۰۶:۱۷ - سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵

رئیس دادگستری شاهین شهر و میمه:

شاهین شهر زندان ندارد/ 800 زندانی شهرستان در زندانهای استان هستند

محمدی رئیس دادگستری شاهین شهر و میمه با بیان اینکه 800 زندانی در زندانهای مختلف استان داریم گفت: با توجه به پیچیدگی جرائم و حجم پرونده اگر توسعه زندان نداشته باشیم در آینده با مشکل روبرو خواهیم شد.

به گزارش شاهین پرس، معاون فرهنگی اداره کل دادگستری استان اصفهان در آیین بهره برداری از ساختمان جدید دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه ضمن تبریک دهه مبارک فجر انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: نفس کشیدن در سایه پرچم و نظام مقدس جمهوری اسلامی به رهبری ولایت فقیه نعمت و افتخار بسیار بزرگی برای همه ما مردم ایران اسلامی است که با سربلندی در امنیت بالا بسر می بریم.

تضعیف و توهین به قوه قضاییه برخلاف موازین اسلامی است

حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی نژاد با اشاره به جایگاه حساس قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی افزود: حضرت امام(ره) از قوه قضاییه به عنوان رکن طراز اول نظام اسلامی یاد می کردند و اهمیت جایگاه قوه قضاییه در نظام اسلامی را به عنوان حساس ترین رکن از ارکان نظام اسلامی می شمردند و مکرر می فرمودند تضعیف و توهین به قوه قضاییه برخلاف موازین اسلامی است.

وی افزود: بیانات حضرت امام(ره) نقابی که برخی افراد با سخنان خود بر قوه قضاییه زده بودند را کنار می زد و چهره مهربان قوه قضاییه را نمایان می کرد و بر خلاف کسانی که قوه قضاییه را قوه خشن معرفی می کردند ایشان قوه قضاییه را قوه حامی مظلومین معرفی و چهره رحیمانه و مهربان قوه قضاییه را ترسیم می کردند.

اعتراض به احکام قضات تنها از راه مجاری قانونی امکان پذیر است

معاون دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه براساس آیات قرآن کریم در قصاص، در دیات و در تعزیرات زندگی وجود دارد خاطرنشان کرد: احکامی که قاضی با در نظر گرفتن شرایط صادر می کند حکمی است که از آن زندگی تراوش کرده و موجب حیات طیبه ای می شود که شمیم عطر عدالت را در جامعه پراکنده می کند.

وی جامعه بدون عدالت را جامعه ای متزلزل خواند و افزود: عدالت در جامعه توسط احکام، قضات واقف به احکام الهی اجرا می شود که ثمر و میوه آن عدالت است.

حجت الاسلام موسوی نژاد با تاکید بر اینکه عدالت گرچه ممکن است برای فرد یا قشری تلخ و ناخوشایند باشد اما برای قاطبه مردم جامعه، میوه ای شیرین تر از عسل به همراه دارد تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام به امرای خود می فرمود:سعی کنید نظر عامه مردم را بدست آورید و به دنبال رضایت افراد خاص نباشید و اگر گاهی رضایت عامه بدست نیاید خداوند خواهد بخشید چرا که هدف رضایت عامه مردم است. 

وی افزود: اگر حکمی صادر شود و به تایید مراجع رسمی رسید براساس فرموده حضرت امام(ره) این حکم لازم الاعمل و الاجرا است و هرگونه تضعیف کردن حکم بر خلاف موازین اسلامی است، بنابراین اعتراض به حکم قاضی تنها از مجرای قانونی امکان پذیر است.

معاون دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: امروز جمهور اسلامی آیین دادرسی بسیار مدرن، بروز و حقوق بشرانه دارد چرا که حقوق متهم را مورد توجه قرار داده و قضات نیز به خوبی می دانند که قانونگذار از آنها چه می خواهد و اگر بخواهد بر خلاف آیین دادرسی عمل کنند خلاف شرع و قانون انجام داده اند.

وی با تاکید بر اینکه قانون وقتی که تصویب شده برای همه لازم الاجراست تصریح کرد: باید سختگیری و آسان گیری های قضات ما بر اساس قانون و آیین دادرسی باشد.

چارت سازمانی دادگستری به 250 نفر افزایش پیدا کرده است

رئیس دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه در ابتدای این مراسم با توصیف شرایط و وضعیت نامناسب ساختمان سابق دادگستری شهرستان گفت: با توجه به رشد جمعیت و حجم پرونده ها وضعیت این ساختمان در شان مردم برای مراجعه آنها نبود.

حسین محمدی چارت سازمانی و کمبود نیرو را از دیگر معضلات دادگستری شهرستان بیان کرد و افزود: براساس چارت سازمانی 90 نفر در دستگاه قضا شهرستان فعالیت می کردند که طی یکسال گذشته با پیگیرهای انجام شده چارت سازمانی به 250 نفر افزایش پیدا کرده است همچنین شش شعبه دادیاری به 12 شعبه، دو شعبه بازپرسی به پنج شعبه، یک معاون دادستانی به دو معاون، یک دادگاه به پنج دادگاه حقوقی و دو دادگاه خانواده و سه دادگاه کیفری به پنج دادگاه کیفری و یک دادرس به پنج دادرس افزایش پیدا کرده است.

نرخ رسیدگی به پرونده 30 درصد بیشتر از استان است/ 800 زندانی در زندانهای مختلف استان داریم 

وی با بیان اینکه نرخ رسیدگی به پرونده در این شهرستان 30 درصد بیشتر از استان است افزود: علی رغم اینکه حجم و تراکم پرونده در این شهرستان از استان بیشتر است اما به لحاظ کیفیت نوع پرونده ها از نوع باندی و حساس در شهرستان کمتر داریم.

محمدی با اعلام اینکه 800 زندانی در زندانهای مختلف سطح استان داریم نبود زندان را یکی دیگر از معضلات دادگستری شهرستان عنوان و خاطرنشان کرد: زندانیان شهرستان در زندانهای مختلف استان پراکنده هستند و این موضوع برای مراجعه و تردد خانواده های زندانیان و مردم مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در شهرستان به زندان نیاز داریم تصریح کرد: هرچند همکاران قضایی درصدد کاهش زندانیان هستند اما با توجه به پیچیدگی جرائم و تعداد زندانیان اگر زندانها توسعه پیدا نکند مشکلاتی در پی خواهد داشت.

افزایش حجم پرونده به دادگستری جای تاسف دارد

فرماندار شهرستان نیز در این مراسم با ابراز تاسف از افزایش حجم ورود پرونده به دستگاه قضایی گفت: جای تاسف دارد که چرا روز بروز باید چارت سازمانی و ساختمان افزایش پیدا کند اگر برابر احکام اسلامی و موازین اسلامی مورد تاکید بزرگان دین رفتار شود این حجم مراجعه و پرونده به دستگاه قضا را نخواهیم داشت.

علیرضا بصیری تصریح کرد: همه ما مسئول هستیم و باید همه همکاری و تلاش کنیم تا با اصلاح سبک زندگی کاهش آسیب های اجتماعی و حجم قابل توجهی از پروندهای خانواده و اقتصادی را کاهش دهیم.

حکومت حضرت علی(ع) تابلوی مجسم عدالت است

امام جمعه شاهین شهر با اشاره به ایه 25 سوره حدید در خصوص اهمیت جایگاه عدالت در جامعه اسلامی گفت: بر اساس ایات و روایت فضیلت و اهمیت کار یک حاکم و قاضی برای اجرای قسط و عدل و گسترش عدالت از عبادت صد ساله عابد بیشتر است.

حجت الاسلام مرتضی ملکیان حکومت چهار ساله و عدالت محور حضرت علی(ع) را تنها تابلوی قابل ترسیم از عدالت خواند و خاطرنشان کرد: وظیفه حکومت اسلامی جلوگیری از باطل و حمایت از حق و حقیقت است و در اسلام همانگونه که برای کار قضاوت فضیلت و جایگاه عظیم و بزرگی در نظر گرفته شده است خدای ناکرده اگر لحظه ای از مسیر حق انحراف وجود داشته باشد عقاب ان نیز سخت و ناگوار خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.