۰۸:۳۵ - دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵

مدیر مسئول روزنامه جوان در دانشگاه اصفهان:

جنبش دانشجویی به جای مقابله با مصادیق، با فرآیندهای فسادآفرین مبارزه کند/ رانت اطلاعاتی عامل اکثر فسادهای اقتصادی است

گنجی گفت: رهبر معظم انقلاب به برخورد سیستمی تاکید داشته اند و خطاب به دانشجویان فرموده اند: شما وقتی با فساد می خواهید مبارزه کنید به مصداق انسانی نپردازید، فرایندها را ببینید، سیستم ها و رویه ها و قانونها را ببینید و شعاع دید خود را وسیع کنید.

به گزارش شاهین پرس، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان، در جلسه ای که به همت بسیج دانشجویی برگزار شده بود، به تبیین رسالت دانشجو در قبال «فسادهای اقتصادی» پرداخت.
وی گفت: در دوران پس از جنگ و دوران تورم ۴۹ درصد، زیرساخت های فساد داشت شکل می گرفت، دانشجو با توجه به رده ی سنی وقتی ترکیب می شود با فضای دانشجویی -که البته مقداری شخصیت کاذب تولید می کند- احساس مرجعیت می کند و البته جامعه هم این نگاه را به او دارد.

سخنران افزود: از نگاه بیرون، دانشجو مخالف حاکمیت از لحاظ سیاسی است و البته این به خاطر شرایط سنی و جنبه روانی است که دارد چرا که جوان از نظارت و کنترل خوشش نمی آید و از آنجا که قدرت و حکومت نظم ایجاد می کند، ممکن است جوان آن را نپذیرد و این دوران، دوران هویت یابی و شکل گیری شخصیت و اجتماعی شدن است.

دانشجو به قدرت سوءظن دارد

گنجی اذعان کرد: حکومت فاسد باشد یا نه و هرجا که باشد، جریان دانشجویی معمولا به قدرت سوءظن دارد و نگاه مثبتی ندارد؛ چرا که ضوابط مدام او را کنترل می کند و او این را نمی پسندد.

گنجی یکی از چالش های دانشجو با حکومت را مسئله ی «مصلحت» دانست و گفت: چه بخواهیم یا نه حکومت برای خود اسرار و امنیت و مصلحتهایی دارد اما دانشجو این فضا را قبول ندارد. دانشجو بیشتر با مسایل جزیی تحریک می شود تا مسایل کلان. جزیی نگر است و نگاهش خیلی سیستمی نیست و حتی در مسئله ی فساد هم معمولا نمونه های انسانی را دنبال می کند و فکر می کند که باید یقه ی یک نفر را گرفت و آن را برجسته کرد.

وی توضیح داد: یک جوان که وارد سیاست می شود نگاه خنثی ندارد و یا محبت دارد یا متنفر است و این اقتضای جوانی است. عنصر دانشجو هنوز آلوده به قدرت و ثروت نشده است، کسی که به قدرت و ثروت آلوده شد ساکت و محافظه کار می شود. کسی که حقوق بگیر حاکمیت است فریاد نمی زند. برای همین دانشجو راحت فریادش را می زند و این منجر به عدالت خواهی و آرمان خواهی در او می شود.

این فعال رسانه ای افزود: نگاه دانشجو به عدالت بیشتر مساوات است و به طبقه اقتصادی اعتقاد ندارد. برای همین قبل از انقلاب بسیاری از دانشجویان جذب کمونیسم می شدند، چون کمونیسم طبقه را به لحاظ تئوریک برنمی تابد. اما در اسلام ثروت مشروع به رسمیت شناخته می شود.

رادیکالیسم چگونه شکل می گیرد؟

وی تاکید کرد: دانشجو معمولا چپ است، هم چپ به معنی روشنفکری و هم چپ به معنی تحول خواهی. همواره وضعیت موجود را قبول ندارد و دنبال نقطه آرمانی است، گرچه شاید نداند چیست. یا وضعیت را دربسته می بیند یا رکود می بیند یا عده ای را حاکم می بیند که قبول ندارد و رادیکالیسم اینجا شکل می گیرد.

مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: نکته مهم اینجاست که «نقد» حاکمیت در کشور ما محترم است اما «نفی» حاکمیت تبعات سنگینی دارد. نفی حاکمیت به جای نقد هزینه ایجاد می کند. باید دید دنبال اصلاح وضع موجود هستیم یا حذف وضع موجود؟ ساختار شکنیم یا با رویه ها مشکل داریم؟

گنجی اشاره کرد: به باور من، دانشجوهای ما نسبت به دانشجوهای صدر انقلاب تحلیل آن زمان را ندارند. ما باید تلاش کنیم آن طراز را حفظ کنیم. در بحث فساد که در اینجا مورد نظر ما است دانشجو اگر نگاهش سیاسی شد، هم استقلالش مخدوش می شود و هم کارش بی اثر خواهد بود.

وی بیان کرد: اگر در جِلد جریانات سیاسی خواستید وارد مبارزه با فساد شوید آلودگی سیاسی وارد کارتان می شود و اصل کار را خراب می کند و به عنوان آدم رسانه ای باید بگویم فساد در ایران جناح نمی شناسد. انسان منفعت طلب است، امیرالمومنین (ع) می فرمایند: برای یک انسان سخت ترین لحظه آن است که بخواهد از منفعتی بگذرد.

پنج ویژگی فضای نقد

گنجی برای ورود به فضای نقد جریان دانشجویی پنج ویژگی را بیان کرد و خواست تا همگان در خود ایجاد کنند:

۱- اطلاعات دقیق؛ که توضیح داد: شما بر اساس اطلاعات رسانه نمی توانید فساد را بر کسی بار کنید، چون رسانه کارش این است که «نمود» را چند برابر «بود» کند یا بود را مینیاتوری از نمود کند. کار رسانه بزرگنمایی و کوچک نمایی است (گنجی در پاسخ به سوال دانشجویان روزنامه جوان را نیز از این امر مستثنی ندانست).

وی تاکید کرد: برای اینکه موردی را دنبال کنید باید اطلاعات دقیق داشته باشید و الا برای خود و دیگران مشکل ساز می شوید.

۲- زمان شناسی؛ که توضیح داد: زمان در موضع گیری مهم است، مقام معظم رهبری به دانشجوهای حزب اللهی فرمودند: گاهی حرف حق شما در زمان نامناسبی پازل دشمن را تکمیل می کند.

۳- تقوا؛ که توضیح داد: درست است که دانشجو فکر می کند قوه قهریه ندارد اما رفتارش به لحاظ حیثیت اجتماعی بسیار موثر است، باید مراقب اقدامات خود باشید.

۴- استقلال؛ که توضیح داد: یکی از آسیب های این سالها این است که جریان دانشجویی از بیرون تاثیر می پذیرد. فلان خط سیاسی که خارج دانشگاه دنبال می شود داخل دانشگاه هم دنبال می شود. جریان دانشجویی در موضع گیری ها همه ابعاد را در نظر نمی گیرد و هویت دانشجویی از بین می رود و شاخه احزاب و بارکش جریانات سیاسی می شود.

۵- در نظر گرفتن فرایند به جای مصادیق؛ وی در توضیح به صحبت های مقام معظم رهبری در شیراز اشاره کرد که در توصیه به دانشجویان فرمودند: «شما وقتی با فساد می خواهید مبارزه کنید به مصداق انسانی نپردازید، این کار شما را کوچک می کند و شما را با یک نفر آدم درگیر می کند. فرایندها را ببینید، سیستم ها و رویه ها و قانونها را ببینید و شعاع دید خود را وسیع کنید.»

مشکل اقتصادی ما چیست؟

وی در پاسخ به سوال فوق گفت: اقتصاد ما دو مشکل دارد که فساد تولید می کند؛ ما سه بخش دولتی، خصوصی و شبه دولتی در کشور داریم. آنجا که هیئت مدیره ایجاد کردیم و نام شبه دولتی گذاشتیم اما پول مال بیت المال است. یعنی بانک دولتی است اما هیئت مدیره تصمیم می گیرد.

وی در تشریح این مطلب افزود: فضای دموکراتیک را از غربی ها یاد گرفتیم اما بودجه خصوصی نیست. ما بررسی کردیم ۹۰ درصد فساد در ایران در بخش شبه دولتی است که پول از بیت المال اما در شکل اداری خصوصی است. فرد پولی از جیبش در نمی آورد که بخواهد حساب کتاب داشته باشد.

دولت باید شبه دولتی ها را جمع کند

وی در اعتراض گفت: چرا ما باید شرکت ملی نفت و مخابرات و گاز و… داشته باشیم؟ همه ما می دانیم اینها شرکت دولتی اند پس چرا می گوییم شرکت ملی؟ چرا نمی گوییم معاونت ملی نفت؟ چرا می گوییم شرکت ملی نفت؟ این سهامی های عام که در بخش دولتی هست فساد در آنجاست و دولت باید شبه دولتی ها را جمع کند.

پاداش های نجومی در این دولت چندبرابر شده است
وی تصریح کرد: داستان پاداش های نجومی برمی گردد به قانونی در سال ۵۱ که برای سودها و پاداش های بانک ها تصویب شد، و مدام به روز شده و در این دولت ضریب آن چند برابر شده است و از نظر حقوقی نمی شود با آنها برخورد کرد.

وی افزود: مهمتر از آن، اینکه در کشور ما فساد به خاطر رانت اطلاعات است و کسی بر آن مشکل شرعی و قانونی نمی تواند وارد کند. رانت عبارت است از دسترسی عده ای خاص به اطلاعات محدود.

وی به بیان مثالی در این زمینه پرداخت: همین دولت مستقر در اوایل پاییز ۹۲ مصوبه ای داشت که بندر جاسک را تبدیل به بندر آزاد تجاری کند و کسی از آن خبر نداشت تا اینکه مثلا یکماه بعد رییس جمهور سفر استانی داشته باشد و آن را رسانه ای کند؛ در این فاصله حاضرین در جلسه به اطرافیان و نزدیکان خود می گویند که در جاسک زمین بخرند. طرف هم ظاهرا زمین خریده و دزدی نکرده و پول داده و با او برخورد حقوقی نمی توان کرد.

خیلی ها با رانت به ثروت کلان می رسند/ راهکار شفافیت اطلاعات است

وی افزود: برخی با رانت اطلاعاتی و اقدام به موقع به پولهای کلان می رسند و قوه قضاییه نمی تواند برخورد کند. خیلی ها از این طریق به ثروت های کلان می رسند. رانت اطلاعات مشکل اقتصاد ما است و راه کار، شفافیت اطلاعات است که شما باید مطالبه کنید. اطلاعات باید عادلانه در اختیار همه قرار بگیرد.

وی خطاب به دانشجویان گفت: اگر می خواهید مبارزه کنید دنبال رانت اطلاعات بگردید. کار پژوهشی کنید و تحقیق کنید. مثلا در بندر جاسک ببینید مصوبه دولت کی بوده، رییس جمهور کی اعلام کرده است و در این فاصله چه کسانی آنجا زمین خریده اند؟ حرفتان باید دقیق باشد این خودش کنترل ایجاد می کند.

در مسیر عدالت خواهی رسالت دارید هزینه پرداخت کنید

این فعال سیاسی گفت: در کشور ما عجله برای پولدار شدن دارد فرهنگ می شود. در جامعه شناسی می گویند وقتی منزلت های اجتماعی جابجا شد اینگونه می شود. چون جامعه ما دینی است این چیزها چند برابر ضریب می خورد در ذهن مردم و این کار را برای نیروهای انقلاب سخت می کند که نه تنها دستی در کار ندارند تازه پاسخگو هم باید باشند.

وی در پایان به جمع بندی پرداخت و گفت: در مسیر عدالت خواهی رسالت دارید هزینه پرداخت کنید و زندان بروید و اخراج هم بشوید. این مسیر دشواری است. البته سرجمع جامعه ما نظام فاسدی نیست. نهادهای بین الملی و استانداردهای غرب نمی گویند که ما کجای جدول هستیم.

 

انتهای پیام/ صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.