۱۷:۴۷ - دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

در کرسی آزاداندیشی مطرح شد؛

ملاک آموزه های اسلام، آیات و روایات است نه رفتار مسلمانان/ مسیحیت باانکار شریعت،اخلاق و محبت کاذب جوانان را جذب می کند

مدرسه علمیه نرجس خاتون(س) شاهین شهر کرسی آزاد اندیشی با موضوع اسلام، مسیحیت و محبت با حضور اساتید و کارشناسان مجرب و ۱۵۰ نفر از طلاب، مبلغین و ائمه جماعات برگزار کرد.

به گزارش شاهین پرس، حجت الاسلام حبیب رضاارزانی استاد داور کرسی آزاد اندیشی با موضوع اسلام، مسیحیت و محبت که ظهر امروز در مدرسه علمیه نرس خاتون(س) شاهین شهر برگزار شده بود گفت: تعداد زیادی از مسیحیان و کلیسای کاتولیک ارامنه در ایران با صلح و صفا در کنار مسلمانان زندگی می کنند و هیچ اصراری هم ندارند که مسلمانان را مسیحی کنند.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر مسیحیت تبشیری با نفی و بد معرفی کردن اسلام سعی دارد برای خود هوادار جمع کند خاطرنشان کرد: نباید برخی اعتقادات و اموزه های غلط رایج شده در دین مسیحیت را به همه مسیحیان اطلاق کنیم همانگونه که برخی رفتارهای اشتباه را نمی توان به همه مسلمانان نسبت داد، مثلاً ما نمی توانیم بگوییم که همه مسلمانان اهل قمه زنی هستند، بلکه این رفتار تنها در میان قشر خاصی از شیعیان رواج دارد،

هنر کرسی های آزاد اندیشی تبیین اصول بحث برای افراد و چراغ راهی برای پژوهشگران است

مسؤول دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر اینکه منتقدین در کرسی های آزاداندیشی نباید با نظرات ارئه شده مخالفت کامل داشته باشند گفت: هدف از برگزاری کرسی های آزاد اندیشی نقد به شیوه و راه های بیان مطلب است، چرا که قطعاً برخی از این روش ها بیان حقیقت با واکنش و استدلالات افراد مختلف در جامعه است اما توان کافی برای القای نظر اسلام در این مورد را ندارد.

حجت الاسلام علیرضا ناجی با بیان اینکه جلسه کرسی آزاداندیشی با جلسه پرسش و پاسخ تفاوت هایی دارد که باید به آن توجه شود، افزود: گرچه ممکن است به تمام سئوالات افراد در کرسی آزاداندیشی پاسخ داده نشود، اما هنر این کرسی های آزاد اندیشی این است که اصول بحث را برای افراد روشن کرده و چراغ راهی برای محققان و پژوهشگران باشد البته سئوالات مطرح شده نیز باید ناظر به مباحث استاد بوده و به صورت تخصصی و علمی در نقد به نظر ارائه دهنده یا استاد باشد.

مسیحیت تبشیری در تبلیغ آموزه های خود از رفتارهای محبت آمیز یک مبلغ استفاده می کند

حجت الاسلام  یزدانی استاد ارائه موضوع به دیدگاه ترویج اسلام بوسیله خشونت و جنگ های میان اسلام و سایر ادیان در برهه های مختلف تاریخی اشاره کرد و گفت: ارائه ایده ها و آرمان ها با جذب نخبگان و برگزاری همایش های مختلف دو شیوه تبلیغی دین مسیحیت است که سعی در ناکارآمد جلوه دادن دین اسلام و تشیع در امور جامعه با طرح موضوع تفاوت دین و دینداری است.

وی اضافه کرد: مسیحیت تبشیری در تبلیغ آموزه های خود از رفتارهای محبت آمیز یک مبلغ استفاده مهم می کند و برخی از مبلغان تنها با رفتار خود توانسته اند بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیا را جذب مسیحیت کنند، همچنین مسیحیت امروز سعی می کند تا با استفاده از توانمندی ها و ضعف های هر شهر و محله ای برای تبلیغ خود بهره ببرد، آن ها از فرصت ها و تهدیدها و شناخت نیازهای مردم به بهترین نحو استفاده می کنند.

محقق و پژوهشگر ادیان با بیان اینکه در مسیحیت شریعت وجود ندارد و همه مبلغان مسیحی معتقد هستند که اگر ایمان بیاید بقیه موارد هم می آید خاطرنشان کرد: محبت یکی از اصلی ترین شیوه های تبلیغ مسیحیت در دنیا است، البته مبلغان مسیحی در نگاه اول از دین صحبت نمی کنند، پولوس با مکاشفه ای که به ادعای خودش در وجود او رخ می دهد مسیحی می شود و اعلام می کند که تنها راه نجات انسان اعتقاد به عیسی مسیح است و عمل به شریعت نمی تواند انسان را نجات دهد، او از این طریق سعی می کند تا شریعت را از مسیحیت خارج کند.

وی افزود: پولوس در جای دیگر می گوید شریعت تنها راه برای رسیدن به ایمان و محبت عیسی مسیح بود و خداوند پسرش مسیح را کفاره گناهان بشر قرار داده است، طرفداران این نظریه معتقدند که بعد از گناه آدم ابوالبشر و خروج از بهشت انسان ها به صورت ذاتی میراث دار گناه پدران خود شدند و با آمدن بر کره خاکی گویا در زندان قهر خداوند قرار گرفتند و سپس خداوند شریعتی را قرار داد تا انسان ها بتوانند تا زمان اقامت خود در این زندان با عمل به شریعت نجات پیدا کنند.

حجت الاسلام یزدانی ادامه داد: این افراد معتقد هستند با اینکه خداوند شریعت را فرستاد اما به دلیل ویژگی های منفی در وجود انسان مانند حسادت و بخل و سایر صفات مذموم، انسان هنوز هم قابلیت نجات را نداشته و خداوند در دوران طولانی تبلیغ شریعت از سوی پیامبران مختلف صبر کرد، اما خداوند وقتی مشاهده کرد که انسان ها نمی توانند راه نجات را پیدا کنند تصمیم گرفت تا پسرش عیسی را قربانی کند و او را بر روی زمین بیاورد و به صلیب کشیده شود تا گناه بشریت با ایمان به عیسی(ع) بخشیده شود.

وی افزود: پیروان این نظریه معتقدند که با مصلوب شدن عیسی مسیح دیگر بشر از زندان قهر خداوند بیرون آمده و دیگر نیازی به شربعت ندارد و تنها چیزی که لازم است ایمان آوردن به مسیح است و گناهانش بخشیده می شود، پولوس می گوید ایمان و محبت و امید پابرجاست اما محبت از همه این ها مهمتر است. کتاب «ایمان، محبت و امید از منطر اسلام و مسیحیت» از انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره) نوشته آقای عسکر قربانی در ابن رابطه کتاب مفیدی است.

حجت الاسلام یزدانی گفت: از نظر پولوس محبت بالاترین فضیلت در اخلاق مسیحیت است و حتی محبت را بالاتر از ایمان می دانند، کلمه«محبت» 230 بار در ترجمه فارسی کتاب عهد جدید مسیحیان مطرح شده است، مسیحیان آیات مربوط به محبت را به پنج دسته تقسیم می کنند.

مسیحیت ایمان را مقوله ای فرا عقلی می داند

کارشناس مذهبی افزود: اولین دسته آیاتی هستند که می گویند خداوند خود محبت است، دسته دوم اعتقاد دارند محبت بر اساس محبت پدر به پسر بنا شده است، در این آیات عیسی مسیح به خداوند می گوید که چون خداوند او را تکریم کرده پس قطعاً به واسطه فداشدن پسر همه نسل بشر را تکریم کرده است، مسیحیان روش سوم محبت را محبت پسر به پدر می دانند، می گویند همان طور که خدای پدر به خدای پسر محبت کرد، خدای پسر هم به مردم و جهانیان خدمت و محبت می کند.

وی تصریح کرد: مسیحیان می گویند تنها کسی تثلیث را به خوبی می فهمد که به مسیحیت ایمان آورده باشد و زبان را قاصر از بیان و توضیح آن می دانند، نوع چهارم محبت در مسیحیت محبت انسان ها به خداوند و مسیح است  می گویند باید بدانیم که ما در مقابل خداوند چه وظیفه ای داریم، مسیحیان معتقد نیستند که خدا، روح القدس و عیسی سه خدا هستند، بلکه خداوند را ذاتاً واحدی می دانند که دارای سه ضلع است و هر کدام از این اضلاع به صورت مجزا و بدون وابستگی به دو ضلع دیگر خدا نامیده می شود.

حجت الاسلام یزدانی اظهار کرد: مسیحیت چون ایمان را مقوله ای فرا عقلی می دانند بنابراین وارد کردن ایراد عقلی به اعتقاد به تثلیث را جایز نمی دانند و اجازه ورود عقل به این حیطه را نمی دهند و می گویند عقل به ایمان راه پیدا نمی کند.

وی محبت کردن به همه مردم حتی دشمنان را پنجمین نوع محبت در مسیحیت عنوان کرد و افزود: در باورهای مسیحیت بر اساس مکاشفات یوحنا کسی که به انسان ها محبت می کند در واقع مؤمن به مسیح می شود.

حجت الاسلام یزدانی خاطرنشان کرد: ‏ادعای مسیحیت بر اساس کتاب مقدس مسیحیت و منابع اصلی آن است و مسیحیت را دین محبت می دانند و می گویند از نظر منابع اسلام دین محبت کامل نیست، درباره رفتارهای خشونت آمیز مسیحیان و عملکردهای ظالمانه پیروان مسیحیت در طول تاریخ هم اینگونه استدلال می کنند که بین دین و دینداری تفاوت است و برخی پیروان مسیحیت نتوانسته اند به دستورات این دین جامه عمل بپوشانند و این بحث دیگری است، اما اساس گسترش اسلام را با زور شمشیر می دانند.

ظلم و ستم و جرم و جنایت در هیچ یک از ادیان الهی جایگاهی ندارد

حجت الاسلام دکتر رستمیان در جایگاه منتقد موضوع بیان کرد: ‏نه اسلام و نه مسیحیت هیچ کدام نمی پذیرند که اگر کسی به دین آن ها ایمان آورد و یک سری مناسک ظاهری را انجام داد هر جرم و جنایت و ظلمی هم می تواند در کنار آن اعمال انجام دهد باز هم به بهشت می رود و ایمان واقعی دارد.

وی اظهار کرد: موضوع جدایی مسیحیت از اخلاقیات و حتی جایز شمردن همجنس بازی و مسائلی از این دست که مسیحیت کاتولیک امروز گرفتار آن شده نقش مهمی در جذب برخی افراد به مسیحیت ایفا می کند اما باید بدانیم که این روش بر خلاف مسیحیت قرون وسطایی است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اساس همه ادیان الهی بر پایه محبت قراردارند همانگونه که تمام سوره های قرآن با «بسم الله الرحمن الرحیم» و رحمت خداوند شروع می شوند چراکه رحمت خداوند بر غضب او پیشی دارد و عرفا معتقدند که غضب خداوند هم برخواسته از محبت اوست،

مقایسه شعار محبت در اسلام و مسیحیت

وی با بیان اینکه دو نوع محبت حقیقی و کاذب وجود دارد که باید آن ها را بشناسیم تصریح کرد: تشویق و تنبیه والدین هر دو می تواند مصداق محبت در حق فرزندان باشد، یعنی چون پدر فرزندش را دوست دارد گاهی او را تشویق و گاهی هم به ناچار تنبیه می کند تا راه درست را به او بیاموزد، در مورد پزشکی که شکم بیمار را برای معالجه پاره می کند هم محبت واقعی وجود دارد، چرا که خیرخواه مریض است، هر چند در ظاهر عمل محبت آمیزی انجام نمی دهد.

حجت الاسلام  رستمیان گفت: ‏امروز برخی مبلغان مسیحیت بین جوان ها تبلیغ می کنند که مسیحیت دین محبت است و اگر دختر و پسر گناهی هم مرتکب شدند آن ها را بازخواست نمی کند و حکم و حدی که در اسلام برای فرد زانی و زانیه وجود دارد در مسیحیت تعریف نشده است و با این حربه می خواهند تا جوان ها را جذب خود کنند، این محبت از نوع کاذب است آنها می گویند جنگ و جهاد و قصاص در مسیحیت نیست.

وی بیان کرد: ‏اساس محبت در اسلام بر واقعیت بنا شده است و خداوند و شریعت اسلام بر اساس خیرخواهی و کمال بشر او را به پیروی از دستورات شریعت فرا می خواند و تنبیه و شلاق و زندان برای افراد خطاکار هم به دلیل همان محبت واقعی نسبت به او است که می خواهد تا از مسیر صحیح منحرف نشود، گاهی افرادی هستند که خوردن برخی مواد غذایی برای آن ها مضر است و پزشک هم آن ها را منع می کند و در حالیکه آن ها در درون خود نسبت به آن غذاها میل و رغبت دارند، اما وقتی می فهمند که صلاح آن ها در دوری از آن غذاهاست قانع می شوند، حال اگر کسی بیاید و آن غذای ممنوعه را برای آن فرد مریض مهیا کند نه تنها به او محبت نکرده بلکه خیانت هم کرده است.

حجت الاسلام  رستمیان تصریح کرد: ‏در انجیل آمده است که اگر فردی به گوش راست شما ضربه ای زد طرف چپ صورت خود را هم جلوی او بیاور تا ضربه ای هم به گوش چپ تو بزند، از نظر ما این موضوع بر خلاف فطرت بشر است و لذا معتقدیم که جزء تحریفات و افزوده های بشری انجیل است.

محبت برخلاف فطرت انسان، جزء تعالیم هیچ یک از انبیای الهی نیست

وی افزود: فطرت انسان بر اساس نرفتن زیر بار ظلم بنا شده است، محبتی که بر خلاف فطرت انسان باشد جزء تعالیم هیچ یک از انبیای الهی نیست، برخی از احکام مربوط به جهاد و قصاص و تنبیه افراد خطاکار در اسلام به اشتباه از سوی برخی افراد به خشونت تعبیر می شوند، البته هجوم برخی افراد به ممالک مختلف در عهد بعد از اسلام به اسم مسلمانان باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا رفتار آنها بر اساس تعالیم صحیح اسلامی بوده است یا خیر، قرآن کریم می فرماید ما به کسانی که در حق آنان ظلم وارد شده اذن مقابله داده ایم، تمام موارد جهاد در اسلام، جهاد دفاعی است و جهاد ابتدایی نیست.

حجت الاسلام یزدانی در دفاع از آموزه های مسیحیت تبشیری گفت: سؤالی که من دارم اینست که چگونه مسلمانان معتقدند که کسی که ولایت داشته باشد اما به احکام نماز و روزه هم عمل نکند ارجح بر کسی است که نماز بخواند و روزه بگیرد ولی ولایت نداشته باشد و حاضر نیستند بپذیرند کسی که به مسیح ایمان آورده باشد هر چند مرتکب گناهانی هم بشود می تواند به بهشت وارد شود، یعنی در برخی موارد عقل نمی تواند پاسخگو باشد و جایز نیست تا ورود کند، در بحث ایمان و تثلیث هم همینگونه است.

امروزه گفته های کلیساها با واقعیت و متن مقدس مسیحیان تفاوت های زیادی دارد/ ملاک آموزه های اسلام آیات و روایات است نه رفتار مسلمانان

حجت الاسلام رستمیان در پاسخ به سؤال مطرح شده گفت: یکی از مشکلات مسیحیت این است که امروز آنچه که کلیسا می گوید با واقعیت مسیحیت و متن مقدس مسیحیان تفاوت هایی دارد، مثلاً همین بحث تثلیث اصلاً در متون مقدس مسیحیت نیامده است، در حالیکه تثلیث در قرن پنجم و به دستور امپراتور کنستانتین ساخته شده است، بنابراین اگر بخواهیم رفتار و دستورات کلیسا را به عنوان دینداران واقعی در مسیحیت به حساب بیاوریم باید اساس مسیحیت را زیر سؤال ببریم.

استاد حوزه و دانشگاه ملاک آموزه های اسلامی را قرآن و احادیث دانست و با بیان اینکه رفتار مسلمانان ملاک اسلام نیست خاطرنشان کرد: در اسلام اگر برخی روایات با تعالیم قرآن تطبیق نداشته باشد باید آن ها را کنار بگذاریم، حال سؤال اینجاست که اگر در مسیحیت ملاک رفتار صحیح، انجیل است که در اینصورت بسیاری از آموزه های مسیحیت امروز زیر سؤال قرار می گیرد، اگر هم ملاک در مسیحیت رفتار کلیسا است که این افراد در قرون وسطی جنایت هایی را در حق بشریت مرتکب شده اند که روی همه ظالمان عالم را سفید کرده اند، مطالعه تاریخ جنگ های صلیبی به خوبی نشان می دهد که رفتار مسیحیان در پیروی از کلیسا چگونه بوده است.

وی ادامه داد: من ملاک تعالیم اسلام را معرفی کردم، حالا شما بفرمایید که ملاک رفتار صحیح در تعالیم مسیحیت چیست، اگر بخواهیم محبت را اساس مسیحیت بدانیم، این محبت در کجا مشخص شده است و ملاک ما کدام یک است؛ کتاب مقدس یا کلیسا؟، همچنین ما معتقدیم که انسان جز عقل ابزار دیگری برای شناخت و فهم مسائل ندارد و در اسلام تقلید در اعتقادات جایز نیست، اینکه در اسلام ما دلیل دو رکعت بودن نماز صبح را با عقل خود نمی فهمیم و در این زمینه تقلید می کنیم، این دو رکعت بودن نماز جزء اعتقادات نیست و از احکام شریعت محسوب می شود، تثلیث هم جزء اعتقادات است و چون عقل آن را نمی پذیرد بنابراین از نظر ما رد شده است.

فعالیت گروهای مسیحی تبشیری در مدارس شاهین شهر

مسئول واحد پژوهش مدرسه علمیه نرجس خاتون(س) شاهین شهر هدف از برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع اسلام، مسیحیت و محبت را فعالیت کلیساهای خانگی و گروه های تبشیری در مدارس شاهین شهر عنوان کرد و گفت: با توجه هشدار رهبر انقلاب در خصوص فعالیت برخی گروه ها و فرقه در به انحراف کشاندن جوانان و نوجوان جامعه و همچنین بدلیل موقعیت شهرستان، براساس نیازسنجی انجام شده ضرورت آگاه سازی و اقناع طلاب، مبلغین و ائمه جماعات مدارس احساس شد.

ملک محمدی از برگزاری نشست علمی پژوهشی با موضوع اسلام، مسیحیت و محبت با حضور آقای هادی همراه با معرفی و ارائه کتاب های مرجع ویژه طلاب خبر داد و افزود: در برسی های انجام گرفته گروه های انحرافی بر اساس سه مقوله عشق، امید و محبت در حال فعالیت هستند که بنیادی ترین مقوله موضوع محبت است که با استفاده از این موضوع و نقطه ضعف هایی که در رفتار برخی افراد وجود دارد فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به شبهاتی که برای جوانان و نوجوان مطرح می شود به منظور توجیح و آمادگی طلاب، مبلغین و ائمه جماعات برای پاسخگویی به سئوالات و شبهات با نگاه به موضوع محبت در تقابل اسلام و مسیحیت نشست علمی پژوهشی با استفاده از کارشناسان مجرب برگزار شد.

در حاشیه برگزاری این مراسم به مناسبت روز درختکاری تعدادی نهال توسط طلاب و اساتید مدرسه غرس شد.

 انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.