۲۰:۴۷ - جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵

مدیرمیراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهین شهر و میمه:

مرمت ارگ بزرگ و تاریخی مورچه خورت آغاز شد

چهراضی گفت: با تخصیص اعتبار ملی فاز نخست مرمت و استحکام بخشی ارگ تاریخی و عظیم مورچه خورت آغاز شده است.

به گزارش شاهین پرس، ارگ تاریخی و به جامانده قرن نهم هجری که شاهد یکی از بزرگترین وقایع تاریخ کشورمان است بر اثر گذشت زمان در حال تخریب و مدت ها بود که در انتظار توجه و مرمت نشسته بود که بلاخره در اسفند سال 94 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

بر اساس مصوبه هیئت دولت با قرار گرفتن بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی سالانه مبلغی برای پژوهش و مرمت بنا از سوی دولت اختصاص داده می شود در سال جاری نیز مبلغ یک میلیارد ریال در مرحله نخست برای مرمت امکان عمومی قلعه بزرگ و تاریخی مورچه خورت که یکی از بزرگترین بناهای خشتی کشور است اختصاص داده شد.

مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهین‌شهر و میمه در گفتگو با شاهین پرس، از آغاز مرمت و بهسازی قلعه تاریخی مورچه خورت شاهین شهر خبر داد و گفت: با توجه به تخصیص اعتبار ملی برای مرمت این قلعه تاریخی و بر اساس بررسی های بعمل آمده در فاز اول مرمت، بهسازی و استحکام بخشی برج‌ها و دیوارهای خارجی قلعه از روز 25 بهمن ماه آغاز شده است.

جواد چهراضی به وسعت حدود 33 هزار متر مربعی قلعه مورچه خورت اشاره کرد و افزود: با توجه به قدمت طولانی قلعه بر اثر مرور زمان بخش زیادی از این قلعه دچار فرسایش، فرسودگی، آب شکستگی و آسیب شده که با الویت بندی صورت گرفته در مرحله نخست استحکام بخشی و مرمت برج ها و دیوارهای بیرونی قلعه انجام می شود.

وی اضافه کرد: با قرار گرفتن نام قلعه تاریخی مورچه خورت در لیست بودجه ملی از این پس سالانه مبلغی برای مرمت قلعه از طرف دولت تامین میشود که این مبلغ فقط قابل استفاده در مکانهای عمومی قلعه است.

مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خاطرنشان کرد: ارگ عظیم مورچه‌خورت در روستای تاریخی مورچه‌خورت یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخی و خشتی کشور محسوب می شود در ارگ مورچه‌خورت ابنیه‌ های متعددی همچون حمام، مسجد، امامزاده، خانه‌های روستایی و بازار وجود دارد و هنوز چند خانواده در این قلعه تاریخی سکونت دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.