۰۹:۰۰ - دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵

رئیس مرکز بهداشت اصفهان:

اتوبوس‌های اطلاع‌رسانی ایدز در شهر اصفهان خدمات‌رسانی می‌کنند

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: اتوبوس‌های اطلاع‌رسانی از بیماری ایدز به مدت یک هفته به ارائه خدمات آموزشی، انجام آزمایش ایدز و مشاوره در این زمینه می‌پردازند.

به گزارش شاهین پرس، رضا خدیوی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی و پیشگیری از ایدز در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی اتوبوس‌های اطلاع‌رسانی ایدز در شهر اصفهان، اظهارداشت: این اتوبوس‌ها از روز شنبه تا جمعه در سطح شهر اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: این اتوبوس‌ها روز یکشنبه در منطقه حصه و میدان خوراسگان؛ دوشنبه در منطقه هفتون و زینبیه، سه شنبه در میدان جمهوری و چهارباغ عباسی، چهارشنبه در میدان آزادی و خانه اصفهان، پنج‌شنبه در سی و سه پل و پل خواجو و روز جمعه در کوه صفه مستقر هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه شناسایی تعداد زیادی از مبتلایان به ایدز در زمان اهدای خون و یا در محل دیده‌بانی زندان‌ها و یا در هنگام انجام داوطلبانه آزمایش ایدز بیان کرد: از زمانی‌که شخص به ویروس مبتلا می‌شود تا زمان تشخیص چندماه زمان می‌برد بنابراین این اقدامات راهی برای شناسایی تمام بیماران نیست.

وی بهترین راه تشخیص ایدز را انجام آزمایش سریع دانست و خاطرنشان کرد: البته انجام این آزمایش به منزله درست بودن جواب نیست بلکه بعد از سه ماه یک آزمایش تکمیلی داشته که در آن زمان مثبت یا منفی بودن ایدز در فرد مشخص می‌شود.

توجه به حاشیه شهرها بهترین راهکار مبارزه با ایدز

خدیوی با بیان اینکه ایدز از دو منظر مکان و صاحبان رفتارهای پرخطر جنسی مورد توجه وزارت بهداشت قرار دارد، اظهار داشت: مکان‌های پرخطر در حاشیه شهرها قرار دارند که یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت، توجه به حاشیه شهرها است بنابراین افراد دارای رفتارهای پرخطر مانند افرادی که اعتیاد تزریقی و یا رابطه پرخطر جنسی دارند در معرض ابتلا به ایذر هستند.

وی با اشاره به تصویب برنامه استراتژیک چهارم ایدز کشور در شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی کشور گفت: در این برنامه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، امورخارجه، سازمان صدا و سیما و قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها وظایفی را بر عهده دارند.

اجباری کردن آزمایش ایدز مانعی در شناسایی مبتلایان

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در واکنش به اجباری شدن آزمایش ایدز، اظهارداشت: به جای اجباری شدن آزمایش HIV باید مراجعه کنندگان به سیستم بهداشتی کشور را متقاعد به انجام آزمایش کرد که این هنر کارشناسان بهداشتی تا بتوانند این کار را انجام دهند؛ علاوه بر اینکه تمام مراحل آزمایش ایدز در کشور محرمانه انجام می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت آگاهی بخشی به اقشار جامعه در زمینه این بیماری گفت: افزایش سطح آگاهی و سواد اجتماعی عامل مهمی در انجام آزمایش داوطلبانه ایذر است.

خدیوی با اشاره به ارائه خدمات آزمایش تشخیص ایدز در 95 مرکز درمانی و بهداشتی استان افزود: آزمایش‌ها و مشاوره‌های ایدز باید با رضایت فرد انجام شود در غیر این صورت کارآمد نبوده و حتی نتیجه معکوس نیز به دنبال خواهد داشت.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان بیان کرد: رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، انگ بیماری ایدز را در جامعه کمرنگ می‌کنند تا افرادی که نیاز به خدمات درمانی و مشاوره در این زمینه دارند، به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.