۱۰:۴۰ - یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵

در نخستین همایش ملی جمعیت و خانواده مطرح شد

زنان با سواد و شاغل میل کمتری به فرزندان آوری دارند/ سیاست های جمعیتی از سوی دولت جدی تلقی شود

هوشنگ طالبی گفت: سیاست های جمعیتی یک اصل بسیار مهم است که باید توسط دولت و مسئولان جدی تلقی شود و این آمار تلنگری برای دولت مردان برای بررسی هر چه سریع تر سیاست های جمعیتی است.

به گزارش شاهین پرس، رئیس دانشگاه اصفهان در همایش ملّی جمعیت و خانواده گفت: سیاست گذاران تا کنون نسبت به حمایت از افزایش موالید و تلاش عملی در این زمینه اکراه داشتند که بی میلی افراد خانواده در دخالت سیاست گذاران یکی از علل این مقاومت ها بود.

هوشنگ طالبی ادامه داد: کاهش موالید و مقاومتی که در قبال تولید جمعیت در دهه هفتاد بود به همراه تصمیمات خنثی با تناقض های آشکار برای حمایت از سیاست های افزایش باروری و پوشش برای کاهش باروری در دهه هفتاد از دیگر عواملی بود که باعث شد مسئله تولید نسل و افزایش جمعیت به خطر بیفتد.

وی افزود: این اکراه به دلیل هزینه های بالای عدم حمایت از اقدام و عمل به شدت از بین رفت و همچنین ثابت شد تلاش برای اصلاح سیاست های سالخوردگیِ جمعیت و سیستم بهداشتی درمانی بسیار دشوار است.

طالبی اذعان داشت: در سال 2005 جمعیت دنیا 6.5 میلیارد بود و در سال 2015 به 7.3 رسید که این جمعیت تا دو سال آینده تا 7.5 پیش بینی می شود.

به گفته این مسئول جمعیت جهان هر 12 سال یک میلیارد رشد داشته است.

رئیس شورای سیاست گذاری همایش ملی جمعیت و خانواده با بیان این که 60 درصد جمعیت جهان در آسیا مستقر شده اند ادامه داد: میانگین سنی جمعیت جهان حدود سی سال است که 26 درصد از این جمعیت زیر 15 سال است و 62 درصد بین 15 تا 59 سال است و 12 درصد در سن 60 سال به بالا هستند.

* کاهش فرزند آوری، افزایش امید به زندگی

وی اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که در هر سال، 83 میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه می شود که پیش بینی می شود در سال 2030 جمعیت جهان به 8.5 میلیارد برسد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اگر نرخ رشد را حد متوسط در نظر بگیریم می بینیم که واقعیت ها نشان از کاهش باروری در جهان دارد و اگر امروز به ازای هر زن 2.5 فرزند داریم، این مقدار به 2.4 کاهش پیدا کرده و طبق پیش بینی ها بعد از 2030 به دو فرزند هم کاهش پیدا می کند.

طالبی تصریح کرد: در سطح جهانی امید به زندگی در 10 سال گذشته سه سال افزایش پیدا کرده و از 67 سال به 70 سال رسیده است که آفریقا در این بین بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهد؛ به نظر می رسد در سال 2050 امید به زندگی به 77 سال برسد.

رئیس دانشگاه اصفهان معتقد بود سالخوردگیِ جمعیت واقعیتی است باید آن را بپذیریم و این سوغات دهه هفتاد و هشتاد است.

وی با بیان این که 24 درصد جمعیت اروپا را افراد بالای 60 سال تشکیل می دهند افزود: نرخ رشد جمعیت 60 سال خیلی بالاست که در حال حاضر این نرخ 3.26 ولی از آن طرف نرخ جمعیت 1.18 است و این نگران به نظر می رسد.

* کاهش شدید فرزند آوری ایران در سه دهه

این مسئول بازهم یادی از وضعیت دهه هفتاد کرد و گفت: نرخ باروری در ایران در دهه هفتاد به شدت کاهش پیدا کرده و این در دهه هشتاد هم ادامه داشته است؛ به طوری که در اواسط دهه شصت به ازای هر زن ایرانی 6.5 فرزند بود و در سال 1390 این نرخ به 1.75 فرزند رسید.

طالبی تصریح کرد: کشور ایران در آستانه سالخوردگی جمعیت قرار دارد و تا سال 1420 سطح باروری ایران به سطح جانشینی می رسد که تا 85 سال آینده روند جمعیتی ایران یک روندِ کاهشِ باروری جمعیتی را در پیش خواهد گرفت.

این مسئول در پایان صحبت های خود در این همایش ابراز داشت: اگر این روند در ایران به همین منوال ادامه پیدا کند متأسفانه خواهیم دید که تا سال 1409 رشد جمعیتی به صفر می رسد چرا که تصور بر این است که در جامعه امروز نگرش خانواده ها تغییر پیدا کرده و به سمت تک فرزندی پیش می رود.

به گفته هوشنگ طالبی، سیاست های جمعیتی یک اصل بسیار مهم است که باید توسط دولت و مسئولان جدی تلقی شود و این آمار تلنگری برای دولت مردان برای بررسی هر چه سریع تر سیاست های جمعیتی است.

دبیر علمی همایش جمعیت و خانواده سخنران بعدی بود که در جمع مسئولین گفت: کاهش نرخ باروری و سالمندی جامعه ارتباط نزدیک به تصمیمات خانواده ها برای فرزندآوری و قبل از آن به موضوع ازدواج بر می گردد.

علی ربانی افزود: گفتمان سازی در حیطه جمعیت و خانواده در گرو انجام کارهای فرهنگیِ مناسب باید اثر گذار باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم ایران کشوری بالنده و رو به رشد باشد و ما هم از همین حیث شعار همایش را «خانواده متعادل و ایران مقتدر» انتخاب کردیم.

* نرخ منفی رشد جمعیت تا سال 1425

معاون مرکز آمار جمعیتی ایران هم در ادامه این همایش گفت: پیش بینی های جمعیتی مرکز آمار نشان می دهد که اگر سطح باروری پائین بیاید، در فاصله سال های 1420 تا 1425 نرخ منفی جمعیت را تجربه خواهیم کرد.

علیرضا زاهدیان افزود: در دهه های اخیر نوسان های شدیدی در تعداد موالید را شاهد بودیم که ساختار جمعیتی ما را بر هم زده است و همچنین می بینیم که در استان های برخوردارتر نرخ باروری پائین تر است.

وی تصریح کرد: مادران با سواد و شاغل تعداد فرزندان کمتری به دنیا آوردند و از طرفی هم خانواده هایی که توان مالی بالایی دارند، کمتر به دنبال فرزندآوری هستند.

زاهدیان ادامه داد: استفاده از بیمه های اجتماعی، افزایش طول عمر فعالیت سالمندان، استفاده از توان خانواده برای مراقبت و حمایت از سالمندان و اصلاح ساختار سنی جمعیت از راهکارهای کاهش اثرات سالمندی جمعیت است.

این مسئول مرکز آمار در بخش دیگری از سخنان خود در نخستین همایش ملی جمعیت و خانواده که در دانشگاه اصفهان برگزار شده بود گفت: سیاست ها و راهبردها بیشتر به راهکارهای فرهنگی در جامعه بر می گردد و اصلاح فرهنگ فرزندآوری کمتر از مهمترین موضوعات در این زمینه است.

معاون مرکز آمار جمعیتی ایران در پایان توجه به کیفیت جمعیت را امری لازم دانست و جلوگیری از فرزند داری بدون برنامه  و همچنین اولویت در حمایت از ازدواج به جای فرزندآوری از راهکاری این مهم است.

این همایش با همکاری مرکز آمار ایران، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری اصفهان، سازمان ثبت احوال، شورای عالی انقلاب فرهنگی و قطب علمی روان شناسی معنویت و شادی دانشگاه اصفهان برگزار و تا عصر امروز ادامه داشت.

انتهای پیام/صدای سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.