۲۱:۳۲ - دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲

نكات ايمني در مقابله با حوادث اجتماعی چهارشنبه آخر سال

آخرين چهارشنبه سال كه در بين مردم به چهارشنبه سوري معروف شده است متاسفانه به يكي از روزهاي حادثه خيز سال تبديل گرديده است.

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا”، آخرين چهارشنبه سال كه در بين مردم به چهارشنبه سوري معروف شده است متاسفانه به يكي از روزهاي حادثه خيز سال تبديل گرديده است.

 

13911219000347_PhotoA

توصيه‌هاي ايمني چهارشنبه سوري:       

1- از نگهداري مواد محترقه و وسايل آتش بازي (حتي وسايل و مواد استاندارد) در نزديكي وسايل حرارتي و برقي          خودداري نماييد.

2- ترقه‌ها و فشفشه و ديگر اسباب بازي را از فروشنده‌هاي مجاز و معتبر تهيه كنيد. به برچسب آن توجه كرده و از بي      خطر بودن آن اطمينان حاصل كنيد.

3- با رعايت حقوق شهروندي از پرتاب نارنجك و مواد محترقه به ساختمان‌ها كه موجب آسيب رساندن و بدمنظر كردن       آنها و نماي شهرمان مي‌گردد، خودداري نمائيد.

4- وجود يك كپسول خاموش كننده آتش نشاني و جعبه كمك‌هاي اوليه در نزديك محوطه آتش ضروري است در صورت       امكان يك شيلنگ آب در نزديكي محوطه آتش آماده شود تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده كرد. حتماً قبل از ترك     محل از خاموش بودن آتش مطمئن شويد.

5- تماشاچيان (ناظرين بيگناه) معمولاً در خطر اصابت تركش‌هاي ترقه‌ها و مواد منفجره هستند. سعي كنيد در تيررس       تركش‌ها نباشيد و هيچگاه اين مواد را به سمت افراد ديگر پرت نكنيد.

6- از آتش بازي در نزديكي پمپ بنزين‌ها، وسايل نقليه حامل بنزين و مواد سوختي بپرهيزيد. در صورت كمترين نشت       از وسايل نقليه و حتي در شرايط عادي اين وسايل را به بمبي تبديل مي‌كند كه ماشه انفجار آن كشيده شده باشد.

7- در صورت روشن كردن آتش توصيه مي‌شود كه آتش در حجم كم باشد و از ريختن مواد سريع الاشتعال نظيرنفت،        بنزين و الكل روي آتش جدا خودداري كنيد.

8- ترقه‌ها و فشفشه‌هاي عمل نكرده را مجدداً روشن نكنيد.

9- از حمل مواد محترقه و منفجره در جيب‌هايتان اجتناب كنيد. بسياري از كودكان به دور از چشم والدين مواد را               خريداري و در جيب، كيف و يا كمد نگهداري مي‌كنند كه به علت درجه آتشگيري پايين بزودي مشتعل و خسارات         جاني و مالي فراواني را ببار مي آورند.

10- قبل از ترك محل روشن كردن آتش، حتماً از خاموش بودن آن مطمئن شده و باقيمانده آنرا حتماً توسط آب سرد كرده   و جمع آوري كنيد.

 توصيه‌هاي لازم در صورت بروز حادثه:

– به شهروندان توصيه مي‌كنيم در صورت مواجهه با فردي كه دچار سوختگي شده، ضمن حفظ خونسردي، محل سوختگي را با آب سرد شستشو داده و مصدوم را هرچه سريعتر به مركز بهداشتي درماني منتقل كنند و يا با شماره تلفن 115 (مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي استان اصفهان) تماس بگيرند.

– به شهروندان توصيه مي كنيم در صورت بروز هرگونه حريق و حادثه خونسردي خود را حفظ كده و سريعاً با تلفن 125 آتش نشاني تماس بگيرند.

14170-2

اقدامات اوليه در سوختگي:

1-       دور كردن مصدوم از محل حادثه و انتقال به محل امن

2- متوقف كردن روند سوختگي با وسائلي از قبيل آب، پتو، لحاف و …

3- هرگز به مصدومي كه در حال سوختن است آب نپاشيد بلكه يك پتوي خيش به دور او (به جز ناحيه سر) بپيچيد تا شعله‌هاي آتش خاموش شود.

4- در صورت عدم هوشياري مصدوم، وي را به پهلو بخوابانيد.

5- نبض و تنفش بيمار را كنترل كنيد.

6- ساعت، كمربند و كليه زيورآلات (انگشتر، دستبند، گوشواره، گردنبند و …) كه مي‌تواند با حرارت خود موجب تشديد سوختگي گردند را خارج نمائيد.

7- لباس مصدوم و مواد قابل اشتعال همراه وي را كه به پوست چسبيدگي ندارند از او جدا كنيد. در صورت چسبندگي از جدا كردن لباسها خودداري نمائيد.

8- ريختن آب تميز به طور مستقيم به ناحيه آسيب ديده مي‌تواند موجب كاهش عمق سوختگي و درد گردد ولي نبايد بيش از حد بدن را سرد كرد زيرا موجب افت درجه حرارت بدن مي‌گردد.

9- از استعمال پمادها و روغنها در محل سوختگي خودداري نمائيد. زيرا باعث نگهداري حرارت در محل مي‌شوند.

10- از ماليدن مواد غيربهداشتي مثل خميردندان، سيب زميني و … بر روي محل سوختگي خودداري نمائيد.

11- يخ و كيسه‌هاي يخ نبايد به كار برده شوند زيرا موجب صدمه پوستي مي‌گردند.

 در صورت آسيب ديدن چشم و يا پلك ها:

* از ماليدن چشم‌ها و پلك‌ها خودداري كنيد.

* حتماً در اولين فرصت به اورژانش چشم پزشكي مراجعه كنيد. زيرا در بعضي مواقع آسيب‌هاي چشمي در مراحل اوليه علائم زيادي ندارند و ظاهر بدي ايجاد نمي‌كنند اما مي‌توانند حوادث ناگواري براي چشم ايجاد كنند.

* چشم فرد آسيب ديده را با يك وسيله در دسترس مانند ليوانهاي يك بار مصرف يا مقوايي كه به شكل مخروط در آورده‌ايد بپوشانيد.

نيازي به گذاشتن دستمال، پنبه يا گاز روي چشم وجود ندارد.

* از هيچ گونه پماد يا قطره‌ چشمي استفاده نكنيد و چشمها را نشوئيد زيرا استفاده از آنها مي‌تواند آسيب وارده به چشم را شديدتر كند.

* سعي كنيد مواد غذايي به بيمار ندهيد تا در صورت نياز به جراحي بتوان در اولين فرصت اين كار را انجام داد.

آسيب ديدگان چهارشنبه آخر سال

1601 نفر در مراسم چهارشنبه سوري سال 1388 در سراسر كشور دچار شوختگي و حادثه شدند و از اين تعداد 32 نفر دچار نقص عضو گرديدند.

77 درصد از آسيب ديدگان درحوادث چهارشنبه آخر سال مرد بوده‌اند و بيشتر آنها در اثر انفجار ترقه دچار مصدوميت شده‌اند.

32 درصد آسيب ديدگان از ناحيه چشم، 28 درصد از ناحيه دست، 18 درصد از ناحي صورت، 80 درصد از ناحيه پا و 14 درصد از ساير نواحي بدن دچار صدمه‌هاي جدي شده‌اند.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.