۱۱:۵۰ - چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵

با حضور خواهران طلبه؛

برگزاری اولین دوره تخصصی تربیت مربی نهج البلاغه در اصفهان/ کتاب امیر مؤمنان را از آخر به اول بخوانید

اولین دوره تربیت مربی نهج البلاغه امیر مومنان علی علیه السلام در استان اصفهان برگزار می شود. تعدادی از خواهران طلبه استان اصفهان در این دوره تخصصی شرکت خواهند داشت.

به گزارش شاهین پرس، رییس اداره امور مبلغان خواهر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و مدیر موسسه فرهنگی سفیران سرزمین آفتاب در آئین افتتاحیه این دوره آموزشی تاکید کرد: این دوره به همت این موسسه غیر دولتی و همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و موسسه نهج البلاغه اصفهان برپا شده است.
حجت الاسلام محمد قیصری درباره چرایی و چگونگی برگزاری دوره مورد اشاره تصریح کرد: بعد از سخنان رهبر فرزانه انقلاب درباره اهمیت نهج البلاغه و غربت این کتاب ارزشمند در میان خواص جرقه برگزاری این دوره در اصفهان زده شد.
وی خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب در یکی از مهمترین سخنان خود درباره اهمیت این گوهر ارزشمند فرموده اند: «درباره ی توجهی که باید به نهج البلاغه پیدا کنیم، می خواهم هشدار بدهم: ما این توجه را امروزه کم داریم، مثل این که نمی دانیم چه گنجینه ی معرفت بی پایانی در این کتاب وجود دارد، یا هنوز برای مردم ما – حتی محققان اهمیت دستیابی به منبع عظیم این کتاب بی نظیر، به طور کامل کشف نشده است.»

photo_2016-12-07_10-30-00-1

وی ادامه داد: ایشان در جایی دیگر فرموده اند: «امروز روز استفاده هر چه بیشتر از نهج البلاغه است. امروز شرایطی مشابه شرایط حکومت دوران امیرالمؤمنین علیه السلام است.
پس روزگار، روزگار نهج البلاغه است. امروز می شود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمؤمنین علیه السلام به واقعیتهای جهان و جامعه نگاه کرد و بسیاری از حقایق را دید و شناخت و علاج دردها را پیدا کرد. همین است که به نظر ما امروز بیش از همیشه به نهج البلاغه محتاج تریم.»
وی تاکید کرد: از همین رو و با توجه به اهمیت این سخنان و رهنمودها، نخستین دوره تربیت مربی نهج البلاغه برای اساتید و طلاب خواهری که حداقل سطح دو حوزوی را سپری کرده و توانمندی خوبی در این زمینه داشته باشند برگزار می شود.
به گفته این مسوول حوزوی، برای این دوره 80 نفر ثبت نام شدند که 60 نفر ازمیان آنها برای اولین دوره پذیرش شدند و قرار است بعد از اتمام دوره جلسات معرفتی خود در سطح شهر اصفهان را برگزار کنند.
حجت الاسلام قیصری افزود: دوره مذکور در سه ترم و برای اولین بار در استان اصفهان با حضور استادانی از مشهد، اصفهان، قم و تهران روزهای پنجشنبه هر هفته برگزار می شود.
وی افزود: گواهی نامه مربی نهج البلاغه در خاتمه دوره به مربیان شرکت کننده اعطا می شود.

استاد حوزه و دانشگاه شامگاه  در ادامه افتتاحیه این دوره تخصصی و معرفتی با اشاره به اهمیت و ارزشمندی نهج البلاغه اظهار کرد: آنچه امروز بشریت برای کمال و سعادت خود به آن نیاز دارد در این کتاب الهی و گرانسنگ آمده است.
حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع با بیان اینکه باید برای ترویج نهج البلاغه کوشش کرد خطاب به مربیان حاضر در این دوره گفت: شش نکته در بهره مندی لذت بخش و آسان از نهج البلاغه باید مدنظر باشد.

201-768x512
به گفته این استاد حوزوی، اولین نکته در این خصوص خواندن ترجمه ی تنها بدون متن عربی است و بهترین کتاب سفارش شده و خوب در این زمینه، ترجمه مرحوم حجت الاسلام محمد دشتی است.
وی در ادامه مطالعه روزانه 10 دقیقه به همراه اعضای خانواده این کتاب ارزشمند را توصیه کرد و افزود: بهترین روش، مطالعه از انتهای کتاب، یعنی شروع از بخش حکمت های نهج البلاغه است.
به گفته مهدوی ارفع هر دو بخش نامه ها و خطبه ها نیز بهتر است از آخر به اول خوانده شود به گونه ای که مثلا ابتدا آخرین نامه حضرت امیر قرائت شود.
وی در توصیه دیگری به مربیان گفت: در طول خواندن و بهره گرفتن از نهج البلاغه تنها به روخوانی بسنده کنند و از خلاصه برداری و حفظ کتاب خودداری کنند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ممکن است در هنگام مطالعه نهج البلاغه، به جملاتی سخت و ثقیل بر بخورید که باید بدون مراجعه به استاد از آنها عبور کنید و مطمئن باشید در مراحل بعد آن مفاهیم را درک خواهید کرد.

200-3-768x512
انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.