه ششم توسعه و با استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته و به دنیال یکپارچه سازی خدمات پیشگیرانه در بین والدین، دانش آموزان و مدارس تهیه شده است.

آموزش مهارت فرزند پروری از الویت های اصلی پیشگیری از انحرافات اجتماعی است

صرامی با تاکید بر اینکه استاندارهای جهانی مهارت فرزندپروری را از الویت های اصلی پیشگیری از بسیاری از انحرافات اجتماعی می داند تصریح کرد: اگر والدین مهارت های کنترل خشم، ابراز وجود و خودکنترلی را به جوان و نوجوان خود آموزش دهند حتی اگر بارانی از مواد مخدر، محرک، توهم زا، سکس، مشروبات الکلی، شبکه های ماهواره ای ببارد جوان و نوجوان ما حتی خیس هم نخواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مدارس نیز غلبه آموزش بر تربیت باعث شده شرایط بگونه ای شود که در سال 81 نیم درصد و در سال 90 یک درصد از دانش آموزان تجربه مصرف مواد مخدر را داشته باشند که این رقم در سال 94 نیز با افزایش بیشتری روبرو بوده است و این بیانگر این است که آموزش و پروش برای 13 میلیون دانش آموز کشور برنامه ایمن سازی در برابر آسیب های اجتماعی نداشته و نقش خود را به خوبی ایفا نکرده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعتیاد را مهمترین عامل ضد توسعه دانست و افزود: در 82 درصد جوامع اروپایی اعتیاد به عنوان یکی از 10 عامل مشکل بهداشتی محسوب می شود و در برخی کشورهای توسعه یافته میانگین سن مصرف کاهش پیدا کرده است

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ یک از دستگاه های متولی در خصوص نگاه علمی مورد درخواست رهبر انقلاب به مسئله اعتیاد و مواد مخدر بخوبی وارد نشده اند افزود: تاکنون آموزش و پرورش، حوزه های علمیه، رسانه ملی، تشکل های دانشجویی و دانش آموزی و اولیاء و مربیان برنامه ای منسجم و مدون برای موضوع اعتیاد نداشته اند.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اضافه کرد: نیروی انتظامی پس از پیروزی انقلاب تاکنون بیش از 6.5 میلیون نفر مجرم مرتبط با مواد مخدر دستگیر و بیش از یک هزارو 882 کارگاه تولید و بسته بندی مواد مخدر را کشف و پلمپ کرده اما علی رغم اقدامات صورت گرفته، اقدامات پیشگیرانه متناسب با کاهش مصرف همراه نبوده و مصرف هیروئین به ماری جوانا تبدیل شده است.

وی سابقه مبارزه با مواد مخدر در کشور را پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بحران جنگ تحمیلی مورد سوء استفاده قرار گرفت پس از آن نیز با وجود کمترین سهم اعتبارات و فقدان برنامه منسجم و نیروی متخصص، اقدام و عمل جدی و موثری در حوزه پیشگیری صورت نگرفته است.

صرامی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند برای مبارزه با مواد مخدر به موفقیت چندانی دست پیدا کند و آحاد افراد جامعه باید در این زمینه سهم خود را به خوبی ایفا کنند تا زمینه مهار و کنترل آسیب های اجتماعی فراهم شود تاکید کرد: آمار نشان دهنده آن است که مردم کشور علاقه مند به مداخله در عرصه پیشگیری از مواد مخدر هستند اما الگو و مدل مناسبی در اختیار ندارند.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه های کشور باید تهاجمات دشمن بر علیه جوانان کشور را جدی بگیرند توصیه کرد: نباید در مورد اعتیاد اقراق کنیم، پیچیدگی و ابهام مسائل اجتماعی را جدی گرفته و بدانیم پیشگیری از مواد مخدر مهم و نیازمند علم تخصصی است باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم و با اقدامات خستگی ناپذیر از روزمرگی خارج شده با بررسی ظرفیت های موجود و مدیریت سیستمی برنامه ای منسجم، استاندارد و موثر طراحی و همه 50 دستگاه فرهنگی کشور بصورت عملیاتی وارد شده و همه آحاد جامعه را تشویق کنیم تا در این جهاد مقدس شرکت کنند.

چالش اصلی نیرو انتظامی مبارزه با قاچاقچیان شرور و مسلح مواد مخدر است

جانشین فرمانده نیرو انتظامی استان اصفهان در این همایش معضل اعتیاد به مواد مخدر را یک معضل جهانی بیان کرد و گفت: امروزه تجارت مواد مخدر پرسودترین تجارت جهان شناخته می شود که توسط قاچاقچیان شرور و مسلح انجام می شود.

سرهنگ حسین حسین زاده به موقعیت جغرافیایی ایران و مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان به عنوان دو مرکز عمده تولید کننده مواد مخدر اشاره کرد و افزود: تولید سالانه بین ۸ تا ۱۲ هزار تن مواد مخدر در این دو کشور و وجود بیش از دو هزار کیلومتر مرز مشترک با کشور ایران چالش اصلی و مهم نیرو انتظامی با قاچاقچیان جسور و شرور مسلح است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر در مرزها با جانفشانی ها و صرف میلیاردها ریال در تهیه تجهیزات و مقابله با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر بطور جدی وارد شده است که سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی ایران را کشوری مصمم، با اراده، قوی، موفق و پیشرو در مبارزه با مواد مخدر در دنیا معرفی کرده است.

جانشین فرمانده نیرو انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه کشور ایران یکی از راه های اصلی ترانزیت مواد مخدر محسوب می شود خاطرنشان کرد: قاچاقچیان شرور مواد مخدر، سرویس های جاسوسی و دشمنان انقلاب اسلامی جاده صاف کن قاچاق مواد مخدر هستند.

مواد مخدر نقش مهمی در ارتکاب جرائم دارد

وی مواد مخدر را یکی از عوامل اصلی جرائم دانست و افزود: مواد مخدر نقش مهمی در ارتکاب مجرمین به جرائم ایفا می کند چرا که آنها با مصرف مواد مخدر جرأت اقدام به جرم را پیدا می کنند.

حسین زاده ترحم به قاچاقچی مسلح مواد مخدر را بی معنا و مفهوم بیان کرد و افزود: کشف محموله و باندهای مواد مخدر بدلیل مسلحانه بودن قاچاقچیان و مجرمین بسیار مشکل و خطرناک است و نیروی انتظامی بیش از سه هزار و 700 شهید در عرصه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده که بیانگر عزم نیروی انتظامی در ارتقاء امنیت است.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر مبارزه ای سخت، خشن و توأم با قاطعیت و صراحت همراه است خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا عوامل جرم زا را رفع کنیم بر همین اساس است که امروزه جرم شناسان به دنبال یافتن عوامل و زمینه های وقوع جرم هستند.

جانشین فرمانده نیرو انتظامی استان اصفهان عزت و قوام هر ملتی را جوانان آن ملت داست و افزود: بیشترین دغدغه ای که امروزه خانواده های دارای فرزندان جوان هستند اعتیاد و مواد مخدر است.

178 مقاله به دبیرخانه علمی همایش رسید

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان و دبیر علمی همایش ملی مبارزه با مواد مخدر نیز ضمن قدردانی از استقبال خوب دانشجویان و اساتید از همایش گفت: از ابتدای فراخوان بیش از یکصد و 78 مقاله در حوزه های مختلف اعم از پیشگیری و درمان، اعتقادی، روان شناختی و…. به دبیرخانه رسید که در نوع خود بی نظیر بود و همه مقالات توسط 36 نفر از اعضای هیئت های علمی مورد ارزیابی، داوری و غربالگری قرار گرفت.

سعیدصادقی با بیان اینکه از بین مقاله های رسیده 26 مقاله برای ارائه و سخنرانی و 40 مقاله نیز بصورت پوستر مورد پذیرش قرار گرفت افزود: در این همایش دو روزه دو میزگرد و کارگاه آموزشی با بهره مندی از اساتید مجرب برای بروزرسانی دانش شرکت کنندگان برگزار می شود.

در همایش ملی اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر علل و عوامل گرایش به مواد مخدر و راههای درمان اعتیاد مورد ارزیابی قرار می گیرد

رئیس دانشگاه آزاد شاهین شهر و مسئول اجرایی این همایش، اعتیاد به مواد مخدر را یکی از آسیبهای اجتماعی و چالش های اصلی همه کشورها دانست و گفت: در این همایش دو روزه کارشناسان آسیب های مواد مخدر و اعتیاد بر ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، روان شناختی و سلامت جامعه را مورد ارزیابی قرار می دهند.

سیدحمیدرضا رئیس‌السادات هدف از برگزاری این همایش را بررسی و شناخت انواع مواد مخدرها، علل و عوامل اعتیاد و گرایش به مواد مخدر، پیشگیری و روش های درمان اعتیاد به مواد مخدر مدرن و صنعتی، شناسایی راه های توانمند سازی گروه های در معرض خطر، روش های مقابله با عرضه مواد مخدر و روش های کاربردی مبارزه با اعتیاد عنوان کرد.

همایش ملی پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر با حضور سید حمید صرامی، مشاور دبیرکل و مدیرکل دفتر تبلیغات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری و با همکاری فرمانداری شهرستان، اداره کل بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، ستاد فرماندهی نیرو انتظامی، دانشگاه آزاد شاهین شهر و شهرداری شاهین شهر در تالار شیخ بهایی این شهر برگزار و در پایان از عوامل برگزار کننده این همایش تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.