۰۸:۳۸ - دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

مسئول واحد مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه:

زنگ خطر بیماری سرطان/ سرطان چهارمین عامل 80 درصد مرگ و میر در کشور است

طاهری مسئول واحد مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان گفت: چهار بیماری غیر واگیردار دیابت، سرطان، قلبی و عروقی و عارضه ریوی عامل 80 درصد مرگ و میر در کشور می باشد.

به گزارش شاهین پرس، سرطان بیماری‌ای است که یک تومور بدخیم به طور غیر عادی سلول‌های بدن را تقسیم و تکثیر کرده و بافت‌های سالم را نابود می‌کند، سالانه هزاران نفر در ایران و میلیون ها نفر در جهان به این بیماری مبتلا می شوند که در صورت تشخيص به موقع و زودهنگام، امکان کنترل و بهبود كامل آن بسيار زياد است.

مسئول واحد بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در گفتگو با شاهین پرس، از آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان از یکم لغایت هفتم بهمن ماه خبر داد و گفت: هفته ملی مبارزه با سرطان امسال با شعار “سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید” در هفته اول بهمن ماه اجرا می شود.

مریم طاهری هدف کلی پویش ملی مبارزه با سرطان را کاهش بروز بیماری و مرگ و میر ناشی از سرطان با بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا عنوان و خاطرنشان کرد: سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در بین ایرانیان(مرد و زن) محسوب می شود.

وی اضافه کرد: آمارها حاکی از آن است که بیشترین بروز سرطان در مردان ایرانی عبارتند از سرطان پوست، معده و پروستات و در زنان ایرانی نیز به ترتیب سرطان پستان، پوست و کولورکتال است که در صورت اصلاح باورهای نادرست و شناخت کافی از علائم سرطان با خود مراقبتی می توانند از بروز سرطان پیشگیری کنند.

مسئول واحد مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه چهار بیماری دیابت، سرطان، قلبی و عروقی و عارضه ریوی را بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی عامل 80 درصد مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر دار عنوان کرد و افزود: بهبود سبک زندگی در کاهش روند رو به‌ رشد این بیماریها نقش کلیدی دارد.

وی بابیان اینکه 80 درصد بیماریهای قلبی و عروقی و 40 درصد از سرطانها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند افزود: در سال 1391 حدود هفت هزار و 163 نفر در کشور به سرطان روده مبتلا شدند که با توجه به آمار رو به رشد سرطان پیش بینی می شود این رقم در سال 1409 به بیش از 13 هزار نفر در افزایش پیدا کند.

طاهری روند رو به رشد سرطان را نگران کننده خواند و با اشاره به وضعیت سرطان در سطح شهرستان گفت: در سال 1393 از هر یکصد هزار نفر در سطح شهرستان 153 مرد و 185 زن به بیماری سرطان مبتلا شده اند که با تغییر سبک زندگی و خود مراقبتی می توان این آمار را کاهش داد.

وی مهمترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان را افزایش امید به زندگی، تغییر در شیوه زندگی و عوامل محیطی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر علی رغم اینکه عدد مرگ و میر ناشی از سرطان ها افزایش یافته است اما به طور کلی با در نظر گرفتن جمعیت و تعداد موارد ابتلا در مقایسه با به سه دهه گذشته نسبت افرادی که از سرطان فوت می­ کنند کاهش یافته است.

مسئول واحد مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه مهمترین دلیل بهبود در بقای بیماران را علاوه بر درمان های موثرتری که توسط محققان کشف شده، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام بیان کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.