۰۸:۰۰ - شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵

باغ برجامی که ثمر نداشت؛

اظهارات رئیس جمهور نقابی بر وادادگی تیم مذاکره کننده است

اظهارات رئیس جمهور مبنی بر در جریان بودن رهبر انقلاب از جزئیات برجام تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خود و سوء مدیریت، لجاجت و وادادگی تیم مذاکره کننده، که ناشی از عدم توجه به توصیه های رهبر انقلاب است می باشد

به گزارش شاهین پرس، برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، توافقی جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان سوئیس صورت گرفته بود که بر اساس این توافق اتحادیه اروپا و آمریکا ملزم شده بودند، کلیه تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی را لغو کنند، پنجشنبه گذشته توسط قانونگذاران مجلس سنای آمریکا با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف، طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند.

گرچه طی یکسال گذشته این نقض عهد بارها از جانب سرکرده کشورهای 1+5 یعنی آمریکا در اشکال مختلف صورت گرفته بود اما گویا عده ای این بدعهدی های دشمن را که رهبر انقلاب مکرر گوشزد می کنند را باور نداشته و ترجیح می‌دادند خود را در قبال آنها به ندیدن بزنند و یا اینطور وانمود کنند که فقط چند «لگدپرانی» ساده از جانب آمریکا است.

زمانی که مجلس نهم برجام را ظرف مدت 20 دقیقه تصویب کرد، واکنش طیف های مختلف جامعه به آن در نوع خود جالب توجه بود، موافقان و مخافان برجام هر کدام حرفهایی داشتند که امروز می توان به وضوح دید کدام دسته صحیح می گفتند.

آن موقع که ترامپ در مناظرات انتخاباتی حرف از پاره کردن برجام می زد، جوانان مومن و انقلابی با توجه به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب آرزوی روزی را داشتند که این برجام به آتش کشیده شود و مسئولان امر در دولت و تیم مذاکره کننده و مجلس پاسخگوی فرصت سوزی هایی که طی سه سال و نیم اخیر در جامعه شده است باشند.

رهبر معظم انقلاب همواره بر طی مسیرهای قانونی در اجرای مصوبات تاکیده داشته اند و علیرغم اینکه دولت نمی خواست مراحل بررسی برجام بطور کامل در مجلس شورای اسلامی طی شود ایشان بر تصویب آن تاکید ورزیدند.

همان زمان کمیسیونی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و وظیفه بررسی برجام را با حضور صاحبنظران به عهده گرفت که هرچند ناقص ولی حرکت های خوبی را در شناساندن روح برجام برای مردم انجام داد، برجام با همه خوب و بدش در مجلس نهم تصویب شد آن هم ظرف مدت 20 دقیقه که هنوز هم اما و اگر ها بر سر تصویبش وجود دارد.

تصویب برجام در مجلس در حالی صورت گرفت که حواشی آن همچنان خبرساز و فضای سیاسی کشور را کماکان تحت تاثیر خود قرار داده بود، اما آن چه که در این بین بیش از همه مورد توجه قرار گرفت، نقش آفرینی گسترده و غیرقابل انکار علی لاریجانی رئیس مجلس  شورای اسلامی برای به تصویب رساندن قانون یک فوریتی مجلس درخصوص برجام بود، موضوعی که البته ابراز تشکر مقامات دولتی از وی را به دنبال داشت.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی  همان زمان درخصوص تصویب جزییات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تشکر ویژه‌ای از آقای دکتر لاریجانی دارم؛ دکتر لاریجانی زمانی هم که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند گام بزرگی در حل و فصل موضوع هسته‌ای برداشتند و آن مربوط می‌شد به برنامه مدالیته که به ابتکار ایشان بود و با این ابتکار بحث فنی ما با آژانس بین‌المللی پایان یافت.

این ها را همان صالحی گفت که بازوی لاریجانی را به نمایندگی از دولت و بابت تشکر بوسید.

اگر برجام موضوع مهم منافع و امنیت ملی کشور بود، جا داشت به لحاظ حقوقی و قانونی به طور دقیق، کامل و یک‌جا به آن پرداخته شود. و جدا کردن بخش‌هایی از تعهدات برجام و بررسی قانونی آن‌ها در قالب لایحه توجیهی جز برطرف کردن اعتراض‌ و انتقاد برخی نمایندگان نسبت به برجام دارد
حال مدتها از این قضیه می گذرد و آمریکا پیشقدم در نقض آن شده است و دولت ما هم منفعل تر از قبل به جای اینکه اشتباه خود را قبول کند سعی دارد تقصیر را گردن رهبری نظام بیندازد تا از این معبر اندک رأیی برای خود در انتخابات 96 جمع کند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها گفته اند، کلیات برجام را در روشنگری ها و رهنمودهای خود توضیح فرموده اند ولی شخص رئیس جمهور ما اصرار بر آن دارد که ایشان را در جریان جزییات بداند، در حالی که رهبر معظم انقلاب فرموده اند این که من در جریان جزییات بوده ام صحیح نیست.
حال اینکه روحانی می خواهد برای اشتباهات خود و لجاجت و وادادگی تیم مذاکره کننده اش نقابی برای دولتش بسازد را باید هم از بعد سیاسی و هم اجتماعی مورد بررسی قرار داد.

وی می خواهد کم کاری و عدم نتیجه دهی برجام را که ناشی از سوء تدبیر و عدم توجه به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب است را به عنوان پرچمی سر دست گیرد تا اگر در تبلیغات انتخاباتی خود، کسی به عملکردش انتقادی داشت صریحا بگوید می خواستم ولی نگذاشتند.

انتهای پیام/ زهرا آذری

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.