۱۲:۱۴ - دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵

به منظور افزایش مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی:

واحد سیار سرشماری اینترنتی در شاهین شهر راه اندازی شد/ شاهین شهر پیشتاز در مشارکت اینترنتی

بصیری فرماندار شاهین و میمه گفت: راه اندازی واحد سیار سرشماری اینترنتی در شاهین شهر طرح ابتکاری برای مشارکت بالاتر و آسانتر شهروندان است.

به گزارش شاهین پرس؛ فرماندار شاهین شهر و میمه پس از ثبت نام در طرح سرشماری نفوس و مسکن در جمع خبرنگاران گفت: به منظور مشارکت بیشتر و آسان تر شهروندان در طرح سرشماری نفوس و مسکن سال 95 با همکاری سازمان اتوبوس رانی شهرداری شاهین شهر واحد سیار سرشماری نفوس و مسکن در شاهین شهر راه اندازی شد.

علیرضا بصیری راه اندازی واحد سیار سرشماری سال 95 را از طرح های ابتکاری شهرستان معرفی کرد که با همکاری شهرداری شاهین شهر یک دستگاه اتوبوس با تجهیزات کامل رایانه ای، متصل به اینترنت در محله ها مستقر و ثبت نام اینترنتی خانوارهایی که به اینترنت دسترسی ندارند را بطور رایگان انجام می دهد.

وی آمار و اطاعات دقیق را لازمه توسعه و پیشرفت دانست و خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه های اجرایی شهرستان زمینه مساعد برای مشارکت و ثبت نام همه شهروندان در طرح سرشماری فراهم شده است.

فرماندار شهرستان اضافه کرد: در اجرای این طرح علاوه بر همکاری دهیاری ها، شورای های اسلامی روستاها، خانه ها و مراکز بهداشت، فرهنگیان در روستاها، دانش آموزان نیز به عنوان همیاران این طرح همکاری کرده و اقدام به ثبت نام اعضای خانواده خود می کنند.

وی با بیان اینکه جمعیت شهر مهاجر پذیر شاهین شهر رشد بسیار بالایی دارد خاطرنشان کرد: در شهرهای گز و گرگاب رشد مثبت جمعیت و در شهرهای میمه، وزوان و لابید بخش میمه با رشد منفی روبرو هستیم.

بصیری به طرح ساماندهی اتباع بیگانه غیر مجاز در شهرستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار تبعه بیگانه مجاز و حدود دو هزار و 500 تبعه بیگانه غیر مجاز در شهرستان وجود دارد که در خصوص مقابله با اتباع غیر مجاز همکاری همه مردم و صنایع را نیازمند هستیم چراکه در صورت فراهم شدن فرصت شغلی و محل سکونت با افزایش فزاینده جمعیت آنها روبرو خواهیم بود.

معاون فرماندار شهرستان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به طرح ابتکاری راه اندازی واحد سیار سرشماری نفوس و مسکن در شاهین شهر اشاره کرد و گفت: به منظور تسهیل در مشارکت اینترنتی شهروندان این واحد سیار راه اندازی شده است.

محمود مسلم زاده اضافه کرد: با توجه به اجرای اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن برای اولین بار در کشور امیدواریم که سهم بالایی از ثبت نام و خوداظهاری اینترنتی شهروندان را داشته باشیم چرا که شاهین شهر، به نام شهر دانش و خلاقیت شناخته می شود.

معاون آمار و اطلاعات اداره کل برنامه و بودجه اصفهان نرخ مشارکت اینترنتی استان در سرشماری نفوس و مسکن را ۳.۲ درصد دانست و گفت: پیش‌بینی ما برای مشارکت اینترنتی مردم استان اصفهان برای ثبت‌نام در سرشماری نفوس و مسکن ۳۵ درصد است که تاکنون در استان اصفهان از میان شهرهای بالای 100 هزار نفر شاهین شهر با مشارکت 4.64 درصدی بالاترین میزان مشارکت را داشته است.

محمدرضا لعلی با بیان اینکه در استان اصفهان یک میلیون و ۷۳۲ هزار خانوار باید در طرح سرشماری نفوس و مسکن سال جاری شرکت کنند خاطرنشان کرد: علی رغم انتظار مشارکت 10 درصدی مردم استان اصفهان در هفته اول ولی تنها حدود سه درصد مشارکت کردند که این رقم هرچند نسبت به سایر استانها بالاتر باشد اما با رقم پیش بینی شده فاصله زیادی دارد.

وی ریشه بسیاری از مشکلات اعتباری و عمرانی در شهرها و روستاها را ریشه در عدم دسترسی به اطلاعات صحیح و به‌تبع آن عدم شناخت نیازها و اولویت‌ها دانست و تاکیدکرد: بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن، برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران و سیاستگذاران می‌توانند با تدوین برنامه‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، کشور را به سمت وضعیت مطلوب سوق دهند و پژوهشگران و کارشناسان حوزه‌های جمعیت‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم اقتصادی قادر خواهند بود روندهای گذشته جمعیت را شناسایی کرده و مسیر تحولات آن را در آینده تا حدودی پیش‌بینی کنند.

معاون آمار و اطلاعات اداره کل برنامه و بودجه اصفهان با تاکید بر اهمیت مشارکت اینترنتی شهروندان درسرشماری نفوس و مسکن سال جاری و با بیان اینکه ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در دنیا از این روش های نوین بهره می گیریم گفت: مشارکت حداقل 30 درصدی اینترنتی مردم در سرشماری، کشورمان را جزو کشورهای توسعه یافته با دستیابی به جامعه آماری با مشارکت اینترنتی در دنیا قرار می دهد.

وی در واکنش به برخی اظهارات شایعات در شبکه های اجتماعی تاکید کرد: برخلاف مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی این سرشماری هیچگونه ارتباطی با یارانه ها ندارد و این اطلاعات در اختیار هیچ نهادی قرار نخواهد گرفت.

لعلی با اشاره بر اظهارات برخی افراد که سرشماری را امری منسوخ شده در جهان می‌دانند، اضافه کرد: طی نیم قرن گذشته در سطح جهان یک هزار و ۳۰۰ سرشماری اجرا شده است که 354 سرشماری طی هفت سال اخیر در کشورهای اروپایی بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.