۱۵:۴۸ - سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵

برای دستیابی به آمار 90 درصد مبتلایان به ایدز؛

مهار همه گیری HIV با اطلاع رسانی و تشخیص زودهنگام بیماری میسر است/همه افراد دارای رفتار پرخطر و زنان حتما آزمایش ایدز بدهند

آمار رو به رشد مبتلایان به بیماری ایدز نگران کننده است، درحالی که 721 نفر مبتلا به ایدز در استان اصفهان شناسایی شده است اما مسئولان این آمار را به بیش از دو هزار نفر تخمین زده و می گویند بسیاری از مبتلایان از بیماری خود بی اطلاع هستند، بنابراین افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی و معتادان، دو گروهی هستند که حتما باید آزمایش ایدز بدهند.

به گزارش شاهین پرس، ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می شود.

اچ آی وی یک بیماری عفونی با عامل مولد ویروسی است که فقط در خون و ترشحات بدن فرد مبتلا وجود دارد و اگر فرد دارو دریافت کند تعداد ویروس ها در خون فرد آنقدر کم می شود که دیگر قابل انتقال به دیگران نیست و سلامت خود بیمار هم تضمین می شود و اگر فرد به صورت منظم دارو مصرف کند، طول عمر نرمال خواهد داشت اما اگر فرد مبتلا دارو مصرف نکند، نه تنها تعداد ویروس در خون و ترشحات بدن افزایش پیدا کرده و امکان سرایت بیماری به سایر افراد جامعه بیشتر می شود، بلکه سلامت خود فرد نیز به شدت تهدید شده و با نقص تدریجی سیستم ایمنی فرد به انواع بیماریهای عفونی دیگر نیز مبتلا می شود و درصورت عدم درمان حتی می تواند به مرگ فرد نیز منجر شود.

بیماری HIV/AIDS

در طی 35 سالی که از کشف ویروس HIV گذشته است حدود 78 میلیون نفر در دنیا به این ویروس آلوده شده و 35 میلیون نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

نظر به اينكه موضوع ايدز صرفاً يك موضوع بهداشتي نبوده و داراي ابعاد اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، امنيتي و غيره نيز مي باشد، به منظور اطلاع رساني مناسب در اين خصوص، تعيين روز جهانی ایدز (14 آذر) و تعميم آن به “هفته اطلاع رسانی ايدز” از 19- 13 آذرماه، همه ساله شعار خاصی برای روز جهانی ایدز اختصاص داده می شود و شعاری که برای امسال در نظر گرفته شده است:

“مهار همه گیری HIV با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان “ میسر است

بیماری ایدز یک بیماری مزمن عفونی است و اگر فرد آلوده به ویروس HIV به موقع شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرد علاوه بر بهبود کیفیت زندگی بیمار طول عمر بیشتری خواهد داشت، احتمال انتقال ویروس HIV به سایر افراد به کمترین مقدار خود رسیده و پیشگیری و کنترل ایدز در جامعه راحتتر خواهد بود.

چند اصطلاح رایج درمورد: HIV/AIDS

آلوده به ويروس ايدز: مرحله اي است كه ویروس نقص ایمنی انسان(ویروس HIV) وارد بدن فرد شده ولي علايم بيماري ظاهر نشده است. در اين مرحله فرد آلوده كننده است.

بيماري ايدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی: مرحله اي است كه علايم بيماري ظاهر شده است در اين مرحله نيز فرد آلوده كننده است.

شایعترین راه های انتقال بیماری عبارتنداز:

الف ) تماس جنسی محافظت نشده (بدون استفاده از کاندوم) با فرد آلوده به HIV

ب ) از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده

ج ) از مادرآلوده به ویروس HIV به جنین

تشخيص عفونت  HIV:

تست اولیه: يافتن آنتي بادي هاي ضدHIV  به روشELISA  یا استفاده از تست سریع تشخیصی HIV

گروه های در معرض خطر این بیماری شامل موارد ذیل می باشند:

الف ) افراد دارای رفتارهای پرخطر ( معتادین تزریقی به دلیل استفاده از سرنگ مشترک، افراد دارای روابط جنسی محافظت نشده )

ب ) پرسنل بهداشتی درمانی بعلت احتمال مواجهه شغلی ( تماس با خون آلوده ،  Niddle stick و غیره )

ج ) نوزادان مادران باردار آلوده به ویروس ایدز

ویروس عامل بیماری ایدز از طرق زیر منتقل نمی شود:

1-     تماسهای عادی مثل دست دادن، روبوسی کردن، کار کردن، هم صحبت شدن و …

2-     حمام عمومی، استخر و توالت

-3    عطسه و سرفه

-4   نیش حشرات

مهمترین راه های پیشگیری از بیماری ایدز:

1-     در صورت وجود رابطه جنسی غیر مطمئن، استفاده از کاندوم

2-     عدم استفاده از وسایل تزریق مشترک، وسایل نوک تیز و برنده مشترک مثل تیغ، سوزن خالکوبی، تاتو وغیره

آخرین آمار مبتلایان HIV/AIDS در کشور تا پایان خردادماه سال 95

–    تا پایان خرداد ماه سال 1395، تعداد موارد آلوده به ویروس HIV در کشور 32 هزار و 685 نفر می باشد که 84درصد افراد مرد و 16درصد زن است.

–    تا پایان خرداد ماه سال 1395، تعداد 8 هزارو 311 نفر از موارد مبتلا به HIV/AIDS  در کشور فوت کرده اند.

–    بیشترین گروه سنی درگیر، بین 25 تا 40 سال ( یعنی حدود 71 درصد کل مبتلایان) هستند.

–    پوشش درمان ضد رترو ویروسی موارد HIV/AIDS  در کشور، 15 درصد می باشد.

تعداد و درصد موارد HIV/AIDS بر حسب راه انتقال در استان تا پایان سال 94

راه انتقال تجمعی تا پایان سال 94 سال 94
تعداد درصد تعداد درصد
اعتیاد تزریقی 458 4/66% 15 29%
روابط جنسی 158 23% 21 40%
مادر به کودک 12 7/1% 2 4%
خون و فراورده های خونی 6 9/.% 0 0%
نامشخص 55 8% 14 27%
کل 689 100% 52 100%

 

تعداد موارد ابتلا به HIV/AIDS در شهرستان شاهین شهر و میمه تا پایان شهریور سال 95

جنس تعداد موارد ابتلا به HIV/AIDS فوت
مرد 58 24
زن 10
جمع 68 24

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس، بیماری HIV / AIDS را یک بیماری رفتاری دانست و بر ضرورت داشتن اطلاعات کلی از نحوه انتقال و راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری برای عموم مردم به خصوص نوجوانان و جوانان تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت سلامت جامعه محدودیتی برای دریافت خدمات مشاوره ای برای افراد جامعه در این زمینه وجود ندارد.

علی پارسا تصریح کرد: افراد دارای رفتارهای پرخطر (جنسی، اعتیاد تزریقی و مصرف کننده داروهای روانگردان و مواد مخدر صنعتی نظیر شیشه و غیره ) نیاز اساسی به مشاوره و انجام آزمایش های لازم دارند و در الویت قرار دارند.

وی با بیان اینکه 70 درصد زنان مبتلا به ایدز به طور مستقیم نقشی در ابتلا نداشته و از طریق همسر به این بیماری مبتلا شده اند افزود: در حالی که تاکنون 721 نفر مبتلا به ویروس HIV/AIDS در استان اصفهان شناسایی شده است، آمار کل مبتلایان بیش از دو هزار نفر تخمین زده می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با تاکید بر نقش رسانه ها در آگاهی بخشی و فرهنگ سازی اقشار جامعه در کاهش ابتلا به بیماری ایدز گفت: با ارتقاء سطح آگاهی و سواد اجتماعی درخصوص این بیماری می توان با فرهنگ سازی، انگ این بیماری را در جامعه کمرنگ کرد تا مردم داوطلبانه برای تشخیص ایدز مراجعه نمایند.

شروع موج سوم ابتلا به ایدز با رفتارهای پر خطر / جوانان بیشترین مبتلایان به ایدز هستند

وی به افزایش آمار زنان مبتلا به ایدز اشاره و تصریح کرد: همچنان که درصد زنان مبتلا به ایدز نسبت به سال های گذشته روبه رشد است، درصد ابتلا به ایدز از طریق ارتباط جنسی نیز روبه افزایش است آمارها نشان می دهد سال گذشته در میان افراد شناسایی شده در استان 40 درصد از طریق تماس جنسی و 29 درصد از طریق اعتیاد تزریقی مبتلا شده بودند که این ارقام تا پایان سال 94 ،23 درصد روابط جنسی و 4/66 اعتیاد تزریقی رسیده است.

پارسا با بیان اینکه آمار و ارقام در استان اصفهان نیز همانند آمار کشوری بیانگر افزایش انتقال از طریق روابط جنسی و شروع موج سوم در این استان می باشد، خاطرنشان کرد: نگاهی به آمار مبتلایان در شهرستان شاهین شهر و میمه نیز موید این مسئله است که بیشترین میزان ابتلا به ایدز در میان جوانان است.

 شیوع رفتارهای پر خطر را هنوز باور نکرده ایم

وی با ابراز تاسف از اینکه 71 درصد مبتلایان به ایدز در کشور زمانی شناسایی شده اند که نیاز به درمان داشته اند و نشانه ایدز در آن ها بروز کرده بود افزود: این نشان دهنده آن است که هنوز شیوع رفتارهای پر خطر در کشور را باور نکرده ایم و آگاهی جامعه و نسل جوان درباره ایدز ناقص است و بدلیل اینکه تعداد زیادی از بیماران از ابتلا خود آگاهی ندارند از خدمات درمانی نیز بی بهره اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه وجود انگ و تبعیض و همچنین الگوی ناصحیح مصرف مواد مخدر را از دیگر چالش های مبارزه با ایدز مطرح کرد و افزود: براساس برنامه سازمان بهداشت جهانی و استراتژی چهارم برنامه کنترل و پیشگیری از ایدز تا سال 2020 باید حدود 90 درصد مبتلایان به ایدز شناسایی شوند و 90 درصد افراد شناسایی شده نیز تحت درمان قرار گیرند و 90 درصد افراد تحت درمان ناقل بیماری نباشند.

وی از شناسایی تنها 30 درصد بیماران مبتلا به ایدز که 15 درصد آنها تحت درمان هستند خبر داد و تاکید کرد: دستیابی به این اهداف زمانی امکان پذیر است که با ارتقا سطح آگاهی جامعه، افراد به موقع و به صورت داوطلبانه جهت انجام مشاوره و انجام تست سریع تشخیص بیماری مراجعه نمایند.

پارسا تصریح کرد: در صورت مشکوک بودن به ابتلاء یا داشتن هرگونه سوال در خصوص بیماری HIV/AIDS بهترین کار مراجعه به مرکز مشاوره و مراقبت از این بیماری رفتاری است. که در این مراکز تمامی اطلاعات مراجعین کاملا محرمانه می ماند و ارائه کلیه خدمات پیشگیرانه، بهداشتی و درمانی نیز رایگان انجام می شود.

وی به اقدامات پیشگیرانه بیماری ایدز در شهرستان شاهین شهر و میمه اشاره کرد و افزود: همایش های آموزشی برای گروه های سنی مختلف در فرهنگسراها، مدارس دانشگاه ها و ادارات و…  برگزار و ارائه کلیه خدمات مشاوره و آزمایش HIV نیز در مراکز بهداشتی درمانی بصورت رایگان است.

شاهین شهر پایلوت طرح جدید غربالگری و پیشگیری از ایدز

وی افزود: همچنین طرح پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به نوزاد برای خانم ها در این شهرستان به صورت پایلوت در سه مرکز جامع سلامت (گلدیس ،مسکن مهر ،سایت) و دو پایگاه سلامت( گلدیس و حاجی آباد ) اجرا می شود که در این طرح هر خانم باردار طی سه نوبت تست HIV داده و در صورت مثبت بودن تحت درمان قرار می گیرد تا از تولد نوزاد HIV مثبت جلوگیری شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اضافه کرد: به منظور اجرای طرح و تحقق استراتژی چهارم برنامه کشوری کنترل HIV/AIDS از اسفند ماه سالجاری خدمات رایگان مشاوره و انجام تست از افراد دارای سابقه خطر در کلیه مراکز و پایگاههای سلامت شهرستان ارائه خواهد شد.

وی به انجام 909 مورد رپید تست HIV  از افراد واجد شرایط در شش ماه اول سال جاری(95) اشاره کرد و با بیان اینکه هر ساله در چندین نوبت در سطح شهر جلسات مشاوره و آزمایش به صورت رایگان برای کلیه داوطلبین صورت می پذیرد افزود: امسال نیز این جلسه روز چهارشنبه هفدهم آذرماه از ساعت 8 صبح الی 8 شب، در پارک معلم (رازی) جنب پایگاه راهنمایی ورانندگیبرگزار می شود که مساعدت و همکاری فرمانداری، شهردار و همچنین نیروی انتظامی را برای برگزاری هر چه بهتر این برنامه می طلبد.

آدرس مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهرستان شاهین شهر و میمه:

شاهین شهر،خیابان شهید مطهری(بهداری)، مرکز سلامت جامعه شهید سرخوش / شماره تماس:45230004

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.