۱۵:۳۴ - یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵

رئیس اداره بهزیستی شاهین شهر و میمه:

بیش از دو هزارو 800 معلول تحت حمایت بهزیستی شاهین شهر است/ ضمانت اجرایی قانون جامع حمایت ازمعلولین مشکلات را کاهش می دهد

عسگری رئیس اداره بهزیستی شهرستان از وجود بیش از دو هزار و 800 معلول در شهرستان خبر داد که این آمار کمتر از دو درصد میانگین آمار جهانی است.

به گزارش شاهین پرس، رئیس اداره بهزیستی شاهین شهر و میمه در همایش روز جهانی معلولین، از معلول به نام توانمند و توانخواه یاد کرد و گفت: در شهرستان بیش از دو هزار معلول وجود دارد این آمار کمتر از دو درصد میانگین آمار جهانی است.

امین عسگری اختلالات ژنتیکی و سوانح را از جمله عوامل بروز معلولیت در کشور نام برد و افزود: بعد از اختلالات ژنتیکی، وقوع حوادث بویژه سوانح رانندگی از جمله عوامل اصلی بروز معلولیت در کشور است.

یکصد دانشجوی معلول در سطح شهرستان وجود دارد

وی معلولین شاهین شهر را بدلیل داشتن عزم و اراده قوی تحسین کرد و افزود: معلولین شهرستان دارای استعداهای خوبی هستند که با اعتماد به نفس و دوری از انزوا وگوشه گیری از جامعه، آنها راشکوفا کرده اند که نمونه بارز آن وجود بیش از یکصد دانشجوی رشته های مختلف از جمله پزشکی و سایر رشته های برجسته، معلولین ورزشکار، هنرمند و قاریان و حافظان قران کریم است.

رئیس اداره بهزیستی شاهین شهر و میمه به برپایی نمایشگاه دست سازه های توانخواهان هنرمند شاهین شهر در تالار شیخ بهایی اشاره و تصریح کرد: یک معلول ممکن است دارای نقص عضو باشد اما از بسیاری جهات دارای خلاقیت هایی است که در افراد سالم کمتر دیده می شود.

وی با اشاره به نیازهای انسان برای به ثمر نشستن استعدادها و توانمندی های اظهار کرد: استعداد و خلاقیت هیچ انسانی به شکوفایی نمی رسد مگر اینکه نیازهای اولیه او تامین شده باشد که با توجه به اعتبارات پائین سازمان بهزیستی، ورود جدی خیرین برای حمایت از معلولان با حفظ کرامت انسانی این قشر بیشتر احساس می شود.
عسگری با بیان اینکه بهزیستی یک سازمان حمایتی و تخصصی است که سعی دارد جامعه هدف خود را که بخشی از آن معلولان هستند برای زندگی بهتر حمایت کند، تصریح کرد: از جمله راهکار های کاهش فاصله، کمک به ایجاد و تقویت روحیه خودباوری بین معلولان است.

دو مرکز شبانه روزی و پنج مرکز روزانه معلولین ماهانه از بهزیستی یارانه آموزشی دریافت می کنند

وی به وجود دو مرکز شبانه روزی و پنج مرکز روزانه آموزش و نگهداری معلولان در سطح شهرستان اشاره کرد و با بیان اینکه این مراکز ماهیانه یارانه آموزشی دریافت می کنند اضافه کرد: 90 معلول ضایع نخاعی در شهرستان وجود دارد که هر سه ماه یکبار از بهزیستی حق پرستاری دریافت می کنند.

رئیس اداره بهزیستی شاهین شهر به مشکلات عدیده معلولین اشاره کرد و ابراز نارضایتی از میزان تسهیلات قرض الحسنه خود اشتغالی معلولین با سقف 15 میلیون تومان، تاکید کرد: اگر قانون جامع حمایت از معلولان ضمانت اجرایی داشت، مشکل مسکن، اشتغال، تحصیل و … این قشر از جامعه رفع می شد.

بهزیستی 400 مورد تسهیلات خوداشتغالی و 36 واحد مسکن به معلولین واگذار کرده است

وی به پرداخت 400 مورد تسهیلات خوداشتغالی معلولین طی سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: با کمک خیرین مسکن ساز سال گذشته 36 واحد مسکن معلولین با سهم آورده 18 میلیون پرداخت شده است که با توجه به جامعه بیش از دو هزارو 800 نفری معلولین شهرستان این میزان کافی نیست.

شهردار شاهین شهر نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز به‌عنوان روز جهانی معلولان در تقویم جهانی ثبت‌شده است، تاکید کرد: هرچند بخشی از شهروندان جامعه بدلایلی معلول شده اند اما این معلولیت نباید برای حضور در سطح جامعه معدودیت ایجاد کند.

حسین امیری به لزوم اجرای طرج مناسب سازی معابر شهری تاکید کرد و گفت: اعتقاد داریم که معلولیت محدودیت نیست و هر فردی با توجه به توانایی هایی که دارد در جامعه نقشی بر عهده دارد ما نیز وظیفه داریم که شرایط را برای تردد و حضور همه شهروندان در سطج جامعه فراهم کنیم تا همه شهروندان بویژه معلولین بتوانند نقش خود را براحتی ایفا کنند.

وی به مناسب سازی معابر و پیادروها و ورودی ادارت و اماکن رفاهی و تفریحی شهر اشاره کرد و با ابراز تاسف از وجود مشکل در سیستم حمل و نقل برای معلولین گفت: متاسفانه برخی قوانین محدودیت هایی را ایجاد کرده که شهروندان معلول امکان استفاده از سیستم حمل و نقل و مراکز تفریحی را ندارند.

شهردار شاهین شهر حضور و مشارکت معلولان در امور مختلف  را از جمله فرصت های ارزشمندی دانست که کمک می کند مسئولان نسبت به وظایف خود در برابر این قشر از جامعه اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی با ابراز امیدواری کرد که مسئولان و متولیان در همه بخشها با استفاده از ظرفیت های موجود برنامه ها را به سمتی هدایت کنند که این قشر از جامعه نیز با افزایش امیدواری و احساس تعلق خاطر بیشتر به جامعه در ایفای نقش خود موثر تر باشند.

امیری اختلالات ژنتیکی و حوادث و سوانح را از جمله عوامل بروز معلولیت نام برد و خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شاهین شهر هموراه در تلاش است که با کاهش عوامل بروز حوادث در سطح شهر، احساس آرامش شهروندان تامین شود.

همایش روز جهانی معلولان با هدف تکریم از معلولان شاهین شهر با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی، معاون پشتیبانی و توسعه شهردار، مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی و تفریحی و جمع کثیری از معلولین شاهین شهر در تالار شیخ بهایی این شهر برگزار شد.

اجرای برنامه توسط گروه تواشیح بشری، اجرای موسقیی سنتی، برپایی نمایشگاه دست سازه هاو آثار هنری هنرمندان معلول و تجلیل از معلولان نخبه از دیگر بخشهای این مراسم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.